Perustelut
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) tuli voimaan vuonna 2001. Lain tarkoituksena oli tuoda entistä näkyvämmäksi viranomaistoiminta, lisätä asiakkaan osallisuutta ja oikeutta tulla kuulluksi, huomioida asiakkaan toiveet ja mielipiteet palvelujen suunnittelussa sekä päätöksenteossa. Asiakkaalla on myös oikeus saada tietoa eri toimenpidevaihtoehdoista sekä oikeus tietoon. Asiakaslaki sisältää myös runsaasti tietosuojaan liittyviä lainkohtia, kuten esimerkiksi salassa pidettävien tietojen luovuttaminen asiakkaan suostumuksella, ilman suostumusta sekä tietojen luovuttaminen toiselle viranomaiselle.
Asiakaslaissa säädetään myös muistutusmenettelystä sekä sosiaaliasiamiestoiminnasta. Muistutusmenettelyllä on mahdollista antaa asiakkaalle suhteellisen nopealla aikataululla vastaus kokemiinsa epäkohtiin, sekä antaa tietoa niistä mahdollista epäkohdista, joita palvelujärjestelmässä on sekä hyödyntää palautteen kautta saatua tietoa palveluja kehitettäessä.
Sosiaaliasiamiehen tehtäväkuva sosiaalihuollon kokonaiskuvassa on jäänyt varsin etäiseksi huolimatta siitä, että asiamiestoiminta on ollut lakisääteinen jo yli 20 vuotta. Asiakaslain mukaan sosiaaliasiamiehen tulee olla riippumaton ja puolueeton toimija, joka ei tee päätöksiä, vaan:
- neuvoo asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimii asiakkaan oikeuksien edistäjänä sekä antaa vuosittain selvityksen asiakkaan aseman kehittymisestä
Kainuussa toiminta-alueena vuonna 2022 olivat Kajaani, Sotkamo, Kuhmo, Paltamo, Ristijärvi, Hyrynsalmi sekä Suomussalmi.
Toimintavuonna asiakasyhteydenottoja oli yhteensä 283, joka on huomattavasti vähemmän kuin edellisvuosina; vuonna 2021 yhteydenottoja oli 410 ja vuonna 2020 yhteensä 495. Muistutuksia tehtiin14. Vastaavasti vuonna 2021 muistutuksia tehtiin 18 ja vuonna 2020 39. Lähes kaikkiin muistutuksin annettiin vastaus määräaikojen sisällä.
Yhteydenottojen teemat olivat hyvin samankaltaisia kuin edellisvuosina ja ne liittyivät usein palveluihin ja etuuksiin sekä niihin liittyvään muutoksenhakuun tai palvelujen laatuun. Myös palvelutarpeen arviointiin, palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä yhteydenottoja oli jonkin verran. Yhteistyön toimivuus asiakkaan ja viranomaisten välillä oli myös esillä useissa yhteydenotoissa. Asiakkaat halusivat myös saada vastauksia erilaisiin sosiaalihuoltoa koskeviin oikeusturvakysymyksiin.
Sosiaalihuollossa voi olla asiakkaita, jotka tarvitsevat useiden toimijoiden palveluja. Tämä vaatii viranomaistyössä palvelujen tarpeen tunnistamista, viranomaisten ja asiakkaan välistä yhteistoimintaa, riittävää tiedonkulkua sekä tarpeenmukaista palvelujen suunnittelua ja kokoamista. Riittämätön yhteistyö voi johtaa siihen, että asiakas jää vaille tarvitsemiaan palveluja sekä tukitoimia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Aluehallitus merkitsee tiedoksi sosiaaliasiamiehen selvityksen vuodelta 2022.