Perustelut
Puolangan kunta ja Terveystalo Kuntaturva Oy ovat solmineet sosiaali- ja terveyspalveluita koskevan palvelusopimuksen 10.2.2021 alkaen. Sopimus on voimassa 31.12.2025 saakka. Sopimus on sisältänyt option kahden (2) vuoden optiokaudesta. Lisäksi Puolangan kunta ja Terveystalo Kuntaturva Oy ovat 14.2.2022 päivätyllä sopimuksella sopineet, että kahden vuoden mittainen optiokausi otetaan (1.1.2026-31.12.2027) käyttöön, ellei Terveystalo Kuntaturva Oy toisin ilmoita viimeistään kaksitoista kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuksen tarkoituksena on ollut ulkoistaa Puolangan kunnan järjestämisvastuulla olevat sosiaali- ja terveyspalvelut kokonaisuudessaan Terveystalon tuotettavaksi.
Edellä mainitut sopimukset ovat siirtyneet Puolangan kunnalta sote-uudistuksen toimeenpanoa koskevan lain (616/2021) 25 §:n 1 momentin nojalla 1.1.2023 Puolangan kunnan oikeuksien ja velvoitteiden osalta sellaisenaan Kainuun hyvinvointialueelle. Terveystalo Kuntaturva Oy on ilmoittanut Kainuun hyvinvointialueelle marraskuussa 2024, että optiokauden käyttöönottaminen sopimuksen alkuperäisten ehtojen mukaisesti ei ole mahdollista. Terveystalo Kuntaturva Oy on ehdottanut Kainuun hyvinvointialueelle, että sopimusta muutetaan irrottamalla sopimuksesta eräitä siihen alkuperäisesti kuuluvia palvelukokonaisuuksia, jolloin Terveystalo Kuntaturva Oy olisi valmis ottamaan optiokauden käyttöön. Terveystalo Kuntaturva Oy:n muutosehdotukseen on sisältynyt muiden ohella erikoissairaanhoidon ja ensihoidon palveluiden irrottaminen palvelusopimuksesta.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintalain sopimusmuutoksia koskevaa 136 §:ää sovelletaan myös optiokausia koskeviin sopimusmuutoksiin (esim. MAO 143/2023).
Mikäli sopimuskaudella sopimukseen tehdään merkittäviä muutoksia, sopimusta tulee tarkastella kokonaan uutena sopimuksena, joka edellyttää kilpailuttamista. Olennainen sopimusmuutos katsotaan laittomaksi suorahankinnaksi. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä (esim. C-454/06 Pressetext Nachrichtenagentur, 34 kohta viittauksineen) on katsottu muun ohella hankintamenettelyn avoimuuden ja tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamisen edellyttävän, että julkista hankintaa koskevan sopimuksen määräyksiin sen voimassaoloaikana tehtyjä muutoksia on pidettävä uuden sopimuksen tekemisenä, jos nämä muutetut määräykset ovat ominaispiirteiltään olennaisesti erilaisia kuin alkuperäisen sopimuksen määräykset ja jos ne näin ollen ovat omiaan osoittamaan osapuolten tahtoneen neuvotella uudestaan kyseisen sopimuksen keskeiset ehdot.
Terveystalon ehdottamat muutokset rajaavat sopimuksen laajuutta olennaisesti, joka osaltaan olisi saattanut mahdollistaa esimerkiksi pienempien toimijoiden osallistumisen alkuperäiseen tarjouskilpailuun ja useamman tarjoajan osallistumisen. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa KHO:2009:88 oli kyse uudesta hankinnasta silloin, kun palvelun olennaisista osista, kuten määrästä ja hinnoista, oli sovittu vuosittain erikseen. Lisäksi sopimuksesta tulisi Terveystalolle edullisempi, koska kyseisistä muutosehdotuksista ja niiden käyttöönottamisen mahdollisuudesta optiokaudelle ei ole sovittu täsmällisesti ja yksiselitteisesti alkuperäisissä hankinta-asiakirjoissa.
Terveystalo Kuntaturva Oy:n esittämän sopimusmuutoksen arvo on noin 11 MEUR optiokauden kokonaisarvon ollessa noin 31–32 MEUR. Valtaosa muutoksesta johtuisi erikoissairaanhoidon ja ensihoidon palveluiden poistamisesta sopimuksesta. Rahamääräinen muutos on merkittävä ja sellaisenaan kynnysarvon ylittävä.
Ratkaisussa MAO 183/21 markkinaoikeus on katsonut, että useiden miljoonien arvoista muutosta ei voitu katsoa vähäarvoiseksi muutokseksi. Lisäksi ratkaisussa KHO:2019:10 korkein hallinto-oikeus katsoi, että koska kysymyksessä oli ollut yli kahden miljoonan euron hankinta, ei kysymyksessä siten voi olla sellainen vähäinen sopimusmuutos, joka ei merkitsisi julkisia hankintoja koskevan uuden sopimuksen tekemistä.
Hankintajuridisen arvion perusteella Terveystalo Kuntaturva Oy:n esityksessä Puolangan sosiaali- ja terveyspalveluita koskevan palvelusopimuksen muuttamiseksi on kyse hankintalain 136 §:n 1 momentin mukaisista olennaisista muutoksista, joka edellyttävät uutta hankintamenettelyä, eikä käsillä ole hankintalain 136 §:n 2 momentin mukaista oikeuttamisperustetta, jonka perusteella hankintalain 136 §:n 1 momentin mukainen muutos voitaisiin tehdä ilman uutta hankintamenettelyä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Timo Halonen, vt. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi
Aluehallitus toteaa, että:
1. Puolangan sosiaali- ja terveyspalveluita koskevaa palvelusopimusta ei voida muuttaa Terveystalo Kuntaturva Oy:n esittämällä tavalla;
2. Terveystalo Kuntaturva Oy on ilmoittanut, että se ei aio käyttää sopimuksen mahdollistamaa optiokautta vuosille 2026-2027.
Päätös
Aluehallitus päätti yksimielisesti ottaa kiireellisenä käsiteltäväksi Terveystalo Kuntaturva Oy:n sopimusmuutosehdotusta koskevan asian. Harri Peltola ilmoitti esteellisyytensä ja poistui ennen tämän pykälän käsittelemistä klo 12.37
Aluehallitus hyväksyi päätösehdotuksen.
Eija Immonen ja Tiina Veijola saapuivat kokoukseen ennen tämän asian käsittelemistä klo 12.37. Harri Peltola palasi takaisin kokoukseen tämän pykälän käsittelemisen jälkeen klo 13.15.
Tämän asian käsittelemisen jälkeen päätettiin ottaa käsiteltäväksi § 299.
Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.