Aluevaltuusto, kokous 4.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 34 Kainuun hyvinvointialueen viestintäsuunnitelma 2022-2025

KHVADno-2022-87

Perustelut

Yleistä

Viestintästrategiassa määritellään viestinnän tavoitteet ja ydintehtävät organisaation strategian tukemiseksi. Siinä kuvataan lyhyesti toimintaympäristön muutoksia ja hahmotellaan niiden perusteella lähivuosien painopisteet. 

Strategiaan on kirjattu yleispiirteissään tehtävät ja keinot, joiden avulla tavoitteet toteutetaan. Lisäksi on määritelty toiminnalliset vastuut sekä seurantaan liittyvät mittarit, joiden avulla toteutumista voidaan tarkastella.

Viestintästrategia päivitetään kerran neljässä vuodessa eli valtuustokausittain. Strategiaa täydentävät muut viestinnän suunnitelmat ja ohjeet kuten kriisiviestintä- ja valmiussuunnitelmat sekä sosiaalisen median ohjeistukset. Strategian toimeenpanoa täsmentävät vuosittaiset viestintäsuunnitelmat (viestinnän painopisteet).

Viestinnän tehtävät ja tavoitteet

Tässä strategiassa viestinnän perustehtäväksi on määritelty hyvinvointialueen palveluiden tukeminen. Tässä avoin, aktiivinen ja aloitteellinen viestintä tukee tavoitteiden saavuttamista edistäen alueen elinvoimaa ja kainuulaisten hyvinvointia.

Kuluvan valtuustokauden keskeiset viestinnän tavoitteet liittyvät asukkaiden ja asiakkaiden tiedonsaannin varmistamiseen hyvinvointialueen palveluista (ulkoinen viestintä). Sisäisen viestinnän tavoitteina ja tehtävinä on tehostaa organisaation sisäistä toimintaa. Markkinointi- ja maineviestinnällä parannetaan palvelu- ja työnantajamielikuvaa sekä tuetaan työvoiman saatavuutta alueella.

Näiden toteutumiseksi viestinnän tulee olla

  • asiakkaiden ja asukkaiden kannalta selkeää, nopeaa, ja tavoittavaa,                  
  • henkilöstön näkökulmasta avointa, oikea-aikaista ja ymmärrettävää ja 
  • markkinoinnin ja maineen osalta erottuvaa ja houkuttelevaa.

 

Ohjaavia periaatteita

Nykyisen viestintäympäristön moniulotteisuus ja eri haasteet, mm. reaaliaikaisuuden ja tiedon manipulaation riskien osalta ohjaavat myös viranomaisen viestinnän toimintaa.

Nopea, avoin ja asiallinen käsittely tosiasioihin perustuen on keino lisätä yleistä luottamusta ja vähentää virheellisiä tulkintoja. Aloitteellinen ja ennakoiva viestintä tukee parhaiten avoimuuden vaatimusta. Vasteaikojen lyhentyessä korostuvat viestinnän valmius ja sen resursointi. Erityisesti tämä on huomioitava kriisiviestintää edellyttävissä tilanteissa.

Olennaiseksi osaksi suunnitelmaa on nostettu myös strategisen viestinnän kehittäminen. Johtamisen tehtävänä on näyttää suuntaa ja ohjata organisaatiota kohti haluttua tulosta, ja tässä asioiden muotoilu selkeäksi ja ymmärrettäväksi viestiksi on ratkaisevassa osassa. Mikäli strategiaa ei ole tai se on epäselvä, myös strateginen viestintä epäonnistuu.

Viestintäkulttuurin muutos näkyy myös asiattoman sävyn yleistymisenä. Viha, loukkaukset, provosointi tai tahalliset väärinymmärrykset ovat arkipäiväisiä ilmiöitä. Kainuun hyvinvointialueen viestinnässä tulee kaikin tavoin edistää terveemmän keskustelukulttuurin paluuta ja kannustaa tähän myös muita osapuolia.

Kainuun hyvinvointialueen brändin kehittämisen on perustuttava organisaation strategiaan, jonka onnistuttava luomaan uskottava kuva uudistuvasta hyvinvointialueesta erityisesti rekrytointiviestintään liittyen. Maakunnan vahvuudet täytyy pystyä tuomaan esiin konkreettisin esimerkein.

Painopisteet 2022 - 2023

Koko kauden 2022 - 2025 linjaukset liittyvät strategisen viestinnän kehittämiseen sekä kansalaisviestinnän ja palveluiden että erityisesti uuden hyvinvointialueen brändin osalta.

Vuosittain laadittavat viestinnän painopisteet ovat operatiivisen tason tavoitteita ja toimenpiteitä. Vuoden 2022 ja alkuvuoden 2023 tavoitealueina ovat

  1. Uusi alku

           Tavoite: Vakauttaa uuden organisaation toiminta

  1. Henkilöstön ja johtamisen tukeminen

           Tavoite: Suunnan selkeyttäminen

  1. Valmius (kriisiviestintä)

           Tavoite: ylläpitää ja kehittää kriisinhallintakykyä

Näissä lyhyemmän aikavälin toimenpiteissä korostuvat organisaation uuden ilmeen luominen, henkilöstöviestinnän tehostaminen sekä valmiuteen liittyvien toimintamallien päivittäminen.

Ehdotus

Aluehallitus on hyväksynyt 24.3.2022 kokouksessaan Kainuun hyvinvointialueen viestintäsuunnitelman 2022-2025 ja painopisteet vuosille 2022-2023.

Kainuun hyvinvointialueen viestintäsuunnitelma 2022-2025 päätettiin viedä aluevaltuustoon pykäläasiana tiedoksi. 

Aluehallitus esittää, että aluevaltuusto merkitsee Kainuun hyvinvointialueen viestintäsuunnitelman 2022-2025 ja painopisteet vuosille 2022-2023 tiedoksi. 

Päätös

Puheenjohtaja Anne Lukkari esitti, että aluevaltuusto hyväksyy aluehallituksen esityksen. 

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti aluehallituksen ehdotuksen.