Aluehallitus, kokous 14.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 152 Kuhmon kaupungin selvitys hyvinvointialueelle

KHVADno-2022-72

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Käsitelty: Väliaikainen valmistelutoimielin 4.3.2022 § 25

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanoa ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanoa koskevan lain (616/2021, voimaanpanolaki) 26 §:n mukaan kunnan on tehtävä viimeistään 28 päivänä helmikuuta 2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. Lisäksi samassa määräajassa kunnan tulee antaa hyvinvointialueelle arvio 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta.

Hyvinvointialue voi pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että 1 momentissa tarkoitetun selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa.

Kunnan on täydennettävä 1 momentissa tarkoitettua selvitystä viimeistään 30 päivänä kesäkuuta 2022, jos 1 momentissa tarkoitetuissa toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia 1 momentissa tarkoitetun selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.

Kainuun hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin teki selvityspyyntöpäätöksen 14.12.2021 § 99, jonka mukaisesti valmistelutoimielin pyysi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymältä (Kainuun sote) ja sen jäsenkunnilta hyvinvointialuevalmistelun edellyttämiä välttämättömiä tietoja. Kainuun sotelle ja sen jäsenkunnille on lähetetty 28.1.2022 Kuntaliiton malliasiakirja, jota on voinut hyödyntää selvityksen antamisessa. Annettavassa selvityksessä on kyse kuntayhtymän ja kunnan esityksestä, jonka hyväksymisestä, täsmentämisestä, täydentämisestä tai hylkäämisestä tulee aluevaltuuston päättää.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoiminnan palveluiden järjestäminen Kainuussa

Tällä hetkellä Kainuun sote järjestää jäsenkuntiensa puolesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Kainuun soten perussopimuksen 3 §:n mukaan kuntayhtymän tehtävänä on järjestää jäsenkuntien puolesta laissa säädetty erikoissairaanhoito ja kehitysvammaisten erityishuolto niiltä osin kuin kunnat eivät järjestä sitä omana palvelunaan tai järjestävät sen muulla tavalla sekä jäsenkuntien puolesta kuntouttavan työtoiminnan ja koulupsykologien palvelut, sekä kaikki muut kuntien lakisääteiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, lukuun ottamatta lasten päivähoitoa.

Puolangan kunta on Kainuun soten osajäsen, Puolangan kunnan jäsenyys koskee Kainuun sairaanhoitopiiriä, Kainuun kehitysvammaisten erityishuoltopiiriä ja Kainuun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-aluetta.

Kainuun pelastustoiminnasta vastaa Kainuun Pelastuslaitos, jonka hallinto kuuluu Kajaanin kaupungille.

Voimaanpanolain säännöksiä

18 § Henkilöstön asema

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään.

Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirrot, jos tehtävää hoitavan henkilön tosiasiallisista tehtävistä vähintään puolet on 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtäviä.

Jos tämän lain 29 §:n perusteella yksityisen palvelutuottajan kanssa tehty ostopalvelusopimus on mitätön tai hyvinvointialue irtisanoo ostopalvelusopimuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö ja edellä 2 momentissa tarkoitettuja tukitehtäviä hoitava henkilöstö siirtyy sopimuksen päätyttyä liikkeenluovutuksena hyvinvointialueelle, jos henkilöstöä on aiemmin ostopalvelusopimuksen perusteella siirtynyt ostopalvelutuottajan palvelukseen.

22 § Kunnan järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toimitilat

Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat siirtyvät hyvinvointialueen hallintaan 1 päivänä tammikuuta 2023.

Hyvinvointialue ja kunta tekevät toimitilojen hallinnasta vuokrasopimuksen siten, että se on voimassa ainakin 31 päivään joulukuuta 2025 asti. Hyvinvointialueella on oikeus pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloaikaa yhdellä vuodella ilmoittamalla siitä kunnalle viimeistään 12 kuukautta ennen vuokrasopimuksen voimassaoloajan päättymistä.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa vuokrasopimuksessa sovitun vuokran on katettava vuokrasopimuksen kohteena olevaan toimitilaan liittyvät kohtuulliset pääoma- ja ylläpitokustannukset. Tarkempia säännöksiä vuokran määräytymisestä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia 1 momentissa tarkoitettujen toimitilojen hallinnasta sekä toimitilojen hallintaa koskevien vuokrasopimusten voimassaolosta myös toisin kuin tässä pykälässä säädetään.

23 § Kunnan järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen käytössä olevan irtaimen omaisuuden siirtyminen hyvinvointialueelle

Hyvinvointialueelle siirtyvät 1 päivänä tammikuuta 2023 sen järjestämisvastuulle kuuluvaan toimintaan liittyvä irtaimisto, irtaimen omaisuuden omistusta, hallintaa ja käyttöä koskevat oikeudet sekä immateriaaliset oikeudet ja luvat. Hyvinvointialueelle eivät kuitenkaan siirry osakeyhtiöiden osakkeet 2 momentissa tarkoitettuja osakkeita lukuun ottamatta.

Hyvinvointialueelle siirtyvät sellaisen osakeyhtiön osakkeet, jotka kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä tai tuottamista varten, jos osakeyhtiön tosiasiallinen päätoimiala on sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen.

Edellä 1 ja 2 momentista poiketen hyvinvointialueelle ei siirry sellainen kunnan omistama irtaimisto ja osakkeet, jotka kunta omistaa työterveyshuoltolaissa (1383/2001) säädettyjen velvoitteidensa täyttämiseksi.

Edellä 2 momentissa tarkoitettujen osakkeiden siirtymistä lukuun ottamatta kunta ja hyvinvointialue voivat sopia irtaimen omaisuuden siirtymisestä myös toisin kuin 1 momentissa säädetään.

25 § Kuntaa sitovien sopimusten ja vastuiden siirtyminen hyvinvointialueelle

Hyvinvointialueelle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset 1 päivästä tammikuuta 2023, jollei hyvinvointialue ja kunta toisin sovi. Jos sopimusta ei ole mahdollista siirtää tai jakaa, kunta tekee 26 §:ssä tarkoitetussa selvityksessä esityksen sopimukseen liittyvän vastuun jakautumisesta.

Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen hyvinvointialueelle eivät kuitenkaan, jolleivät hyvinvointialue ja kunta toisin sovi, siirry:

1) sellaiset toimitilaa koskevat sopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä;

2) vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee tämän lain vahvistamisen jälkeen, mutta ennen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä hyvinvointialueelle.

Jos kunta on toiminut ennen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun siirtoa joko voimassa olevan lainsäädännön tai kuntaa sitovan sopimuksen vastaisesti, kunta vastaa tästä aiheutuvista seuraamuksista.

Jos kunta on antanut 23 §:n 2 momentissa tarkoitetun, sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan osakeyhtiön puolesta takaussitoumuksen, takausvastuu siirtyy hyvinvointialueelle.


Kuhmon kaupungin selvitys

Kuhmon kaupunki on lähettänyt vastauksensa 28.2.2022 edellä mainittuun väliaikaisen valmistelutoimielimen selvityspyyntöön. Vastauksen sisältö tuodaan tiedoksi kokouksessa.

Kuhmon kaupungin vastaus 28.2.2022 on saatavissa väliaikaisen valmistelutoimielimen sihteeriltä.

Lisätietoja asiasta antaa Kainuun soten hallintojohtaja Anu Huttunen, puh. 044 777 3006 tai sähköpostitse anu.huttunen@kainuu.fi.

Valmistelujohtajan ehdotus:

Väliaikainen valmistelutoimielin antaa päätösehdotuksensa kokouksessa.

Valmistelujohtajan muutettu ehdotus: 

Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että hyvinvointialueelle siirtyvät ainoastaan toimitilojen vuokrasopimukset (voimaanpanolaki 25 §), muttei toimitilojen omistusoikeus.

Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että henkilöstö siirtyy hyvinvointialueelle voimaanpanolain 18 §:n mukaisesti.

Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että sopimukset, irtainomaisuus ja vastuut siirtyvät hyvinvointialueelle voimaanpanolain 22, 23, 25 ja 29 §: ien mukaisesti.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta tässä kokouksessa.

Ehdotus

Väliaikainen valmistelutoimielin päättää esittää, että aluevaltuusto:

  • merkitsee selvitykset liitteineen tiedoksi. Niitä on toimeenpanolain 26 §:n mukaan mahdollisuus täydentää 30.6.2022 mennessä ja myös sen jälkeen, mikäli tarvetta ilmenee.

Päätös

Merkittiin, että Kainuun soten hallintojohtaja Anu Huttunen alusti päätösesitystä. 

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti väliaikaisen valmistelutoimielimen ehdotuksen.

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksen, että päätökseen lisätään täydennyksenä seuraavaa:

Aluevaltuusto päättää asiasta 4.4.2022 pidettävässä kokouksessaan, koska voimaanpanolain 38§:n mukaan hyvinvointialueen on viimeistään 30.4.2022 lähetettävä kirjallinen ilmoitus vastuulleen siirtyvien velkojen, vastuiden ja sopimusten velkojille ja sopimuspuolille.

 

Valmistelija

Anu Huttunen, anu.huttunen@kainuu.fi
Eija Tolonen, järjestämisjohtaja, eija.tolonen@kainuu.fi

Perustelut

Kuhmon kaupunki on antanut Kainuun hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen selvityspyynnön (14.12.2021 § 99) johdosta selvityksen(kaupunginhallituksen päätös 22.2.2022 § 58, liite 1) hyvinvointialuevalmistelun edellyttämistä välttämättömistä tiedoista. Kainuun hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti 15.3.2021 § 21, että aluevaltuusto:

  • merkitsee selvitykset liitteineen tiedoksi. Niitä on toimeenpanolain 26 §:n mukaan mahdollisuus täydentää 30.6.2022 mennessä ja myös sen jälkeen, mikäli tarvetta ilmenee.
  • päättää asiasta 4.4.2022 pidettävässä kokouksessaan, koska voimaanpanolain 38 §:n mukaan hyvinvointialueen on viimeistään 30.4.2022 lähetettävä kirjallinen ilmoitus vastuulleen siirtyvien velkojen, vastuiden ja sopimusten velkojille ja sopimuspuolille.

Liitteet:

  1. Kuhmon kaupungin selvitys koskien hyvinvointialuevalmistelun edellyttämiä välttämättömiä tietoja
  2. Aluehallituksen tarkastushavainnot Kuhmon kaupungin selvityksestä

 

Lisätietoja asiasta antaa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän hallintojohtaja Anu Huttunen, puh. 044 777 3006 tai sähköpostitse etunimi.sukunimi@kainuu.fi.

Ehdotus

Esittelijä

Eija Tolonen, järjestämisjohtaja, eija.tolonen@kainuu.fi

Aluehallitus esittää, että aluevaltuusto ottaa vastaan Kuhmon kaupungin selvityksen ja esityksen sekä päättää:

  1. aluehallitukselta saamansa tarkastushavainnot (liite 2) huomioiden pyytää käymään hyvinvointialueen kanssa neuvottelut ja antamaan lisäselvityksen 30.6.2022 mennessä tarkastushavainnoissa mainituista asioista ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
  2. että Kainuun hyvinvointialue päättää lopullisesti syksyn 2022 aikana kunnan 30.6.2022 mennessä antamien selvitysten perusteella voimaanpanolain 22-25 §:ssä tarkoitettujen irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä Kainuun hyvinvointialueelle ja sen vastuulle.

 

Aluehallituksen tarkastushavainnot Kuhmon kaupungin selvityksestä:

  1. Kuhmon kaupunki esittää, että kunnasta siirtyy Kainuun hyvinvointialueelle yksi(1) koulukuraattori ja yksi (1) kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja. Voimaanpanolain 18 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään.

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain 14 §:n mukainen sosiaalihuollon palvelu ja kun sosiaalipalveluiden järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueelle, myös kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueelle. 

Kuhmon kaupunki on ilmoittanut väliaikaiselle valmistelutoimielimelle henkilöstömenojen yhteismäärän. Hyvinvointialueelle annettavassa lisäselvityksessä tulee ilmoittaa(mikäli ei ole vielä ilmoittanut) siirtyvän henkilöstön palkat, joista tulee eritellä varsinainen palkka, työaikakorvaukset, lomaraha ja sivukulut.

Kuhmon kaupunki on ilmoittanut selvityksessään laskennallisen htv:n viiden (5) ruokapalvelutyöntekijän ja kuuden(6) puhtaanapitopalvelutyöntekijän osalta. Euromääräisissä summissa on huomioitu sivukulu ja lomaraha. Kuhmon kaupungin ateria- ja puhtaanapitopalveluiden työntekijöistä tulee antaa lisäselvitys 30.6.2022 mennessä, kun on selvillä mahdollinen yhtiön perustaminen ja valtakunnallinen linjaus mahdollisesta henkilöstön siirtymisestä hyvinvointialueelle ostopalvelusopimustilanteessa.                                                           

  1. Kainuun sote ja sen jäsenkunnat ovat sopineet, että Kainuun soten jäsenkunniltaan vuokraamien toimitilojen vuokrasopimukset ilmoitetaan Kainuun soten hyvinvointialueelle antamassa selvityksessä. Kuhmon kaupungin hyvinvointialueelle siirtyvät vuokrasopimukset on ilmoitettu Kainuun soten selvityksessä lain (voimaanpanolaki 25 §) nojalla siirtyvien sopimusten luettelossa. Kuhmon kaupunki ilmoittaa selvityksessään, etteivät sen tilojen vuokrasopimukset ole sellaisenaan siirrettävissä hyvinvointialueelle. Mikäli Kuhmon kaupunki haluaa tehdä olennaisia muutoksia näitä toimitiloja koskeviin vuokrasopimuksiin, niistä on neuvoteltava erikseen hyvinvointialueen kanssa.
  2. Kuhmon kaupunki esittää kuntouttavan työtoiminnan järjestämistä koskevan yhteistyösopimuksen siirtämistä Kainuun hyvinvointialueelle. Kuntouttava työtoiminta kuuluu sote-palveluihin, jotka siirtyvät hyvinvointialueille. Jatkossa Kainuun hyvinvointialue ei voi ostaa suoraan kuntouttavan työtoiminnan palvelua Kuhmon kaupungilta. Kainuun soten yhtymähallitus on päättänyt 9.3.2022 § 75 esittää Kuhmon kaupungille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen yhteystyösopimuksen päättymistä 31.12.2022.

    Kuhmon kaupunki esittää myös mahdollisesti tekstiilihuollon palveluita ja aterioiden kuljetuspalveluita koskevien sopimusten siirtymistä Kainuun hyvinvointialueelle.

Kainuun soten yhtymähallitus irtisanoi 15.12.2021 § 428 Kainuun soten ja jäsenkuntien (myös Kuhmon) väliset ateria- ja puhtaanapitopalveluiden yhteistyösopimukset päättymään 31.12.2022. Näihin yhteistyösopimuksiin sisältyivät ateriakuljetukset. Sopimukset irtisanottiin, koska sote- ja pela -uudistukseen liittyvistä lainsäädäntömuutoksista johtuen yhteistyösopimusten mukainen toiminta ei ole enää mahdollista hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa. Hyvinvointialuelain (611/2021) 131 §:n mukaan hyvinvointialueen hoitaessa 6 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus). Mikäli lainsäädännön voimaantuloon tulee siirtymäaika tai säädäntöä muutoin muutetaan edellä mainituilta osin, voidaan yhteistyön jatkumista nykymuotoisena arvioida uudelleen.

Hyvinvointialuevalmistelun yhteydessä tehtävään Kainuun soten ja sen jäsenkuntien yhteiseen ateria- ja puhtaanapitopalveluiden yhtiöittämisselvitykseen sisältyy ateriakuljetukset. Mikäli lainsäädäntöön ei tule muutoksia eikä yhtiötä perusteta, tulee hyvinvointialueen kilpailuttaa ateria- ja puhtaanapitopalvelut sekä ateriakuljetuspalvelut 1.1.2023 lukien.

Kuhmon kaupungin esityksestä poiketen hyvinvointialueelle eivät siirry tekstiilihuollon palveluita ja kuljetuspalveluita koskevat sopimukset, koska kyseessä on kunnan ja yksityisten palveluntuottajien(kolmas osapuoli) väliset tukipalvelusopimukset.

Päätös

Hyväksyi.

**********************

Heikki Huotari ja Mikko Polvinen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi yhteisöjäävinä. 

Heli Moilanen toimi puheenjohtajana tämän pykälän käsittelyn aikana.

Esteellisyys

Heikki Huotari, Mikko Polvinen

Valmistelija

Anu Huttunen, anu.huttunen@kainuu.fi
Eija Tolonen, järjestämisjohtaja, eija.tolonen@kainuu.fi

Perustelut

Kuhmon kaupunki on antanut Kainuun hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen selvityspyynnön (14.12.2021 § 99) johdosta selvityksen(kaupunginhallituksen päätös 22.2.2022 § 58, liite 1) hyvinvointialuevalmistelun edellyttämistä välttämättömistä tiedoista. Kainuun hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti 15.3.2021 § 21, että aluevaltuusto:

  • merkitsee selvitykset liitteineen tiedoksi. Niitä on toimeenpanolain 26 §:n mukaan mahdollisuus täydentää 30.6.2022 mennessä ja myös sen jälkeen, mikäli tarvetta ilmenee.
  • päättää asiasta 4.4.2022 pidettävässä kokouksessaan, koska voimaanpanolain 38 §:n mukaan hyvinvointialueen on viimeistään 30.4.2022 lähetettävä kirjallinen ilmoitus vastuulleen siirtyvien velkojen, vastuiden ja sopimusten velkojille ja sopimuspuolille.

Liitteet:

  1. Kuhmon kaupungin selvitys koskien hyvinvointialuevalmistelun edellyttämiä välttämättömiä tietoja
  2. Aluehallituksen tarkastushavainnot Kuhmon kaupungin selvityksestä

 

Lisätietoja asiasta antaa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän hallintojohtaja Anu Huttunen, puh. 044 777 3006 tai sähköpostitse etunimi.sukunimi@kainuu.fi.

Ehdotus

Aluehallitus esittää, että aluevaltuusto ottaa vastaan Kuhmon kaupungin selvityksen ja esityksen sekä päättää:

  1. aluehallitukselta saamansa tarkastushavainnot (liite 2) huomioiden pyytää käymään hyvinvointialueen kanssa neuvottelut ja antamaan lisäselvityksen 30.6.2022 mennessä tarkastushavainnoissa mainituista asioista ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
  2. että Kainuun hyvinvointialue päättää lopullisesti syksyn 2022 aikana kunnan 30.6.2022 mennessä antamien selvitysten perusteella voimaanpanolain 22-25 §:ssä tarkoitettujen irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä Kainuun hyvinvointialueelle ja sen vastuulle.

 

Aluehallituksen tarkastushavainnot Kuhmon kaupungin selvityksestä:

  1. Kuhmon kaupunki esittää, että kunnasta siirtyy Kainuun hyvinvointialueelle yksi(1) koulukuraattori ja yksi (1) kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja. Voimaanpanolain 18 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään.

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain 14 §:n mukainen sosiaalihuollon palvelu ja kun sosiaalipalveluiden järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueelle, myös kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueelle. 

Kuhmon kaupunki on ilmoittanut väliaikaiselle valmistelutoimielimelle henkilöstömenojen yhteismäärän. Hyvinvointialueelle annettavassa lisäselvityksessä tulee ilmoittaa(mikäli ei ole vielä ilmoittanut) siirtyvän henkilöstön palkat, joista tulee eritellä varsinainen palkka, työaikakorvaukset, lomaraha ja sivukulut.

Kuhmon kaupunki on ilmoittanut selvityksessään laskennallisen htv:n viiden (5) ruokapalvelutyöntekijän ja kuuden(6) puhtaanapitopalvelutyöntekijän osalta. Euromääräisissä summissa on huomioitu sivukulu ja lomaraha. Kuhmon kaupungin ateria- ja puhtaanapitopalveluiden työntekijöistä tulee antaa lisäselvitys 30.6.2022 mennessä, kun on selvillä mahdollinen yhtiön perustaminen ja valtakunnallinen linjaus mahdollisesta henkilöstön siirtymisestä hyvinvointialueelle ostopalvelusopimustilanteessa.                                                           

  1. Kainuun sote ja sen jäsenkunnat ovat sopineet, että Kainuun soten jäsenkunniltaan vuokraamien toimitilojen vuokrasopimukset ilmoitetaan Kainuun soten hyvinvointialueelle antamassa selvityksessä. Kuhmon kaupungin hyvinvointialueelle siirtyvät vuokrasopimukset on ilmoitettu Kainuun soten selvityksessä lain (voimaanpanolaki 25 §) nojalla siirtyvien sopimusten luettelossa. Kuhmon kaupunki ilmoittaa selvityksessään, etteivät sen tilojen vuokrasopimukset ole sellaisenaan siirrettävissä hyvinvointialueelle. Mikäli Kuhmon kaupunki haluaa tehdä olennaisia muutoksia näitä toimitiloja koskeviin vuokrasopimuksiin, niistä on neuvoteltava erikseen hyvinvointialueen kanssa.
  2. Kuhmon kaupunki esittää kuntouttavan työtoiminnan järjestämistä koskevan yhteistyösopimuksen siirtämistä Kainuun hyvinvointialueelle. Kuntouttava työtoiminta kuuluu sote-palveluihin, jotka siirtyvät hyvinvointialueille. Jatkossa Kainuun hyvinvointialue ei voi ostaa suoraan kuntouttavan työtoiminnan palvelua Kuhmon kaupungilta. Kainuun soten yhtymähallitus on päättänyt 9.3.2022 § 75 esittää Kuhmon kaupungille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen yhteystyösopimuksen päättymistä 31.12.2022.

    Kuhmon kaupunki esittää myös mahdollisesti tekstiilihuollon palveluita ja aterioiden kuljetuspalveluita koskevien sopimusten siirtymistä Kainuun hyvinvointialueelle.

Kainuun soten yhtymähallitus irtisanoi 15.12.2021 § 428 Kainuun soten ja jäsenkuntien (myös Kuhmon) väliset ateria- ja puhtaanapitopalveluiden yhteistyösopimukset päättymään 31.12.2022. Näihin yhteistyösopimuksiin sisältyivät ateriakuljetukset. Sopimukset irtisanottiin, koska sote- ja pela -uudistukseen liittyvistä lainsäädäntömuutoksista johtuen yhteistyösopimusten mukainen toiminta ei ole enää mahdollista hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa. Hyvinvointialuelain (611/2021) 131 §:n mukaan hyvinvointialueen hoitaessa 6 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus). Mikäli lainsäädännön voimaantuloon tulee siirtymäaika tai säädäntöä muutoin muutetaan edellä mainituilta osin, voidaan yhteistyön jatkumista nykymuotoisena arvioida uudelleen.

Hyvinvointialuevalmistelun yhteydessä tehtävään Kainuun soten ja sen jäsenkuntien yhteiseen ateria- ja puhtaanapitopalveluiden yhtiöittämisselvitykseen sisältyy ateriakuljetukset. Mikäli lainsäädäntöön ei tule muutoksia eikä yhtiötä perusteta, tulee hyvinvointialueen kilpailuttaa ateria- ja puhtaanapitopalvelut sekä ateriakuljetuspalvelut 1.1.2023 lukien.

Kuhmon kaupungin esityksestä poiketen hyvinvointialueelle eivät siirry tekstiilihuollon palveluita ja kuljetuspalveluita koskevat sopimukset, koska kyseessä on kunnan ja yksityisten palveluntuottajien(kolmas osapuoli) väliset tukipalvelusopimukset.

Päätös

Puheenjohtaja Anne Lukkari esitti, että aluevaltuusto hyväksyy aluehallituksen esityksen. 

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti aluehallituksen ehdotuksen.

Valmistelija

  • Timo Korhonen, valmistelujohtaja, timo.v.korhonen@kainuu.fi
  • Tuija Aarnio, tuija.aarnio@kajaani.fi

Perustelut

Kuhmon kaupunginhallitus on 14.6.2022 antanut lisäselvityksen. Selvityksessä esitetään 

- aiemmin esitetystä poiketen ateria- ja puhtaanapitopalvelujen henkilöstöä ei siirry lainkaan hyvinvointialueelle

- siirtyvien kuraattorin ja kuntouttavan työnohjaajan palkat eriteltyinä

- tekstiilihuollon palveluita ja aterioiden kuljetuspalveluita koskevat sopimukset eivät siirry hyvinvointialueelle

- tilavuokrasopimuksiin mahdollisesti tehtävät muutokset neuvotellaan yhtenä kokonaisuutena kaikkien kuntien ja hyvinvointialueen välillä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy Kuhmon kaupungin antaman selvityksen ja siitä annetun lisäselvityksen irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle. 

Kunnan antama selvitys ja tämä päätös vastaavat omaisuuden saantokirjaa. 

Päätös

Hyvinvointialuejohtajan täydennetty päätösehdotus:

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa. 

Päätös:

Hyväksyi. 

 

Hallintojohtaja Tuija Aarnio esitteli asiaa.

Heli Moilanen toimi puheenjohtajana tämän pykälän aikana. 

Esteellisyys

  • Mikko Polvinen (yhteisöjäävi), Heikki Huotari (yhteisöjäävi), Marika Tuomela (yhteisöjäävi)