Yhteistyötoimikunta, kokous 25.11.2025

§ 49 Kainuun hyvinvointialueen talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028

KHVADno-2025-6587

Valmistelija

  • Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Kainuun hyvinvointialueen talousarvio vuodelle 2026 perustuu valtiovarainministeriön rahoituslaskelmaan (VM/HVO 22.9.2025), jonka mukaan yleiskatteinen rahoitus on 415,1 miljoonaa euroa, sisältäen pelastustoimen laskennallisen rahoituksen 9,8 miljoonaa euroa. Kokonaisrahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta (415,2 miljoonaa euroa) ja siirtymätasauksesta (-0,1 miljoonaa euroa).

Toimintatuloja arvioidaan kertyvän 53,9 miljoonaa euroa, joista suurin erä on maksutulot (32,5 miljoonaa euroa). Toimintamenot ovat yhteensä 449,2 miljoonaa euroa, joista suurin osa on henkilöstömenoja (240,5 miljoonaa euroa) ja palvelujen ostoja (151,5 miljoonaa euroa). Toimintakate on -395,3 miljoonaa euroa, valtion rahoitus on 415,1 miljoonaa euroa ja rahoituserät ovat yhteensä -1,7 miljoonaa euroa. Vuosikate on 18,2 miljoonaa euroa, ja poistojen (11,5 miljoonaa euroa) jälkeen ylijäämä on 6,7 miljoonaa euroa.

Hyvinvointialueilta edellytetään voimassa olevan lainsäädännön mukaan vuosina 2023–2024 kertyneiden kumulatiivisten alijäämien kattamista vuoden 2026 loppuun mennessä. Vaikka talouden sopeuttamista ja rakenteiden uudistamista on tehty ja niitä jatketaan edelleen strategian mukaisesti, tämän aikataulun puitteissa tapahtuvaa alijäämien kattamista ei voida pitää realistisena. Se edellyttäisi niin voimakkaita vähennystarpeita palvelutuotannossa, että se muodostaisi riskin alueen asukkaiden perustuslaillisten oikeuksien vaarantumiseen. Mikäli Kainuun hyvinvointialueelta edellytetään kumulatiivisten alijäämien kattamista vuoden 2026 loppuun mennessä, se joutuu hakemaan lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseksi sekä pelastustoimen järjestämiseksi valtion lisärahoitusta.

Valtiovarainministeriön 17.6.2025 julkaiseman tiedotteen mukaan VM valmistelee hyvinvointialueiden talouden ohjauksen sääntelyyn väliaikaista täydennystä. Tämän mukaan täysimääräisesti talouttaan tasapainottaville hyvinvointialueille voitaisiin harkinnanvaraisesti myöntää mahdollisuus kattaa ennen vuotta 2025 syntyneet alijäämät viimeistään vuoden 2028 loppuun mennessä. Lisäaika edellyttäisi, että hyvinvointialueelle ei kerry uutta alijäämää vuodelta 2025.

Kainuun hyvinvointialueen vuosilta 2023 ja 2024 kertynyt kumulatiivinen alijäämä on yhteensä 30,2 miljoonaa euroa. Talousarviota 2026 laadittaessa vuoden 2025 tulosennuste on niukasti positiivinen, eli 2,1 miljoonaa euroa. Talousarvion 2026 toimintakate on 1,4 % suurempi ja toimintamenot 0,6 % pienemmät kuin vuoden 2025 tulosennusteessa. Ylijäämäisen tuloksen varmistamiseksi loppuvuodeksi 2025 on määrätty mm. hankinta- ja rekrytointikielto. Keväällä 2025 vuosien 2026–2028 taloussuunnitteluraami asetettiin tasolle, jolla kumulatiiviset alijäämät tulisivat katetuiksi vuoden 2027 loppuun mennessä. Taloussuunnittelun edetessä on todettu, että kumulatiivisten alijäämien kattamisajan jatkaminen vuoden 2028 loppuun saakka mahdollistaa korkeintaan 1,5 %:n suuruisen vuotuisen toimintakulujen kasvun vuosina 2027 ja 2028. Tämän tiukempaa taloustavoitetta ei ole realistista asettaa ilman riskiä lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisen sekä pelastustoimen järjestämisen vaarantumisesta, mikä aiheuttaisi väistämättömän tarpeen hakea valtiolta lisärahoitusta näiden palvelujen turvaamiseksi.

Hyvinvointialueen investointisuunnitelmassa esitetään vuodelle 2026 omaan taseeseen tehtäviä nettoinvestointeja 14,0 miljoonaa euroa ja kokonaisnettoinvestointien määrä vuosille 2026-2030 on 56,2 miljoonaa euroa. Investointisuunnitelmassa on esitetty myös investointeja vastaavat sopimukset, joilla on vaikutus hyvinvointialueen lainanottovaltuuteen. Vuodelle 2026 kohdentuu investointeja vastaavia sopimuksia yhteensä 21,0 miljoonaa euroa ja niiden yhteissumma koko investointien suunnittelukaudella vuosina 2026-2030 on 31,6 miljoonaa euroa. Kainuun hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2026 23 419 682 euroa. Vuoden 2026 talousarvion rahoitusosaan sisältyy myönnetyn lainanottovaltuuden puitteissa esitys 23,4 miljoonan euron pitkäaikaisen lainan nostamisesta suunniteltujen investointien toteuttamisen ja investointeja vastaavien sopimusten rahoittamiseksi.

Liite: Kainuun hyvinvointialueen talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Veijola, henkilöstöjohtaja, tiina.veijola@kainuu.fi

Henkilöstöjohtajan ehdotus:

Yhteistyötoimikunta keskustelee asiasta ja merkitsee asian käsitellyksi yhteistoimintalain 449/2007 mukaisesti.

Yhteistyötoimikunta:

Päätös

Yhteistyötoimikunta keskusteli asiasta ja ja merkitsi asian käsitellyksi yhteistoimintalain 449/2007 mukaan. Tämä pykälä tarkastettiin kokouksessa.