Aluehallitus, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 314 Valtuustoaloite: Eläinavusteisia palveluita tulisi hyödyntää hyvinvointialueilla

KHVADno-2024-2441

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Eläinavusteinen palvelu tarkoittaa eläimen ottamista työskentelyyn mukaan edistämään ihmisten hyvinvointia. Ammatillinen eläinavusteinen palvelu tarkoittaa sitä, että eläin työskentelee sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai hyvinvointialan ammattilaisen työparina. Eläin osallistuu asiakkaan kuntoutus- tai hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseen yksilöllisen harkinnan mukaisesti. Toiminta on tavoitteellista, suunnitelmallista ja dokumentoitua. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) luokittelu suomalaisista sosiaali- ja terveyspalveluista on pohjana eläinavusteisten palveluiden jäsentämiselle.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Usein terveydenhuollon ongelmana on palveluiden siiloutuminen ja se, että hoidetaan vain yhtä ongelmaa kerrallaan. Haasteena on myös joidenkin asiakkaiden sitoutumattomuus hoitoon ja oman hyvinvoinnin vahvistamiseen. Usein tarve olisi tarkastella hyvinvointia ja terveyttä kokonaisvaltaisesti. Sairauksien ennaltaehkäiseminen on entistä tärkeämpää sosiaali- ja terveysalan kustannusten kasvaessa. Ammatillisessa työssä eläinavusteisuudella tavoitellaan usein asiakkaan luottamuksen ja motivaation vahvistumista. Tämä voi edesauttaa ja nopeuttaa kuntoutumisprosesseja, mikä tuo säästöjä kokonaiskuluissa. Eläinavusteisuus voi olla sekä matalan kynnyksen tukitoimintaa että sitä voidaan hyödyntää kuntoutustoimenpiteenä. Eläinavusteinen palvelu voi olla myös lyhytkestoinen tuki muun kuntoutuksen tai hoidon rinnalla. Eläinavusteisten palveluiden on todettu parantavan asiakkaan toimintakykyä. Eläinavusteisuuden hyödyt näkyvät kokonaisvaltaisina biopsykososiaalisina vaikutuksina ihmisen hyvinvointiin, jolloin samanaikaisesti voidaan vaikuttaa useaan asiakkaan ongelmaan. Hyötyjä ovat esimerkiksi kipu- ja masennuslääkkeiden käytön väheneminen tuoden taloudellisia säästöjä sekä terveyshyötyjä lääkkeiden sivuvaikutusten vähenemisen myötä.

Vihreä valtuustoryhmä ehdottaa, että:

1) Hyvinvointialueilla hyödynnetään alueen eläinavusteisia palveluita osana hyvinvointialueen ja kuntien sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja hyvinvoinnin edistämisen palveluiden kokonaisuutta.

2) Eläinavusteiset menetelmät tunnistetaan kilpailutuksissa palvelun asiakaslähtöisyyttä ja monimuotoisuutta lisäävänä tekijänä.

3) Eläinavusteisuuden tuoma lisäarvo huomioidaan palvelun laadun arvioinnissa ja hinnoittelussa.

Ehdotus

Valtuustoaloite lähetetään aluehallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan päätösehdotuksen.

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 13.21.

Valmistelija

Timo Halonen, vt. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus:

1. päättää lähettää aloitteen terveyden ja sairaanhoidon palveluiden toimialueelle valmisteltavaksi, ja

2. päättää, että vastaus aloitteeseen tulee valmistella joulukuun 2024 loppuun mennessä.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

  • Mari Kinnunen, toimialuejohtaja terveyden- ja sairaanhoidon palvelut, mari.kinnunen@kainuu.fi
  • Kaisa-Mari Käyhkö, toimialuejohtaja ikäihmisten palvelut, kaisa-mari.kayhko@kainuu.fi
  • Anna-Liisa Kainulainen, toimialuejohtaja sosiaali- ja perhepalvelut, anna-liisa.kainulainen@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialueen Vihreiden aluevaltuustoryhmä on tehnyt aluevaltuuston 29.4.2024 kokouksessa (§ 20) valtuustoaloitteen "Eläinavusteisia palveluja tulisi hyödyntää hyvinvointialueilla".

Valtuustoaloitteen keskeinen sisältö:

Eläinavusteinen palvelu tarkoittaa eläimen ottamista työskentelyyn mukaan edistämään ihmisten hyvinvointia.

Valtuustoaloitteessa ehdotetaan seuraavaa:

1) Hyvinvointialueilla hyödynnetään alueen eläinavusteisia palveluita osana hyvinvointialueen ja kuntien sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja hyvinvoinnin edistämisen palveluiden kokonaisuutta.

2) Eläinavusteiset menetelmät tunnistetaan kilpailutuksissa palvelun asiakaslähtöisyyttä ja monimuotoisuutta lisäävänä tekijänä.

3) Eläinavusteisuuden tuoma lisäarvo huomioidaan palvelun laadun arvioinnissa ja hinnoittelussa.

 

Kainuun hyvinvointialueen vastaus aloitteeseen:

Kainuun hyvinvointialue kiittää tärkeästä aloitteesta. Kainuun hyvinvointialueella eläin- ja luontoavusteista toimintaa on hyödynnetty mielenterveys- ja riippuvuuksienhoidon palveluissa muun muassa terveysmetsän ja eläinavusteisen toiminnan kautta vapaaehtoisuuden pohjalta. Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuksienhoidon palveluissa eläin- ja luontoavusteisen toiminnan katsotaan tuovan lisää mahdollisuuksia asiakkaiden hoito- ja kuntoutusmuotoihin. Eläinavusteiset palvelut suunnitellaan yksilöllisesti ja toteutetaan joko työntekijöiden tai järjestöjen palveluna mahdollisuuksien puitteissa vapaaehtoisuuden pohjalta huomioiden toimintaympäristö. Kuntoutuspalveluissa ratsastusterapiaa hyödynnetään tällä hetkellä lääkinnällisen kuntoutuksen terapiaostoina ja opaskoirapalvelua apuvälineostoina. Ikäihmisten asumispalveluissa hyödynnetään myös eläinavusteista vapaaehtois- ja virkistystoimintaa ja eläinavusteisesta toiminnasta on tullut myönteisiä kokemuksia niin asukkaiden kuin henkilöstön keskuudessa. Toiminnassa on huomioitu yksilölliset rajoitteet ja toivomukset.  Sosiaali- ja perhepalveluissa eläinavusteista toimintaa on mahdollisuus sisällyttää muun muassa toimintatuokioina päivätoimintaan ja sosiaaliseen kuntoutukseen määrärahojen puitteissa.

Lasten-, nuoriso- ja aikuispsykiatrialla tunnistetaan eläin- ja luontoavusteisen toiminnan kuntoutuksellinen merkitys. Mielenterveys- ja riippuvuuksienhoidon palveluissa tarjotaan lääketieteellistä hoitoa, joten käytettyjen menetelmien on oltava näyttöön pohjautuvia. Tästä johtuen kuntoutuksen suunnitellussa painopisteenä ovat lääketieteellisesti tutkitut menetelmät. Tutkimuksissa eläinavusteisilla interventioilla on saavutettu lupaavia tuloksia, ja interventioita on mahdollista soveltaa monipuolisesti erilaisissa kuntoutustarpeissa osana kuntoutusprosessia. Laadukkaan tieteellisen tutkimuksen tarve on kuitenkin edelleen suuri ja eläinavusteisen kuntoutuksen vaikuttavuuden todentaminen edellyttää monimenetelmällisyyttä. (Duodecim 2021). Esimerkiksi ratsastusterapialla saattaa olla ainakin lyhytaikaista myönteistä vaikutusta autismikirjon lasten ja nuorten käyttäytymiseen ja aistitoimintoihin (näytön aste c, eli hyvin heikko), mutta tutkimusta tarvitaan lisää (Duodecim. 2021, Käypähoito 2023). 

Kilpailutuksissa lakisääteisten palveluiden kriteeristö määräytyy valtakunnallisten lääkinnällisen kuntoutuksen oppaan ja lääkinnällisten apuvälineiden luovutusperusteiden mukaisesti. Eläinavusteiset palvelut eivät ole poissuljettuja palveluita, mutta eivät ole hankintaperuste lääkinnällisen kuntoutuksen terapiapalveluille, koska ne lisäisivät kustannuksia ja rajoittaisivat palveluntuottajia.

Kainuun hyvinvointialue on alustavasti sopinut eläinavusteisten palvelujen palveluntuottajien ja heidän yhdyshenkilön kanssa yhteistyöpalaverin tammikuulle 2025, jossa palveluntuottajat esittelevät eläinavusteisia toimintoja. Tilaisuuteen kutsutaan eläinavusteisten palvelujen näkökulmasta keskeistä hyvinvointialueen henkilöstöä. Tarkoituksena on koota palveluntuottajistalista, joka julkaistaan Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla. Asukkaat voivat halutessaan hankkia kyseisiä palveluja palvelujentuottajilta omakustanteisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, vt. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus päättää antaa aluevaltuustolle aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja esittää, että aluevaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä:

  • päätöksestä,​ joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (hyvinvointialuelaki 141 §),​
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä,​ joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintotuomioistuimissa 6§),​
  • päätöksestä,​ josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä,​ jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (hankintalaki 126 § ja 132 §).