Aluehallitus, kokous 12.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 111 Kainuun hyvinvointialueen visuaalinen ilme (logot)

KHVADno-2022-87

Valmistelija

  • Terho Pekkala, viestintäpäällikkö, terho.pekkala@kainuu.fi

Perustelut

Brändityö osana strategiaprosessia

Kainuun hyvinvointialueen brändityö on käynnissä osana viestinnän valmistelutehtäviä. Brändillä tarkoitetaan organisaatioon liitettävää mielikuvaa, joka koostuu imagon (valittu tapa näkyä ja toimia) sekä maineen (ihmisten kokemukset) summana. Brändi on keskeisesti organisaatiokulttuurin tuotos, joka rakentuu erityisesti ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.

Organisaation brändityö on olennaisesti sidoksissa strategiaan, koska siinä määritetään perusteet, tavoitteet ja keinot, joilla pyritään haluttuun tulokseen. Visuaalinen ilme on osa brändiä, mutta kyse ei ole vain tunnuksista, vaan erityisesti kokonaisuudesta, jolla erotutaan omaksi toimijaksi.

Kainuun hyvinvointialueen strategian odotetaan valmistuvan vuoden 2022 aikana. Brändin perustan keskeiset elementit kuten arvot, visio ja strategiset tavoitteet kuvataan osana strategiaprosessin kokonaisuutta. Uuden organisaation sujuvan käynnistämisen varmistamiseksi brändityö on jaettu kahteen vaiheeseen, joista ensimmäisessä vahvistetaan visuaalinen ilme ja toisessa kuvataan brändin muut elementit kuten viesteihin ja näkyvyyteen sekä tarkempiin ohjeistuksiin liittyvät osat. Brändityön toinen osa vahvistetaan aluehallituksessa myöhemmin.

Suunnitelmaperusteet

Kainuun hyvinvointialueen viestintäsuunnitelma on vahvistettu keväällä 2022 (Aluehallitus 24.3.2022, 8 §). Suunnitelmassa on kuvattu keskeiset perusteet, tavoitteet ja toimenpiteet kuluvalle valtuustokaudelle. Brändin osalta tavoitteena on osana maineviestintää mm. parantaa työnantajakuvaa ja vahvistaa maakunnan veto- ja pitovoimaa. Tähän liittyen tulee luoda myös visuaalista ilmettä ja markkinointimateriaalia.

Vuoden 2022 – 2023 viestinnän painopisteiksi on määritelty:

  1. Uusi alku (uuden organisaation toiminnan vakauttaminen, ml. visuaalisen ilmeen uudistaminen asteittain).
  2. Henkilöstön ja johtamisen tukeminen (suunnan selkeyttäminen, ml. henkilöstöviestinnän tehostaminen).
  3. Valmius – kriisinhallintakyvyn ylläpitäminen ja kehittäminen (ml. toimintamallien päivittäminen ja kansalaisvalmiuksien tukeminen).

Logot

Kainuun hyvinvointialueen visuaalisen ilmeen keskeisenä osana ovat organisaation tunnukset eli logot. Nämä perustuvat osin sekä nykyisiin, vahvasti tunnettuihin ja tunnistettaviin tunnuksiin että uutta ilmettä tuoviin elementteihin. Logot ovat sujuvasti käyttöönotettavissa nykyisten organisaatioiden tunnusten sijaan esimerkiksi asiakirjapohjissa, ajoneuvoissa tai muissa käyttökohteissa.

Kainuun hyvinvointialueen logossa säilyy tuttu Kainuun vaakuna, johon yhdistyy organisaation virallinen nimi ”Kainuun hyvinvointialue”. Hyvinvointialueen tunnus on selkeä ja helppokäyttöinen ja logoa voidaan käyttää erilaisin variaatioin sekä värillisenä että mustavalkoisena. Logoelementtien kuvioiden päävärit heijastavat Kainuun maakuntatunnuksen vihreän ja keltaisen sävyjä. Logossa käytetään kirjasimena helposti luettavaa Montserrat-fonttia.

Uutena osana ilmettä logo voidaan yhdistää Kainuun maakuntabrändin muotoihin (https://kainuunliitto.fi/assets/uploads/2021/06/KAINUU_Brand_Book-1.pdf). Kainuun brändi-ilmeen hyödyntäminen maakunnan suurimman työnantajan ja julkisen organisaation käytössä vahvistaa samalla yhteistä näkyvyyttä muiden toimijoiden kanssa.

Kainuun hyvinvointialue sisältää myös Kainuun pelastuslaitoksen toiminnot. Pelastustoimessa viranomaistoiminnan tunnuksina käytetään sille säädettyjä ja vahvistettuja tunnuksia. Pelastusviranomaiset käyttävät näitä mm. virkapuvuissa ja kalustossa.

Tarkemmat logojen käyttö- ja muut brändiohjeet vahvistaa Kainuun hyvinvointialueen viestintä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus vahvistaa Kainuun hyvinvointialueen visuaaliset ilmeet (logot) käyttöönotettavaksi.

Päätös

Hyväksyi.