Aluehallitus, kokous 15.1.2024

§ 13 Vastine ensihoidon kilpailutuspäätöstä koskevaan oikaisuvaatimukseen

KHVADno-2023-200

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Johdanto:

Kainuun maakuntaan perustettiin vuonna 2005 ensihoitokeskus koordinoimaan alueen ensihoitoa. Kainuussa kuten muuallakin Suomessa ensihoito oli tuolloin kuntien vastuulla, jotka tekivät sopimuksen tavallisimmin joko yksityisen palveluntuottajan tai pelastuslaitoksen kanssa kunnan ensihoidon järjestämisestä. Kuntakohtainen ensihoidon vetovastuu ja eräänlainen monituottajamalli piti sisällään ongelmia, jotka tulivat ilmi ensihoitokeskuksen perustamisen jälkeen. Kustannustasoa oli vaikea kontrolloida ja ensihoidon tasoon oli vaikea puuttua. Kainuussa tehtiin poliittinen päätös, jossa ensihoito otettiin vuodesta 2009 lähtien osittain sairaanhoitopiirin omaksi toiminnaksi ja vuodesta 2013 saakka alue on ollut kokonaan ensihoidon osalta sairaanhoitopiirin omaa toimintaa. Oman toiminnan tavoitteena oli kustannustason nousun hillintä ja ensihoidon laadun parantaminen sekä valmiuden ylläpito Kainuun kunnissa. Monituottajamallista siirryttäessä sairaanhoitopiirille työntekijät otettiin liikkeen luovutus mallin mukaisesti vanhoina työntekijöinä shp:n palvelukseen. Kuntakohtaisista ambulansseista on siirrytty Kainuun yhteiseen ensihoitopalveluun, jossa yksiköitä liikutellaan kulloisenkin tarpeen mukaan kattamaan syntyneitä tyhjiöitä ja pitämään valmiutta yllä koko Kainuussa. Ambulanssien määrä on vuosien saatossa vaihdellut 13-15 välillä. Työaikamuotona on jo vuosia ollut aluehallintoviraston myöntämä poikkeuslupa, jossa tehdään 24h työtä, jota seuraa pääsääntöisesti kolmen päivän vapaa siten, ettei viikkotunnit keskimäärin ylitä 42h.

Nykytila:

Aluehallintoviraston myöntämä lupa poikkeusluvan alaiseen työaikaan umpeutui 31.12.2022. Uusi lupahakemus oli AVI:n käsittelyssä siten, että myönteinen päätös poikkeusluvasta saatiin marraskuun 2022 aikana. Luvan ehtona oli käydä paikallinen neuvottelu ensihoitajien viikkotuntimäärästä, joka saa korkeimmillaan olla 42h. Paikallisneuvotteluissa työntekijäjärjestöjen ja työnantajan välillä päädyttiin työnantajan toiveista poiketen 38,25h viikkotuntimäärään, joka on 9,8% vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Vuositasolla poistuu alemmalla viikkotuntimäärällä 14 000h ensihoitajien työpanosta. Nykyinen henkilöstömäärä ei jatkossa riitä pitämään yllä samaa ensihoitoyksiköiden määrää Kainuussa kuin aikaisemmin (13) ja voimassa oleva palvelutasopäätös on tavoittamisviiveiden osalta uhattuna. Lisäämällä vakinaisten ensihoitajien määrää kymmenellä ensihoitajalla voidaan viikkotuntimäärän muutoksesta aiheutunut yksiköiden määrän lasku kompensoida. Laskennallisesti tämä tarkoittaisi n. 700 000-800 000 euron lisäkustannusta.

Ensihoidon rasitteena on ollut vuonna 2008 liikkeen luovutuksella siirtyneen henkilöstön keskuudessa ollut suuri palkkahajonta. Palkkaharmonisoinnin myötä ensihoitajien palkkataso on kivunnut valtakunnan kärkeen ja Kuntaliiton tilastojen (2021) perusteella Kainuun ensihoito on asukasmäärään suhteutettuna Suomen kalleinta. Tehtävämäärään suhteutettuna ensihoidon kustannukset ovat kuitenkin olleet seurannassa valtakunnan keskitasoa. Ensihoidon nettokustannukset ovat Kainuussa olleet viimeisen kolmen vuoden aikana 8-8,6 M€, joista henkilöstökulujen osuus on n. 80% (150-170 ensihoitajaa). Vuoden 2008 tavoitteet ovat toteutuneet operatiivisen toiminnan osalta, mutta ensihoidon oman toiminnan kustannustaso on noussut huomattavan korkeaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

  1. Merkitä tiedoksi ensihoidon tilannekatsauksen
  2. Käydä lähetekeskustelun tilannekuvaan kytkeytyvistä etenemisvaihtoehdoista, ja
  3. velvoittaa hyvinvointialueen johtajan valmistelemaan taloudelllisesti ja toiminnallisesti kestävän vaihtoehdon ensihoidon tulevaisuuden järjestämismalliksi aluehallituksen päätettäväksi

Päätös

Hyväksyi. 

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun ensihoitopalvelussa on siirrytty vuoden 2023 alusta aluehallintoviraston myöntämän poikkeusluvan ja työntekijäjärjestöjen kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen aikaisemmasta 42 viikkotyötunnista 38.25 viikkotuntimäärään. Työajan vähentyminen on johtanut valmiudessa olevien ambulanssien määrän vähentymiseen ja jäljelle jääneiden ambulanssien kuormitusasteen nousuun. Työaikamuutoksesta johtuen voimassa oleva ensihoidon palvelutasopäätös joudutaan tarkastelemaan uudelleen. Ambulanssien kuormitusasteen kehittymistä seurataan tiiviisti ja jo alkuvuoden aikana on havaittu, että poikkeusluvan ehtona oleva enintään 50%:n kuormitusaste on ylittynyt aikaisempaa useammin, joka jatkuessaan voi johtaa poikkeusluvan menettämiseen ja mahdollisiin henkilöstön saatavuuden ongelmiin.

Aluehallituksen 16.1.2023 § 7 päätöksen mukaisesti Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on valmistellut taloudellisesti ja toiminnallisesti kestävää vaihtoehtoa Kainuun ensihoitopalvelun toteuttamiseksi. Taloudellisesti Kainuun ensihoito on valtakunnallisissa tilastoissa (Kuntaliitto 2021) osoitettu väestömäärään suhteutettuna kalliiksi järjestelmäksi, jonka vuoksi on haettu kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa toiminnan järjestämiseksi. On käynyt ilmeiseksi, että Kainuun olosuhteissa tarvitaan uudenlainen konsepti lähipalveluiden työnjakoon ja ohjaukseen. Toiminnallisesti tavoitteena on säilyttää alueellisesti riittävän kattava ensihoitopalvelun valmius ja osaaminen sekä integroida ensihoitopalvelu kiinteämmin osaksi kotiin vietävien palveluiden kokonaisuutta.

Valmisteluvaiheessa ohjaavana periaatteena on pidetty lakia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) ja terveydenhuoltolain 39§. Järjestämislaki velvoittaa huomioimaan järjestämisessä palvelujen yhdenvertaisen toteutumisen, tehtävien tarkoituksenmukaisen hoitamisen ja alueen yhteistoimintasopimuksen periaatteet. Lisäksi hyvinvointialueen tulee huolehtia riittävästä omasta palvelutuotannosta, varautumisesta ja toiminnan jatkuvuuden hallinnasta kaikissa tilanteissa. Terveydenhuoltolain 39§:n mukaan ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa siten, että nämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kotona annettavat päivystykselliset lähipalvelut muodostavat alueellisesti toimivan kokonaisuuden. Ensihoidon palvelutasopäätöksessä on määriteltävä ensihoitopalvelun sisältö siten, että palvelu toteutetaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ja siinä otetaan huomioon ensihoidon ruuhkatilanteet sekä yhteistyöalueen resurssit. Hyvinvointialueen tehtävänä on huolehtia kaikissa tilanteissa ensihoitopalvelun kokonaisvalmiuden ylläpitämisestä ja virkasuhteessa olevien kenttäjohtajien sekä ensihoidosta vastaavan lääkärin palveluiden järjestämisestä (Järjestämislaki 12§).

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta (585/2017 ja 1218/2022) määrittää palvelutasopäätöksen sisällön seuraavasti:

-          ensihoitopalvelun tavoittamisajat yhteistyöalueittain

-          ensihoitopalvelun muu sisältö toiminta-alueella

-          ensihoitopalvelun järjestämistapa

-          ensihoitopalvelun sisältö

-          ensihoitopalveluun osallistuvilta edellytetty koulutus

-          väestön tavoittamisajat yhteistyöalueittain yhdenvertaisesti valmisteltuna

-          muut alueen ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset seikat

Ensihoidon työajan vähenemistä ei kyetä korvaamaan lisäämällä henkilöstöä ensihoitoon. Hyvinvointialueiden käynnistyvä rahoitus on jäämässä joka tapauksessa alimittaiseksi suhteessa Kainuun hyvinvointialueen 33 M€ alijäämäiseen talousarvioon vuodelle 2023. Hyvinvointialueen rahoituslakiin ollaan vielä säätämässä lisärahoituseriä, mutta ne eivät mahdollista palveluiden lisäämistä missään palveluissa. Vuoden 2022 talousarvioiden ja tilinpäätösten erotukseen perustuvan kertaerän suuruus selviää vasta vuoden 2022 tilinpäätöksen jälkeen. Kertaerän ennakkomaksuksi valmistellaan 150 M€ kansallista rahoitusta, jotta hyvinvointialueiden maksuvalmiutta voidaan ylläpitää. Johtopäätös rahoituksellisesta tilanteesta on se, että Kainuun hyvinvointialueen rahoitus jää joka tapauksessa alimittaiseksi. Toiminnalliset ratkaisut, joilla kustannuksia kasvatetaan, eivät ole mahdollisia. On pikemminkin tarve kehittää nopeasti uusia palvelukonsepteja ja palvelujen tuotantotapoja, joilla toiminta saadaan sovitettua tiukkaan talousraamiin.

Rahoitusmallin muutos, jossa 2023 alusta siirryttiin kuntapohjaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta suoraan valtion rahoitukseen, merkitsee toiminnan sopeuttamista talouteen. Aikaisemmassa kuntapohjaisessa rahoituksessa rahoitus oli joustava elementti. Kuntayhtymällä oli tilivuosittain mahdollista laskuttaa syntyneet alijäämät kunnilta tai palauttaa kunnille mahdollinen ylijäämä. Hyvinvointialueella on puolestaan hyvinvointialuelain §123 mukaan katettava taseeseen mahdollisesti kertyneet alijäämät talousarviovuoden ja kahden seuraavan vuoden aikana. Mikäli näin ei tapahdu, on edessä hyvinvointialuelain §122 mukainen arviointimenettely.   

Pykälässä ehdotetulla ensihoidon osaulkoistuksella tavoitellaan ensihoitoon uutta palvelukonseptia, joka vastaa tarkemmin eri vuorokauden aikoina olevaan ensihoidon kysyntään sekä niveltää ensihoidon tehokkaammin paikallisen sote-keskuksen muuhun toimintaan. Tavoitteena on markkinoiden tehokkuuden hyödyntäminen ja aikaisempaa integroituneempi ja vaikuttavampi palvelu. Kilpailutusta edeltävässä markkinavuoropuhelussa on tavoitteena etsiä uuteen palvelukonseptiin parhaiten sopiva yksikkörakenne sekä tarkentaa ulkoistuksen laajuus ja sisältö.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

  1. aloittaa hyvinvointialueen ensihoidon kilpailutuksen, jonka tavoitteena on ulkoistaa alueen nykyisestä ambulanssiverkostosta 3-6 yksikköä myöhemmin kilpailutuksessa tarkennettavalla tavalla,
  2. muuttaa yksiköitä tarvittavan määrän nykyisistä hoitotason yksiköistä perustason yksiköiksi tai muiksi toiminnallisiksi yksiköiksi, joiden tehtävänä on ensihoitopalvelun lisäksi huolehtia laajasti kotiin vietävistä terveydenhuollon palveluista.
  3. käynnistää ensihoidon henkilöstölle yhteistoimintaneuvottelut työn olosuhteiden merkittävän muutoksen vuoksi. Yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteena on ulkoistuksessa työnantajalle jäävän henkilöstön uudelleen sijoittamisen periaatteista sopiminen, sekä
  4. hyväksyä liitteen 1 mukaisen Kainuun ensihoidon palvelutasopäätöksen ja lähettää sen aluevaltuustoon päätettäväksi

Päätös

Miikka Kortelainen esitti, että asia palautetaan valmisteluun ja tuodaan päätöksentekoon järjestämissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Ehdotusta kannattivat Markku Oikarinen, Aki Räisänen ja Hannu Korhonen.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty aluehallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta on äänestettävä. Ne, jotka kannattavat aluehallituksen ehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta, äänestävät EI.

Äänestyksessä aluehallituksen ehdotus sai 5 JAA-ääntä ja Miikka Kortelaisen ehdotus sai 6 EI-ääntä. 

Puheenjohtaja totesi Miikka Kortelaisen ehdotuksen tulleen aluehallituksen päätökseksi. 

Merkittiin tauko klo 13:01-13:05. 

Tämän jälkeen käsittelyyn otettiin § 51.

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 45%

    Harri Peltola, Esa Ahonen, Airi Mäkinen, Heli Moilanen, Kirsi Moisanen

  • Ei 6 kpl 55%

    Miikka Kortelainen, Markku Oikarinen, Saara Karjalainen, Aki Räisänen, Erja Helttunen, Hannu Korhonen

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Aluehallituksen 16.1.2023 § 7 päätöksen mukaisesti Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on valmistellut taloudellisesti ja toiminnallisesti kestävää vaihtoehtoa Kainuun ensihoitopalvelun toteuttamiseksi. Ensihoitopalvelun muutos on osa hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmaa. Toiminnallisten muutosten aikaansaaminen ensihoidossa edellyttää pitkää valmisteluaikaa, jona aikana nykyisen toiminnan kalliiseen kustannusrakenteeseen ei päästä vaikuttamaan. Samanaikaisesti Kainuun hyvinvointialueen taloudellinen tilanne on vaikeutunut entisestään valtion rahoituksen jäätyä kertakorvausten osalta ennakoidusta alemmalle tasolla – peräti negatiiviseksi. Edellä mainittujen syiden vuoksi ensihoidon monituottajamalliin tähtäävä kilpailutus tulisi saada käyntiin ennen varsinaista järjestämissuunnitelman päätöstä.

Kilpailutuksen kautta monituottajamalliin siirtymisen jälkeen koko Kainuussa jatkossakin tulee säilymään riittävä hoitotason valmius ja osaaminen. Ulkoistettujen yksiköiden toiminta painottuu tukemaan kotisairaalatoimintaa, jonka lisäksi yksiköt toimivat normaaleina valmiudessa olevina ensihoidon yksiköinä. Kaikkien ensihoidon yksiköiden valmiusajat muokataan vastaamaan tehtävämäärien vuorokautista pitkänajan vaihtelua ja lisäksi valmiutta säädellään joustavasti tiedossa olevien kuormitushuippujen mukaisesti. Merkittävimmät monituottajamallin säästöt tulevat valmiusaikojen laskusta ja ulkoistetun toiminnan matalammista henkilöstökustannuksista.

Ennen kilpailutusta tehdään markkinakartoitus, jonka jälkeen käydään viralliset markkinavuoropuhelut yksityisten palveluntuottajien kanssa. Markkinavuoropuheluissa haetaan vastaukset ulkoistettavien yksiköiden määrään, kilpailutettavan jakson pituuteen ja ulkoistettavan toiminnan sisältöön. Kilpailutukseen haetaan markkinavuoropuhelun kuluessa tarkoituksenmukaisin malli.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

1.    valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan käymään markkinavuoropuhelun yksityisten toimijoiden kanssa, jossa tarkastellaan mahdollisuutta 3-6 yksikön ulkoistamiseen nykyisestä ambulanssiverkostosta

2.    Valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan toteuttamaan kilpailutuksen, jonka tavoitteena on ulkoistaa alueen nykyisestä ambulanssiverkostosta 3-6 yksikköä myöhemmin kilpailutuksessa tarkennettavalla tavalla,

3.    vahvistaa ulkoistuksen tavoitteeksi omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaamman ja alueellisesti kustannusvaikuttavamman toimintamallin myös pidemmällä aikavälillä

4.    velvoittaa hyvinvointialuejohtajan valmistelevan kotiin vietävien terveydenhuollon palveluiden laajamittaisen kehittämissuunnitelman yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja ensihoidon sekä tilannekeskuksen roolin selkiyttämisen tässä kokonaisuudessa

5.    edellyttää ennen mahdollisen ulkoistamisratkaisun toteuttamista sekä prosessin eri vaiheissa sitä, että henkilöstön tiedottamisesta huolehditaan

6.    käynnistää ensihoidon henkilöstölle yhteistoimintaneuvottelut työn olosuhteiden merkittävän muutoksen vuoksi. Yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteena on mahdollisessa ulkoistuksessa työnantajalle jäävän henkilöstön uudelleen sijoittamisen periaatteista sopiminen

7.    Varmistaa asiassa avoimen viestinnän periaatteiden toteuttamisen, jotta alueen toimijoilla on tietoa muutoksen vaikutuksista ja tavoitteista mihin kotisairaalatoiminnan, kiireettömien kuljetusten ja ensihoidon muutoksen kokonaisuudessa pyritään

8.    hyväksyä liitteen 1 mukaisen Kainuun ensihoidon palvelutasopäätöksen ja lähettää sen aluevaltuuston päätettäväksi

Päätös

Hyvinvointialuejohtajan muutettu päätösehdotus:

Kohtaan 2) lisäyksenä: ja aluehallituksen erikseen päättämällä tavalla.

Päätös:

Hyväksyi.

 

Valmistelija

Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi
Jukka Angerman, Ensihoitopäällikkö, jukka.angerman@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on toteuttanut Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen 27.3.2023 kokouksen 96 § perustuen ensihoidon monituottajamalliin tähtäävän kilpailutuksen. Markkinavuoropuhelun jälkeen valikoitui kolme palveluntuottajaa (EMA Finland Oy, 9Lives Pirkanmaa Oy ja Med Group Ensihoitopalvelu Oy) neuvottelumenetelmällä käytävään kilpailutukseen. Neuvottelumenettelyn jälkeen lopullisen tarjouksen jättivät Med Group Ensihoitopalvelu Oy ja 9Lives Pirkanmaa Oy.

Kilpailutuksen valintaperusteena käytettiin palveluntuottajan neljän valmiudessa olevan perustason ensihoitoyksiköltä laskuttamaa kuukausihintaa. Yksiköiden valmiusaika on 7-21 jokaisena päivänä. Hankinnan kohteena olevat ensihoidon palvelut kilpailutetaan viiden (5) vuoden määräajaksi. Lisäksi tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Kilpailutuksen laatuvaatimukset on määritelty pakottavina ominaisuuksina, jotka molemmat tarjouksen jättäneet palveluntuottajat täyttivät. Ensihoidossa käytettävät lääkkeet ja tavallisimmat hoitotarvikkeet kuuluvat tilaajan vastuulle. Sopimuksen aikaiset KELA:n ensihoitopalvelusta muodostuneet tuotot kuuluvat tilaajalle.

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on 27.3.2023 kokouksen 96 §:n päätöksessään määritellyt kilpailutuksen tavoitteeksi omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaamman ja alueellisesti kustannusvaikuttavamman toimintamallin käyttöönoton. Kotiin vietävien terveydenhuollon palvelujen laajamittainen kehittäminen on aloitettu 11.9.2023 toimintansa aloittaneen tilannekeskuksen kautta. Ensihoidon henkilöstö on pidetty kilpailutusprosessista tietoisena säännöllisillä ensihoidon henkilöstölle suunnatuilla info-tilaisuuksilla ja samanaikaisesti on ollut käynnissä ensihoidon yhteistoimintaneuvottelut työnantajan sekä henkilöstöjärjestöjen välillä.

Ensihoitokeskus on aluehallituksen päätöksen tueksi valmistellut hallinnollisen ohjeen edellyttämän ennakkoarviointilomakkeen käynnissä olevan kilpailutuksen vaihtoehdoista.

Ensihoitokeskus on toteuttanut hintavertailun ostopalvelun ja lähimpänä mahdollista omaa toimintaa olevan ensihoitomallin välillä.

Ehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, toimialuejohtaja hallinto- ja tukipalvelut, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus hyväksyy ensihoidon monituottajamallin käyttöönoton omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampana ja alueellisesti kustannusvaikuttavampana toimintamallina. Esitys mahdollisesta palveluntuottajasta tehdään kokouksessa.

Päätös

Vs. Hyvinvointialuejohtajan muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus hyväksyy ensihoidon monituottajamallin käyttöönoton omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampana ja alueellisesti kustannusvaikuttavampana toimintamallina.

Aluehallitus valitsee ensihoidon monituottajapalvelun palveluntuottajaksi Med Group Ensihoitopalvelu Oy:n.

Miikka Kortelainen esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Ehdotusta kannatti Markku Oikarinen.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty vs. hyvinvointialuejohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta oli äänestettävä. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta nimenhuutoäänestyksen. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksestä äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sitä, että asiaa ei palauteta valmisteluun ja asian käsittelyä jatketaan, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta äänestävät EI. Äänestys päättyi tulokseen: 6 JAA-ääntä ja 5 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että asiaa ei palauteta valmisteluun, vaan asian käsittelyä jatketaan.

Miikka Kortelainen esitti, että aluehallitus ei hyväksy monituottajamallin käyttöönottoa. Ehdotusta kannatti Markku Oikarinen. 

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty vs. hyvinvointialuejohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta oli äänestettävä. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta nimenhuutoäänestyksen. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksestä äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta äänestävät EI. Äänestyksessä pohjaehdotus sai 6 JAA-ääntä ja Miikka Kortelaisen ehdotus sai 5 EI-ääntä.

Puheenjohtaja totesi vs. hyvinvointialuejohtajan muutetun päätösehdotuksen tulleen aluehallituksen päätökseksi.

Merkittiin tauko 13:55-14:12.

Tämän pykälän jälkeen kokouksesta poistui Sami Mäenpää klo 14:40.

Eriävä mielipide

Miikka Kortelainen, Raili Myllylä, Aki Räisänen ja Markku Oikarinen jättivät eriävän mielipiteen:

Mielestämme aluehallituksen ei olisi tullut hyväksyä monituottajamallin käyttöönottoa annetuilla tiedoilla, vaan asia olisi tullut palauttaa valmisteluun ja päätös tehdä sen jälkeen, kun kaikki tarvittava materiaali on käytettävissä.

Meille aluehallituksen jäseninä toimitetun materiaalin perusteella emme voineet varmistua ensihoidon monituottajamallin olevan omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampi ja alueellisesti kustannusvaikuttavampani toimintamalli etenkään pidemmällä tähtäimellä.

Aluehallitukselle ei pystytty esittämään aluehallituksen 27.3.2023 tekemän päätöksen mukaista hyvinvointialuejohtajan valmistelemaa kotiin vietävien terveydenhuollon palveluiden laajamittaista kehittämissuunnitelmaa, joka olisi laadittu yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, ja jossa ensihoidon sekä tilannekeskuksen rooli olisi selkiytetty tässä kokonaisuudessa.

Valmistelija

  • Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi
  • Jukka Angerman, Ensihoitopäällikkö, jukka.angerman@kainuu.fi

Perustelut

Tehyn Kainuun ammattiosasto on 23.11.2023 tehnyt oikaisuvaatimuksen Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen ensihoidon kilpailutusta koskevasta päätöksestä (AH 13.11.2023 § 225; KHVADno-2023-200). Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen kumoamista, asian palauttamista valmisteluun ja oman toiminnan selvittämistä tarjouspyyntöä vastaavalla tavalla.

Kainuun Tehyn ammattiosasto vetoaa oikaisuvaatimuksessaan seuraaviin seikkoihin:

  1. Kainuun hyvinvointialue on tehnyt päätöksen virheellisessä järjestyksessä, päätösesitystä ei ole käsitelty Yhteistoimintalain 13.4.2007/449 1 luku 5§ mukaisesti eikä henkilöstön edustajilla ole ollut mahdollisuutta esittää näkemystään työnantajan esityksestä ennen asian päätöksentekoon saattamista. Henkilöstövaikutukset olisi tullut käsitellä yhteistoimintaneuvottelussa ennen päätöksentekoa.
  2. Kustannusvertailussa omaa toimintaa ei ole esitetty tarjouspyynnössä vastaavalla tavalla eikä aluehallituksella ole päätöksentekoa varten ollut käytössä kilpailutuksen voittajan palvelunkuvausta
  3. Valmistelussa ei ole huomioitu taktisen ensihoidon toimintaa
  4. Osaulkoistuksessa esitetään olevan kyse liikkeenluovutuksesta
  5. Terveydenhuollon kotiin vietävien palveluiden kokonaisvaltaista suunnitelmaa ja erityisesti ensihoidon sekä tilannekeskuksen roolia tässä suunnitelmassa ei ole esitetty pyynnöstä huolimatta aluehallitukselle 13.11.2023 kokouksessa.
  6. Kainuulaisten asukkaiden perus- ja potilasturvallisuus heikentyvät muutoksen myötä etenkin yöaikana

 

Kainuun hyvinvointialueen vastine:

  1. Työnantajan ja henkilöstön väliset yhteistoimintaneuvottelut ensihoidon kilpailutukseen liittyen on aloitettu 5.5.2023. Yhteistoimintaneuvotteluissa on käyty laajasti läpi molempien osapuolien esille nostamia seikkoja kilpailutusprosessiin ja henkilöstöön liittyen. Yhteistoimintaneuvotteluja on pidetty kahdeksan kertaa (27.12.2023 mennessä). 
  2. Ensihoidon kilpailutus on toteutettu neuvottelumenettelyllä, jossa toiminnan sisältö sekä laadulliset vaatimukset ovat esitetty tarjouspyynnössä ja lopullisessa kilpailutuksessa on vertailtu ainoastaan hintaa. Palvelukuvaus on vastannut tarjouspyyntöä. Kustannusvertailu on esitetty aluehallitukselle 13.11.2023 vertaamalla kilpailutuksen tulosta oman toiminnan tiedossa oleviin kustannuksiin. Kilpailutuksessa hankitaan perustason ensihoidon yksiköitä, jotka kykenevät tukemaan kotisairaalatoimintaa. Oma henkilöstö koostuu sen sijaan suurimmaksi osaksi hoitotason ensihoitajista, jota on käytetty kustannuslaskennan perusteena. Vertailun sisältöä on taustoitettu aluehallitukselle sekä ensihoidon kilpailutusta koskevissa aikaisemmissa käsittelyissä että 13.11.2023 aluehallituksen kokouksessa.
  3. Ensihoidon kilpailutuksella ei ole vaikutusta taktisen ensihoidon toimintaan.
  4. Kainuun hyvinvointialueen näkemys liikkeen luovutuksesta perustuu juridiseen konsultaatioon, jonka perusteella kyse ei ole liikkeen luovutuksesta, mikäli henkilöstö, asemapaikkoina käytetyt tilat tai ensihoidon ajoneuvot eivät siirry kilpailutuksen voittavalle osapuolelle. Ensihoidon kilpailutuksessa Kainuun hyvinvointialue uudelleen sijoittaa henkilöstön muihin tehtäviin niiltä osin, kun ensihoidon työtehtävää ei ole osoitettavissa. Asemapaikat tai ajoneuvot eivät myöskään siirry kilpailutuksessa eteenpäin kilpailutuksen voittaneelle osapuolelle. Ensihoidon kilpailutuksen kautta hankittava toiminta on olennaisesti erilaista niin kelpoisuusvaatimuksiltaan kuin sisällöltään verrattuna hyvinvointialueen ensihoidon omaan toimintaan, jonka vuoksi liikkeen luovutus ei tule myöskään kyseeseen.
  5. Terveydenhuollon kotiin vietävien palveluiden kokonaisvaltainen suunnitelma ei ole ollut edellytyksenä ensihoidon kilpailutuksen päätökselle. Ensihoidon kilpailutukseen liittyneessä aluehallituksen keskustelussa puute kokonaisvaltaisesta suunnitelmasta tuotiin esiin ja aluehallituksen suullisen toimeksiannon perusteella tätä suunnitelmaa on tämän jälkeen valmisteltu poliittiseen käsittelyyn. Terveydenhuollon kotiin vietävien palveluiden kokonaisvaltainen suunnitelma on tehty virkamiesvalmisteluna esitettäväksi aluehallitukselle 15.1.2024.
  6. Ensihoitoyksiköiden määrä ja osaamistaso sekä yksiköiden valmiusajat ovat suunniteltu vastaamaan kainuulaisten tarpeita. Suunnittelun taustalla ovat viimeisen kymmenen vuoden ajalta kertyneet oman ensihoitopalvelun operatiiviset tunnusluvut.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää todeta, että perusteita oikaisuvaatimukseen hyväksymiseen ei ole ja aluehallituksen aikaisempi päätös (AH 13.11.2023 § 225) jää voimaan.

Päätös

Keskustelun kuluessa Markku Oikarinen esitti oikaisuvaatimuksen hyväksymistä, päätöksen kumoamista ja asian palauttamista valmisteluun ja oman toiminnan selvittämistä tarjouspyyntöä vastaavalla tavalla saadaksemme selville todelliset kustannuserot. Koska ehdotusta ei kannatettu, puheenjohtaja totesi esityksen rauenneen.

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan päätösehdotuksen.

 

Eriävä mielipide

  • Markku Oikarinen jätti eriävän mielipiteen:

    Kustannusvertailua ei ole tehty vastaavasta omasta toiminnasta. Ensihoidossa on perustason ensihoitajia, joilla on oma tehtävänkuvaus, jossa on myös kirjattuna, että perustason ensihoitajat voivat toimia myös perustasoisessa ensihoitoyksikössä itsenäisesti, ennalta laadittujen hoito- ohjeiden mukaisesti. Ensihoidossa mm. Ristijärven ensihoitoyksikön tehtäviin kuuluu myös kotiin vietävien palveluiden tehtäviä ja tälle on myös oma tehtävänkuvaus ja tehtävänvaativuuden arviointi tehty. Kustannusten arviointi olisi mahdollista. Oman perustason henkilöstömäärän riittävyyttä tuottaa kilpailutuksessa mainittu yksikkömäärä perustasoisena toimintana ei ole tarkasteltu. Syntyykö todellista säästöä, kun henkilöstö siirretään toiseen yksikköön Töihin? En kannata erillisen toimintavaltuuden myöntämistä toiminnan harjoittamiseksi jos mahdollinen valitus hallinto-oikeuteen tehdään.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta aluevalituksella myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • hyvinvointialueen jäsen
  • hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen ja aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen.


Valitusaika

Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen sähköinen tiedoksianto edellyttää asianosaisen suostumusta.

Hyvinvointialueen jäsenen, yhteistoimintaan osallisen hyvinvointialueen ja sen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun päätös on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Aluevalitus tehdään hallinto-oikeudelle.

Postiosoite:
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
PL 189
90101 Oulu

Käyntiosoite: Torikatu 34–40, 90100 Oulu

Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42841
Puhelinnumero: 029 56 42800

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kainuun hyvinvointialueen kirjaamosta.

Postiosoite:
Kainuun hyvinvointialue/Kirjaamo
PL 400
87070 Kainuu

Käyntiosoite: Sotkamontie 13, H-talo, hallinto, 87300 Kajaani

Sähköpostiosoite: kirjaamo.hyvinvointialue@kainuu.fi
Faksinumero: 08 718 0050
Puhelinnumero: 08 615 61 (vaihde)
Kirjaamon aukioloaika: arkisin ma–pe klo 9.00–15.00