Aluevaltuusto, kokous 19.6.2023

§ 39 Valtuustoaloite: TK-konseptin muuttamisen uudelleen käsittely (lisäpykälä)

KHVADno-2023-3498

Perustelut

Kainuun hyvinvointialueen kristillisdemokraattien aluevaltuustoryhmä

Aloite liittyy viime kokouksessa valtuuston hyväksymään järjestämissuunnitelmaan, jossa mm. todetaan: Aiemmat TK-vuodeosastot muutetaan arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi. Akuutti sairaalahoito ei sisälly lähipalvelukonseptiin, vaan se järjestetään keskussairaalassa. Resurssien ja osaamisen turvaamisen kannalta päivystyksellisen toiminta kootaan keskussairaalan yhteyteen.

Tässä vaiheessa tuo päätös tarkoittaa Kuhmon ja Sotkamon terveyskeskussairaaloiden vanhusten akuuttihoidon siirtämistä Kajaanin keskussairaalan vastuulle. Aluehallituksen esityksessä TK-sairaalatoiminnan siirtoa Kajaaniin perustellaan säästöillä ja paremmalla hoidolla. Valtuustolle ei kuitenkaan kerrottu mitään perusteluja näille kahdelle asialle. Kokouksessa meille ei kerrottu tämän muutoksen tarkkoja kustannussäästöjä. Kokouksessa ei myöskään kerrottu sitä millä perusteella vanhusten hoito on Kainuun keskussairaalassa on parempaa kuin Kuhmon ja Sotkamon TK-sairaaloissa. Näin ollen katsomme, että valtuusto teki päätöksensä pelkkien oletusten varassa. Tällainen ei ole hyvää hallintotoimintaa.

Epäilemme, että useat valtuuston jäsenet eivät tienneet mistä päättivät ja päätös tehtiin riittämättömän tiedon varassa. Avaamme tässä asiaa Kuhmo TK:n kohdalta, mutta tilanne on vastaava Sotkamonkin TK-sairaalan kohdalla ja käsittääksemme sama muissakin Kainuun terveyskeskussairaaloissa. 

Kyse on siitä, että akuutin hoidon sairaalapotilaat Kuhmon terveyskeskuksen 22-paikkaisessa sairaalassa ovat lähes 100%:sti hyvin iäkkäitä, noin 90 vuoden ikäisiä potilaita, jotka tulevat kotoaan Kuhmosta ja muualta Kainuusta lyhytaikaiseen hoitoon. Heillä voi  kotona tulla yhtäkkiä jokin sairaus, joka osastohoidolla saadaan hoidettua nopeasti ja ammattitaidolla.

Valtuuston päätöksellä tällaista potilasta ei saisi Kuhmossa ja Sotkamossa enää hoitaa, vaan  potilas pitäisi heti lähteä kuljettamaan hoitoon Kajaaniin. Tässä linjauksessa ei mielestämme ole mitään järkeviä perusteita, koska Kuhmossa vanhusten hoidosta vastaa kokenut sisätautien erikoislääkäri ja Kajaanissa jo nyt on ollut osa terveyskeskussairaalatasoisista akuuttihoidon vuodepaikoista (10) suljettuina, koska ei ole saatu hoitajia. Kuhmossa ja Sotkamossa  hoitajatilanne sensijaan on hyvä ja Kuhmon hoitoajat Kainuun lyhyimmät.

Kainuun hyvinvointialueen palvelualuepäällikkö Arja Horto on myös todennut, että Kainuun terveyskeskussairaaloissa hoito on todellakin valtakunnallisestikin vertaillen hyvää.

Valtuuston päätöksellä kalliit ambulanssikuljetukset lisääntyisivät huomattavasti. Hyvin iäkkäiden ihmisten kuljettaminen esim. 100km päähän on myös epäinhimillistä, koska kuljetus jo sinänsä on heille rasittava kokemus. Lisäksi kokemus useista hoitajista voi aiheuttaa stressiä ikäihmiselle, ja hoidon siirtyminen Kajaaniin vaikeuttaa usein myös iäkkäiden omaisten vierailua läheisen luona. Suunniteltu kotisairaalakaan ei toimi vanhuspotilaiden kohdalla, koska nämä ikäihmiset tarvitsevat valvottua hoitoa, sen ajan kun ovat osastolla. On siis todettava että järjestämissuunnitelmassa mainitut  perusteet hoidon siirtämiseksi Kajaaniin eivät pidä paikkaansa. Hoitajatilanne Sotkamon ja Kuhmon TK-sairaaloissa on hyvä ja hoitotulokset ovat hyviä.

Pitkäaikainen kuhmolainen TK-lääkäri totesikin osuvasti, että Kuhmon väestön parissa työskentelevänä ja kliinisen kokemukseni perusteella vanhusten akuuttihoidon siirtäminen Kajaaniin ei ole lääketieteellisesti, inhimillisesti ja organisatorisesti tarkoituksenmukaista.

Kuhmon  ja Sotkamon lääkärit ja hoitajat ovat viestittäneet nämä asiat hyvinvointialueen virkamiehille, mutta heidän perustavanlaatuisista näkemyksistään ei jostain syystä ole välitetty. On todella vaikea käsittää, että keskeisen ammattikunnan kuten lääkäreiden näkemykset jätetään huomiotta Kainuun hyvinvointialueen päätöksissä. Sama tilanne oli hyvinvointialueen organisaatiorakenteen päättämisessä: Lääkäreitä ei kuunneltu eikä edes päästetty ratkaisevaan valtuuston kokoukseen kertomaan näkemyksiään. Tämä ei tiedä hyvää Kainuun hyvinvointialueen tulevaisuudelle kun ratkaisevan ammattikunnan näkemyksiä väheksytään.

Lääkäreiden perusteltujen näkemysten ohittamisella aiheutetaan hoidon tason laskua ja siksi tätä ikäihmisten hoitoa heikentävää päätöstä eli Sotkamon ja Kuhmon TK-sairaaloiden vanhusten akuuttihoidon siirtämistä Kajaaniin ei saa toteuttaa. Ikäihmiset ovat olleet Suomen hyvinvoinnin rakentajia. Heille pitää tarjota paras hoiva ja se toteutuu parhaiten paikallisessa terveyskeskussairaalassa.

Pyysin (Jaakko Mikkola) Kainuun Sanomien kirjoituksessani 050523 Kainuun hyvinvointialueen johtajaa Jukka Lindbergiä kommentoimaan julkisesti miksi hyvin toimiva ikäihmisten hoivasysteemi eli terveyskeskussairaalat pitää lopettaa ja tuoda tilalle kallis ja epäinhimillinen uusi hoitomalli. Kysymykseen ei tullut mielestämme vastausta Jukka Lindbergin kirjoituksessa 120523.

Valtuutetun aloitteeni on kaksiosainen:
 
1) Esitän, että aluehallitus ottaa TK- konseptin muuttamisen uudelleen käsittelyyn, koska valtuusto teki päätöksensä perusteettoman tiedon varassa. Pyydämme kohteliaimmin, että valtakunnallisesti tunnustettulaadukas vanhusten akuuttihoito saa  jatkua Kainuun terveyskeskussairaaloissa. Perustelemme ehdotustamme myös sillä, että akuuttihoidon siirtäminen Kajaaniin tulee ambulanssikuljetusten takia olemaan selvästi kalliimpaa kuin TK- sairaaloissa. Lisäksi vanhustenhoidon inhimillisen puolen kannalta heidän hoito tulee saada jatkua paikallisissa TK- sairaaloissa.

2) Jos ykkösehdotus ei saa hallituksessa kannatusta katsomme, että aluehallitus ei voi laittaa toimeen aluevaltuuston tekemään päätöstä TK-vuodeosastojen  muuttamista arviointi- ja kuntoutusyksiköiksi ja vanhusten akuuttihoidon siirtämistä Kainuun TK-sairaaloista Kainuun keskussairaalaan.

Perusteena on se, että aluehallitus ei ole järjestänyt ennen päätöksentekoa avointa kansalaistilaisuutta TK- konseptin muuttamisesta.

Lain mukaan avoin kansalaiskeskustelu tulee järjestää ennen päätöksentekoa (viite ko lain kohta).

Pohteen toimialuejohtaja Mervi Kosken mukaan Vaalan TK-konseptin muuttamiseen liittyen ennen päätöksentekoa on järjestetty avoin kuntalaistilaisuus Vaalassa. Asian vahvisti sähköpostissaan myös Vaalan hallintojohtaja Ari Niskanen.

Järjestämisjohtaja Eija Tolonen kertoi minulle (JM) nyt kesäkuussa puhelimitse, että tällaista avointa kansalaiskeskustelua ei Kuhmossa ja Sotkamossa ei ole järjestetty TK- sairaalan konseptin muuttamisesta.

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumisoikeudesta säädetään hyvinvointialueista annetun lain (611/2021) 5. luvussa.  Em. lain 29 §:ssä säädetään asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista seuraavasti:

29 § Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet

Hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan. Aluevaltuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista ja menetelmistä.
Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti:

1) järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä asukasraateja;
2) selvittämällä asukkaiden ja hyvinvointialueella säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti asuvien tai oleskelevien palvelujen käyttäjien mielipiteitä ennen päätöksentekoa;
3) valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia hyvinvointialueen toimielimiin;
4) suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa;
5) järjestämällä mahdollisuuksia osallistua hyvinvointialueen talouden suunnitteluun;
6) tukemalla asukkaiden sekä järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua.

Ehdotus

Valtuustoaloite lähetetään hallintosäännön §119 mukaisesti aluehallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksen. 

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 15:07.

 


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovellettava lainkohta: Laki hyvinvointialueesta 141 §.