Perustelut
Käsitelty: Väliaikainen valmistelutoimielin 4.3.2022 § 31
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanoa ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanoa koskevan lain (616/2021, voimaanpanolaki) 26 §:n mukaan kunnan on tehtävä viimeistään 28 päivänä helmikuuta 2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. Lisäksi samassa määräajassa kunnan tulee antaa hyvinvointialueelle arvio 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta.
Hyvinvointialue voi pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että 1 momentissa tarkoitetun selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava soten kanssa.
Kainuun soten on täydennettävä 1 momentissa tarkoitettua selvitystä viimeistään 30 päivänä kesäkuuta 2022, jos 1 momentissa tarkoitetuissa toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia 1 momentissa tarkoitetun selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
Voimaanpanolain 32 §:n mukaan muihin kuin 20 §:ssä tarkoitettuihin sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä sekä alueen pelastustoimea hoitaviin kuntayhtymiin sovelletaan, mitä kunnasta säädetään 22–26, 28–31 ja 42 §:ssä.
Kainuun hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin teki selvityspyyntöpäätöksen 14.12.2021 § 99, jonka mukaisesti valmistelutoimielin pyysi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymältä (Kainuun sote) ja sen jäsenkunnilta hyvinvointialuevalmistelun edellyttämiä välttämättömiä tietoja. Kainuun sotelle ja sen jäsenkunnille on lähetetty 28.1.2022 Kuntaliiton malliasiakirja, jota on voinut hyödyntää selvityksen antamisessa. Annettavassa selvityksessä on kyse kuntayhtymä ja kunnan esityksestä, jonka hyväksymisestä, täsmentämisestä, täydentämisestä tai hylkäämisestä tulee aluevaltuuston päättää.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoiminnan palveluiden järjestäminen Kainuussa
Tällä hetkellä Kainuun sote järjestää jäsenkuntiensa puolesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Kainuun soten perussopimuksen 3 §:n mukaan kuntayhtymän tehtävänä on järjestää jäsenkuntien puolesta laissa säädetty erikoissairaanhoito ja kehitysvammaisten erityishuolto niiltä osin kuin kunnat eivät järjestä sitä omana palvelunaan tai järjestävät sen muulla tavalla sekä jäsenkuntien puolesta kuntouttavan työtoiminnan ja koulupsykologien palvelut, sekä kaikki muut kuntien lakisääteiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, lukuun ottamatta lasten päivähoitoa.
Puolangan kunta on Kainuun soten osajäsen, Puolangan kunnan jäsenyys koskee Kainuun sairaanhoitopiiriä, Kainuun kehitysvammaisten erityishuoltopiiriä ja Kainuun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-aluetta.
Kainuun pelastustoiminnasta vastaa Kainuun Pelastuslaitos, jonka hallinto kuuluu Kajaanin kaupungille.
Voimaanpanolain säännöksiä
18 § Henkilöstön asema
Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevien opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden siirtyminen hyvinvointialueelle ja hyvinvointiyhtymään.
Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös kunnan 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirrot, jos tehtävää hoitavan henkilön tosiasiallisista tehtävistä vähintään puolet on 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtäviä.
Jos tämän lain 29 §:n perusteella yksityisen palvelutuottajan kanssa tehty ostopalvelusopimus on mitätön tai hyvinvointialue irtisanoo ostopalvelusopimuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö ja edellä 2 momentissa tarkoitettuja tukitehtäviä hoitava henkilöstö siirtyy sopimuksen päätyttyä liikkeenluovutuksena hyvinvointialueelle, jos henkilöstöä on aiemmin ostopalvelusopimuksen perusteella siirtynyt ostopalvelutuottajan palvelukseen.
22 § Kunnan järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toimitilat
Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat siirtyvät hyvinvointialueen hallintaan 1 päivänä tammikuuta 2023.
Hyvinvointialue ja kunta tekevät toimitilojen hallinnasta vuokrasopimuksen siten, että se on voimassa ainakin 31 päivään joulukuuta 2025 asti. Hyvinvointialueella on oikeus pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloaikaa yhdellä vuodella ilmoittamalla siitä kunnalle viimeistään 12 kuukautta ennen vuokrasopimuksen voimassaoloajan päättymistä.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa vuokrasopimuksessa sovitun vuokran on katettava vuokrasopimuksen kohteena olevaan toimitilaan liittyvät kohtuulliset pääoma- ja ylläpitokustannukset. Tarkempia säännöksiä vuokran määräytymisestä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia 1 momentissa tarkoitettujen toimitilojen hallinnasta sekä toimitilojen hallintaa koskevien vuokrasopimusten voimassaolosta myös toisin kuin tässä pykälässä säädetään.
23 § Kunnan järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen käytössä olevan irtaimen omaisuuden siirtyminen hyvinvointialueelle
Hyvinvointialueelle siirtyvät 1 päivänä tammikuuta 2023 sen järjestämisvastuulle kuuluvaan toimintaan liittyvä irtaimisto, irtaimen omaisuuden omistusta, hallintaa ja käyttöä koskevat oikeudet sekä immateriaaliset oikeudet ja luvat. Hyvinvointialueelle eivät kuitenkaan siirry osakeyhtiöiden osakkeet 2 momentissa tarkoitettuja osakkeita lukuun ottamatta.
Hyvinvointialueelle siirtyvät sellaisen osakeyhtiön osakkeet, jotka kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä tai tuottamista varten, jos osakeyhtiön tosiasiallinen päätoimiala on sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen.
Edellä 1 ja 2 momentista poiketen hyvinvointialueelle ei siirry sellainen kunnan omistama irtaimisto ja osakkeet, jotka kunta omistaa työterveyshuoltolaissa (1383/2001) säädettyjen velvoitteidensa täyttämiseksi.
Edellä 2 momentissa tarkoitettujen osakkeiden siirtymistä lukuun ottamatta kunta ja hyvinvointialue voivat sopia irtaimen omaisuuden siirtymisestä myös toisin kuin 1 momentissa säädetään.
25 § Kuntaa sitovien sopimusten ja vastuiden siirtyminen hyvinvointialueelle
Hyvinvointialueelle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset 1 päivästä tammikuuta 2023, jollei hyvinvointialue ja kunta toisin sovi. Jos sopimusta ei ole mahdollista siirtää tai jakaa, kunta tekee 26 §:ssä tarkoitetussa selvityksessä esityksen sopimukseen liittyvän vastuun jakautumisesta.
Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen hyvinvointialueelle eivät kuitenkaan, jolleivät hyvinvointialue ja kunta toisin sovi, siirry:
1) sellaiset toimitilaa koskevat sopimukset, joissa kunta on sitoutunut osoittamaan ostajan tai lunastamaan toimitilan omistukseensa sopimuskauden päätyttyä;
2) vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee tämän lain vahvistamisen jälkeen, mutta ennen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä hyvinvointialueelle.
Jos kunta on toiminut ennen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun siirtoa joko voimassa olevan lainsäädännön tai kuntaa sitovan sopimuksen vastaisesti, kunta vastaa tästä aiheutuvista seuraamuksista.
Jos kunta on antanut 23 §:n 2 momentissa tarkoitetun, sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan osakeyhtiön puolesta takaussitoumuksen, takausvastuu siirtyy hyvinvointialueelle.
Kainuun soten selvitys
Kainuun soten yhtymähallitus on tehnyt edellä mainitun Kainuun hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen selvityspyynnön johdosta päätöksen 23.2.2022 § 49. Kyseessä on soten esitys, jonka hyväksymisestä tai hylkäämisestä tulee aluevaltuuston päättää.
a) Siirtyvä henkilöstö
Kainuun sote esittää 3704 kuntayhtymän työntekijän siirtymistä Kainuun hyvinvointialueen palvelukseen liikkeen luovutuksella.
b) Siirtyvät toimitilat
Kainuun soten selvityksessä on lueteltu kaikki hyvinvointialueelle siirtyvät Kainuun soten toimitilat ja niitä koskevat vuokrasopimukset. Lisäksi Kainuun soten selvityksessä on ilmoitettu toimitilat, joista on tehtävä uudet sopimukset Kainuun soten jäsenkuntien kanssa.
c) Siirtyvät sopimukset
Kainuun sote on esittänyt selvityksessään hyvinvointialueelle siirtyvien sopimusten luettelon. Sopimukset on luokiteltu Kainuun hyvinvointialueella käytettävän luokituksen mukaisesti (Kuntaliiton malliasiakirjan vaihtoehto II).
d) Siirtyvä irtaimisto ja muut tiedot
Kainuun soten selvityksessä on tehty esitys hyvinvointialueelle edellä mainittujen lisäksi seuraavista asioista:
- Lääkinnälliset laitteet
- Yksilöä koskevat sopimukset
- Henkilöstö ja lomapalkkavelka
- Siirtyvä irtaimisto
- Irtaimistoluettelo
- IPR, luvat yms
- Siirtyvät velat
- Kuntayhtymälle jäävät sopimukset
- Kuntayhtymän ehdotukset HYV:lle
Liite: Kainuun soten yhtymähallituksen päätös 23.2.2022 § 49, Esitys aluevaltuusto: Kainuun soten selvitys hyvinvointialueelle
Lisätietoja asiasta antaa Kainuun soten talousjohtaja Eija Immonen, puh. 044 797 70656 tai sähköpostitse eija.h.immonen@kainuu.fi
Valmistelujohtajan ehdotus:
Väliaikainen valmistelutoimielin päättää esittää aluevaltuustolle Kainuun soten selvityksen osalta seuraavaa:
a) Kainuun sote esittää, että kuntayhtymältä siirtyy Kainuun hyvinvointialueelle 3704 kuntayhtymän työntekijää. Voimaanpanolain 18 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä hoitava henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella hyvinvointialueelle, joten myös Kainuun soten esityksen mukaisesti kuntayhtymän kaikki työntekijät siirtyvät hyvinvointialueen palvelukseen liikkeen luovutuksella.
Kainuun sote on ilmoittanut selvityksessään henkilöstömenojen yhteismäärän ja ottanut sivukuluprosentissa huomioon lomarahan vaikutuksen. Hyvinvointialueelle annettavassa lisäselvityksessä tulee ilmoittaa siirtyvän henkilöstön palkat, joista tulee eritellä varsinainen palkka, työaikakorvaukset, lomarahat ja sivukulut.
b) Kainuun soten kaikki toimitilat on lueteltu kuntayhtymän selvityksessä. Toimitilat siirtyvät hyvinvointialueelle voimaanpanolain 22 §:n mukaisesti.
c) Kainuun sote on esittänyt selvityksessään luettelon sopimuksista, jotka siirtyvät hyvinvointialueelle. Nämä sopimukset siirtyvät Kainuun hyvinvointialueelle voimaanpanolain 25 §:n mukaisesti.
d) Kainuun sote esittää selvityksessään irtaimiston siirtyväksi Kainuun hyvinvointialueelle. Lisäksi selvityksessä on annettu paljon muuta lainsäädännön edellyttämää tietoa. Kainuun soten irtaimisto siirtyy kuntayhtymän esityksen mukaisesti voimaanpanolain 23 §:n perusteella Kainuun hyvinvointialueelle. Muut selvityksessä annetut tiedot hyväksytään sellaisenaan.
Kainuun soten tulee täydentää ja täsmentää selvitystään 30.6.2022 mennessä annettavassa lisäselvityksessä kuntayhtymän yhtymähallituksen päätöksessä 23.2.2022 § 49 mainituilta osin ja mitä tässä päätöksessä on mainittu. Lisäselvitys tehdään yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa.
Valmistelujohtajan muutettu ehdotus:
Väliaikainen valmistelutoimielin päättää esittää aluevaltuustolle Kainuun soten selvityksen osalta seuraavaa:
a) Kainuun sote esittää, että kuntayhtymältä siirtyy Kainuun hyvinvointialueelle 3704 kuntayhtymän työntekijää. Voimaanpanolain 18 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä hoitava henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella hyvinvointialueelle, joten myös Kainuun soten esityksen mukaisesti kuntayhtymän kaikki työntekijät siirtyvät hyvinvointialueen palvelukseen liikkeen luovutuksella.
Kainuun sote on ilmoittanut selvityksessään henkilöstömenojen yhteismäärän ja ottanut sivukuluprosentissa huomioon lomarahan vaikutuksen. Hyvinvointialueelle annettavassa lisäselvityksessä tulee ilmoittaa siirtyvän henkilöstön palkat, joista tulee eritellä varsinainen palkka, työaikakorvaukset, lomaraha ja sivukulut.
b) Kainuun soten kaikki toimitilat on lueteltu kuntayhtymän selvityksessä. Toimitilat siirtyvät hyvinvointialueelle voimaanpanolain 22 §:n mukaisesti.
c) Kainuun sote on esittänyt selvityksessään luettelon sopimuksista, jotka siirtyvät hyvinvointialueelle. Nämä sopimukset siirtyvät Kainuun hyvinvointialueelle voimaanpanolain 25 §:n mukaisesti.
d) Kainuun sote esittää selvityksessään irtaimiston siirtyväksi Kainuun hyvinvointialueelle. Lisäksi selvityksessä on annettu paljon muuta lainsäädännön edellyttämää tietoa. Kainuun soten irtaimisto siirtyy kuntayhtymän esityksen mukaisesti voimaanpanolain 23 §:n perusteella Kainuun hyvinvointialueelle. Muut selvityksessä annetut tiedot hyväksytään sellaisenaan.
Kainuun soten tulee täydentää ja täsmentää selvitystään 30.6.2022 mennessä annettavassa lisäselvityksessä kuntayhtymän yhtymähallituksen päätöksessä 23.2.2022 § 49 mainituilta osin ja mitä tässä päätöksessä on mainittu. Lisäselvitys tehdään yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa.
Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että hyvinvointialueelle siirtyvät ainoastaan toimitilojen vuokrasopimukset (voimaanpanolaki 25 §), muttei toimitilojen omistusoikeus.
Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että henkilöstö siirtyy hyvinvointialueelle voimaanpanolain 18 §:n mukaisesti.
Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että sopimukset, irtainomaisuus ja vastuut siirtyvät hyvinvointialueelle voimaanpanolain 22, 23, 25 ja 29 §: ien mukaisesti.
Väliaikainen valmistelutoimielin toteaa, että johtajasopimukset ovat aina organisaatiokohtaisia, eivätkä kuulu siirtyviin sopimuksiin. Hyvinvointialueelle laaditaan oma johtajasopimus,
joka on hyvinvointialuekohtainen. Laki hyvinvointialueesta 46 §.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta tässä kokouksessa.