Valmistelija
Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Mari Kinnunen, toimialuejohtaja terveyden- ja sairaanhoidon palvelut, mari.kinnunen@kainuu.fi
Kaisa-Mari Käyhkö, toimialuejohtaja ikäihmisten palvelut, kaisa-mari.kayhko@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi
Sallamari Saarijärvi, hallintolakimies, sallamari.saarijarvi@kainuu.fi
Perustelut
Kristillisdemokraattien aluevaltuustoryhmä on tehnyt 19.6.2023 aluevaltuuston kokouksessa aloitteen ”TK-konseptin muuttamisen uudelleen käsittely”.
Valtuustoaloitteen keskeinen sisältö:
”1) Esitän, että aluehallitus ottaa TK- konseptin muuttamisen uudelleen käsittelyyn, koska valtuusto teki päätöksensä perusteettoman tiedon varassa. Pyydämme kohteliaimmin, että valtakunnallisesti tunnustettu laadukas vanhusten akuuttihoito saa jatkua Kainuun terveyskeskussairaaloissa. Perustelemme ehdotustamme myös sillä, että akuuttihoidon siirtäminen Kajaaniin tulee ambulanssikuljetusten takia olemaan selvästi kalliimpaa kuin TK- sairaaloissa. Lisäksi vanhustenhoidon inhimillisen puolen kannalta heidän hoito tulee saada jatkua paikallisissa TK- sairaaloissa.
2) Jos ykkösehdotus ei saa hallituksessa kannatusta katsomme, että aluehallitus ei voi laittaa toimeen aluevaltuuston tekemään päätöstä TK-vuodeosastojen muuttamista arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi ja vanhusten akuuttihoidon siirtämistä Kainuun TK-sairaaloista Kainuun keskussairaalaan.
Perusteena on se, että aluehallitus ei ole järjestänyt ennen päätöksentekoa avointa kansalaistilaisuutta TK- konseptin muuttamisesta.”
Asian aikaisempi käsittely:
Aluehallitus päätti 17.4.2023 kokouksessaan §:ssä 115 ”hyväksyä järjestämissuunnitelman vuosille 2023–2025, oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään järjestämissuunnitelmaan teknisiä korjauksia ja lähettää sen aluevaltuuston päätettäväksi.” Aluevaltuusto käsitteli asiaa kokouksessaan 24.4.23 § 22 ja kannatetusta muutosehdotuksesta ”Muutos arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi toteutetaan eri tavalla eri paikkakuntien lähtökohtaan ja tilanteeseen sopivaksi huomioiden akuutin sairaanhoidon jatkuminen myös Sotkamossa ja Kuhmossa” äänestämisen ja muutosehdotuksen hylkäämisen jälkeen hyväksyi järjestämissuunnitelman vuosille 2023−2025. Aluehallitus päätti kokouksessaan 22.5.2023 §:ssä 137 hyväksyä järjestämissuunnitelman ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset, velvoittaa hyvinvointialueen toimialueet toimeenpanemaan hyväksytyt esitykset, ja oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan liittämään järjestämissuunnitelmaan yksittäisiä hankkeita, mikäli vakiinnuttamisrahan nopea ja joustava käyttö sitä edellyttää.
Vastaus aloitteeseen:
Aloitteen kohta 1):
Terveyskeskussairaaloiden muuttamista arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi on valmisteltu laajasti syksystä 2022 lähtien ennen päätöksentekoa ja toimeenpanon valmistelu on jatkunut tiiviinä päätöksenteon jälkeen koko kevään ja kesän 2023 ajan. Muutosta on erikseen käsitelty ja esitelty muun muassa aluehallituksen seminaarissa 23.3.2023 sekä aluevaltuuston seminaareissa 5.-6.4.2023. Aluehallituksen 17.4.2023 kokouksen §:n 115 perusteluteksteissä on kuvattu laajalti asiaa koskeva ennakkovalmistelu syksystä 2022 alkaen.
Aluevaltuustolle on esitetty 24.4.2023 kokouksessa §:ssä 22 diasarja, jossa on käyty läpi terveyskeskussairaaloita koskevan muutoksen tavoitteet, keskussairaalan akuuttiyksikön sekä kuntien arviointi- ja kuntoutusyksiköiden roolit, asiakkaan uusi palvelupolku ja muutoksen aikataulu. Diasarjassa on tuotu valtuustolle tiedoksi myös toimenpiteet, jotka tehdään ennen muutosta: muun muassa turvataan hoiva- ja akuuttipaikkojen määrä, vahvistetaan kotisairaalan toimintaa ja otetaan henkilöstö mukaan suunnitteluun. Lisäksi diasarjassa on tuotu valtuustolle tiedoksi, että muutos toteutetaan vaiheittain ja vanhaa ja uutta toimintaa rinnakkain vieden.
Potilaiden hyvä sekä potilasturvallinen hoito on ensisijaista. Potilasturvallisuutta varmistetaan muun muassa sillä, että Kainuun keskussairaalassa lääkäri on paikalla ympäri vuorokauden, kun taas Kuhmossa lääkäri on paikalla vain virka-aikana. Aloitteessa esille nostettuja ambulanssikuljetusten määriä tullaan seuraamaan muutoksen edetessä vaiheittain.
Aluevaltuusto hyväksyi 24.4.2023 järjestämissuunnitelman 1. vaiheen linjaukset ja sen täytäntöönpanopäätökset tehtiin aluehallituksessa 22.5.2023 §137 ja sen jälkeen toimeenpanoa on päätöksen pohjalta jatkettu viranhaltijatyönä. Arviointi- ja kuntoutusyksikön profiilia ja toimintamallia sekä integraatiota akuuttiin kotisairaalaan on lähdetty suunnittelemaan esihenkilötasolla ja muutosta koskevia keskusteluja on käyty kaikilla henkilöstötasoilla. Muutosta valmistelevia kokouksia on pidetty sekä valmistelu-, että toimeenpanon käynnistysvaiheessa. Tällaisia kokouksia on pidetty esimerkiksi pelkästään Kuhmon osalta useita ja niissä on ollut mukana Kuhmon esihenkilöitä ja lääkäreitä. Lisäksi Kuhmossa on pidetty erillinen keskustelutilaisuus paikallisten lääkäreiden sekä perusterveydenhuollon ylilääkärin ja palvelualuepäällikön kesken. Lisäksi hyvinvointialuejohtaja ja terveyden ja sairaanhoidon palvelujen toimialuejohtaja ovat käyneet Kuhmossa keskustelemassa muutoksesta. Esihenkilötason lisäksi keskusteluja on myös käyty henkilöstötasolla ja niitä jatketaan edelleen suunnitelmien tarkentuessa. Myös Kuhmon sote-keskuksen tilasuunnitelman valmistelu on aloitettu kokoamalla käyttäjäryhmä.
Aloitteen kohta 2):
Hyvinvointialuelain 29 §:n säädetty hyvinvointialueen asukkaille ja palvelujen käyttäjille oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan. Pykälän 1 momentin mukaan ”aluevaltuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista ja menetelmistä.” Pykälän 2 momentti sisältää luettelon niistä keinoista, joilla hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia voidaan edistää.
Lain 29.2 §:n sisältämä luettelo vaikuttamisen eri keinoista ei ole tyhjentävä, vaan sen on lain esitöiden mukaan tarkoitettu antavan esimerkinomaisesti kuvan mahdollisista käytettävissä olevista keinoista. Lain 29 §:n 2 momentissa mainitaan esimerkkinä keskustelu- ja kuulemistilaisuuden järjestäminen, joissa lain esityön mukaan voidaan vapaamuotoisesti selvittää asukkaiden näkemyksiä tietystä teemasta tietyllä hetkellä tai pidemmän ajanjakson aikana. Lain esityöstä (HE 241/2020 vp, s. 540−542) ilmenee, että säännöksen velvoittavasta sanamuodosta huolimatta aluevaltuustolle on pitkälti jätetty päätettäväksi hyvinvointialueen asukkaiden suoran demokratian laajuus ja muodot. Lain esitöiden perusteella hyvinvointialue päättää momentissa mainittujen keinojen käytöstä ja voi edistää osallistumista ja vaikuttamista myös muilla keinoilla.
Lain esitöiden perusteella voidaan katsoa, että lainsäätäjän tahtona on ollut taata hyvinvointialueen asukkaille mahdollisimman laajat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet hyvinvointialueen toimintaan. Aluevaltuuston velvollisuutena on huolehtia siitä, että kyseiset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet toteutuvat käytännössä. Keinot osallistumisen ja vaikuttamisen toteutumiseen ovat moninaiset, eikä laissa ole tyhjentävällä tavalla säädetty millä tavoin, missä vaiheessa ja minkälaisissa asioissa hyvinvointialueen asukkaita tulee kuulla osallistumisoikeuksien toteutumiseksi.
Lainsäädännöllä aluevaltuustolle on edellä esitetyllä tavalla jätetty laaja harkintavalta osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteuttamiseen käytettävien keinojen suhteen, kunhan ne ovat monipuolisia ja vaikuttavia.
Aluehallituksessa on 17.4.2023 115 §:ssä järjestämissuunnitelman käsittelyn perusteluteksteissä on todettu seuraavaa:
”Henkilöstö ja asukkaat kytketään järjestämissuunnitelman konkreettisiin toimiin siirryttäessä aluevaltuuston linjausten pohjalta aluehallituksen toimeenpanoon. - - - Yksityiskohtaisista esityksistä laaditaan valmistelu aluehallituksen hyväksyttäväksi ja keskeisissä palvelumuutoksissa tullaan hyödyntämään vaikutusten ennakkoarviointia sekä henkilöstön, asukkaiden ja sidosryhmien osallisuus- ja kuulemismenettelyä.”
Näin ollen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on otettu asiaa valmisteltaessa hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti huomioon ja laajempi kansalaiskuuleminen tullaan huomioimaan suunnitelman mukaisesti asian toimeenpanovaiheessa. Terveyskeskussairaaloiden muuttamisesta arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi tullaan tekemään osana toimeenpanoa vielä erillinen, konkreettista muutoksen toteuttamista ja aikataulua koskeva päätös, jota koskevaan keskusteluun kytketään hyvinvointialueen asukkaat. Näin ollen asiassa ei ole aihetta jättää aluevaltuuston 24.4.2023 tekemää päätöstä toimeenpanematta valtuustoaloitteessa kohdassa 2. esitetyillä perusteilla.
Ehdotus
Esittelijä
Timo Halonen, vs. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi
Hyvinvointialuejohtajan sijaisen päätösehdotus:
Aluehallitus toteaa järjestämissuunnitelmaa valmistellun laajalti siten, että aluevaltuusto on saanut riittävästi tietoa terveyskeskussairaaloita koskevasta muutoksesta päätöksentekoa varten.
Lisäksi aluehallitus toteaa, että laajempi kansalaiskuuleminen on hyvän hallinnon periaatteiden mukaista ja tullaan huomioimaan aiemman suunnitelman mukaisesti terveyskeskussairaaloita koskevan muutoksen toimeenpanovaiheessa. Aluehallitus toteaa kuitenkin, että aluevaltuustossa 24.4.2023 ei ole tehty sellaista lainvastaista tai pätemätöntä päätöstä, joka aiheuttaisi asian ottamisen uudelleen aluehallituksen ja aluevaltuuston käsittelyyn.
Aluehallitus päättää antaa aluevaltuustolle aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja esittää, että aluevaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.