Aluehallitus, kokous 5.5.2025

§ 127 Oikaisuvaatimus aluehallituksen päätökseen koskien päivystyksen lääkäripalveluiden hankintaa

KHVADno-2024-3099

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialue (jäljempänä ”Hankintayksikkö”) pyysi tarjouksia päivystyksen lääkäripalveluista 16.6.2024 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankinnasta julkaistiin kansallinen hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi) 16.6.2024 ja hankintailmoitus TED-ilmoituskanavassa (https://ted.europa.eu/fi/) 17.6.2024. Hankinnan ennakoitu arvo on 7 500 000 euroa ja ylittää laissa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, ”hankintalain”) 25 §:n mukaisen liitteessä E tarkoitettujen sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen kynnysarvon. Hankintamenettelynä on ollut avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat ovat voineet jättää tarjouksen. Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on 23.9.2024 (§ 227) tehnyt Kainuun hyvinvointialueen päivystyksen lääkäripalveluiden hankintaa koskevan päätöksen, jolla se on valinnut Terveytesi Palvelut Oy:n palveluntuottajaksi 1.1.2025 alkavalle kolmen vuoden sopimuskaudelle. Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on lisäksi 21.10.2024 (§ 261) tehnyt Kainuun hyvinvointialueen päivystyksen lääkäripalveluiden hankintaa koskevan päätöksen, jossa se on hylännyt Terveystalo Julkiset Palvelut Oy:n jättämän oikaisuvaatimuksen.

Hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaan lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden, innovatiivisten ja kestävien hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailussa. Hankintalain 2 §:n 2 momentin ensimmäisen virkkeen mukaan hankintayksikön on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Säännöksen esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 223) mukaan pykälä on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleeseen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Lainkohtaa koskevien esitöiden (HE 182/2010 vp, s. 22–23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, ei hyväksyttävää olisi hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi.

Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp, s. 22) on edelleen todettu, että oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp, s. 4) on lisäksi todettu oikeuskäytännössä katsotun, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.

Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteita arvioidaan kuitenkin aina tapauskohtaisesti ja hankintayksiköllä tulee olla hyväksyttävä syy hankinnan keskeyttämiseen. Hankintamenettelyn keskeyttämisen on katsottu olevan perusteltua muun muassa siinä tapauksessa, että tarjouspyyntö on ollut virheellinen, hankintamenettelyssä on tapahtunut jokin muu virhe, hankinnassa on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous, rahoitustilanne on muuttunut, hankintatarve on muuttunut tai olosuhteet ovat muutoin muuttuneet hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen.

Euroopan unionin oikeuskäytännössä ja kotimaisessa oikeuskäytännössä hyväksyttävänä keskeytysperusteena on pidetty epäonnistunutta tai tulkinnanvaraista tarjouspyyntöä (esim. EUT C-244/02 Kauppatalo Hansel Oy, KHO2017:110, MAO:29/21, MAO:71/21, MAO:525/19). Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta (näin esim. MAO 265/18).

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa on ollut soveltuvuusvaatimuksena tarjoajan aikaisempi kokemus hankinnan kohdetta vastaavasta toiminnasta eli ns. referenssivaatimus. Referenssivaatimuksen mukaan:
Palveluntuottajalla on aikaisempaa kokemusta vähintään kaksi (2) vuotta vastaavasta päivystystoiminnasta vähintään samansuuruisissa yksiköissä. Esitettävä referenssit viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta.

Hankintaan liittyvissä lisätietokysymyksissä ja niihin annetuissa vastauksissa edellistä referenssivaatimusta täsmennettiin seuraavasti:

"Tarkoittaako referenssivaade; "Palveluntuottajalla on aikaisempaa kokemusta vähintään kaksi (2) vuotta vastaavasta päivystystoiminnasta vähintään samansuuruisissa yksiköissä. Esitettävä referenssit viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta." sitä, että kokemusta on oltava vähintään kaksi vuotta päivittäisestä toimitustakuullisesta palvelutuotannosta yhteispäivystyksessä?" (Kysymys)

”Kyllä” (Vastaus)

Tarjouspyynnössä ei kuitenkaan ole tarkemmin täsmennetty sitä, että mitä päivittäisellä tarkoitetaan. Tarjoajien osalta on näin jäänyt epäselväksi se, että tuleeko referenssin alaisen palvelutuotannon tullut olla järjestettynä jokaisena päivänä viikoittain täysiaikaisesti vai onko myös osa-aikainen palvelutuotanto sallittu.

Edellä todetuista seikoista johtuen tarjoajilla ei tosiasiassa ole ollut riittäviä mahdollisuuksia arvioida referenssivaatimuksen ajallista vaatimusta luotettavasti. Näin ollen tarjoajilla ei ole ollut riittävää mahdollisuutta arvioida minkälainen kokemus täyttää Hankintayksikön asettaman referenssivaatimuksen.

Tarjouspyyntö on edellä mainituilta osin epäselvä eikä se ole omiaan tuottamaan yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia sekä takaamaan hankintamenettelyltä edellytettyä tasapuolisuutta, syrjimättömyyttä ja avoimuutta. Hankintayksiköllä on näin ollen hankintalain 125 §:ssä tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiselle.

Hankinta-asiakirjojen julkisuuteen sovelletaan lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta (612/1999).

Julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:n 1 momentin esitöiden (HE 182/2010 vp, s.22–23) mukaan hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi. Jos hankinta päätetään toteuttaa myöhemmin, hankintayksikön tulisi varmistaa, että aiempaan menettelyyn osallistuneet tarjoajat eivät saa uudessa tarjouskilpailussa perusteetonta etua tai haittaa keskeytettyyn menettelyyn osallistumisen johdosta.

Edelleen pykälä 2 momentin esitöiden (HE 182/2010 vp, s. 23) mukaan hankinnan keskeyttämistilanteessa hankintayksikön tulee usein ottaa kantaa myös keskeytettyä menettelyä koskevien asiakirjojen julkisuuteen. Tulkintaohjeena voitaisiin pitää, että hankinnan keskeyttämistilanteessa asianosaisen tiedonsaanti-intressi ei koske kilpailevia tarjouksia, vaan hankintayksikön keskeyttämispäätöstä ja sen perusteluita. Näin ollen erityisesti tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Hankintayksikkö pitää viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella keskeytetyssä menettelyssä vastaanotetut tarjousasiakirjat salassa, kunnes hankintapäätös uudessa hankintamenettelyssä on tehty tai hankinnan toteuttamisesta on kokonaan päätetty luopua.

 

Ehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, toimialuejohtaja hallinto- ja tukipalvelut, timo.halonen@kainuu.fi

Edellä esittelytekstissä mainituilla perusteilla Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus päättää keskeyttää hankinnan ja kumoaa Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen aiemman päätöksen 23.9.2024 § 227. Hankintayksikkö harkitsee kilpailun uudelleen toteuttamista.

 

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

Tiina Kähkönen, vs. toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, tiina.kahkonen@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun keskussairaalan päivystyksen perusterveydenhuollon (PTH Triage) lääkäripalvelut on tuotettu ostopalveluna yhtäjaksoisesti jo pitkään. Kilpailutus lääkärityön ostopalvelusta käynnistettiin kesäkuussa 2024, koska sopimus silloisen palveluntuottajan kanssa oli päättymässä vuoden 2024 loppuun. Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus hyväksyi avoimen tarjouskilpailun jälkeen 23.9.2024 (§227) uuden palveluntuottajan kolmivuotiskaudeksi Kainuun keskussairaalan päivystysalueen perusterveydenhuollon triage-toimintoon. Hankintapäätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus 27.9.2024, jossa keskeisimmäksi syyksi nostettiin referenssivaatimuksen epäselvyys. Hankinta keskeytettiin Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen toimesta 4.11.2024 (§275).

Kajaanin perusterveydenhuollon virkalääkäreillä ei ole päivystysvelvollisuutta eikä nykyinen lääkäriresurssi ole niin suuri, että toiminta saataisiin nykyjärjestelyillä hoidettua omana toimintana, tämän vuoksi on tarkoituksenmukaista toteuttaa uusi kilpailutus virka-aikaisen ja virka-ajan ulkopuolisen lääkärityövoiman riittävyyden turvaamiseksi. 

Kilpailutettavaksi on suunniteltu yhtä virka-aikaisen ja kahta virka-ajan ulkopuoleisen lääkärin työpanosta toimitustakuulla. Sopimuskauden pituus on suunniteltu 31.12.2027 asti ja tämän jälkeen sopimusta voidaan jatkaa erikseen kaksi (2) kertaa yhden (1) vuoden optiokaudella. Hankinnan ennakoitu arvio on 1 milj. € / vuosi. 

 

Liite: päivystyksen lääkäripalvelut, tarjouspyyntöluonnos

Ehdotus

Esittelijä

Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus ​​päättää toteuttaa tarjouskilpailun ja hyväksyy liitemateriaalina olevat hankintakriteerit Kainuun keskussairaalan päivystysalueen perusterveydenhuollon lääkäripalveluiden hankkimiseksi.
 

 

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

Tiina Kähkönen, vs. toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, tiina.kahkonen@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialue (jäljempänä myös ”Hankintayksikkö”) on pyytänyt 28.1.2025 julkaistulla tarjouspyynnöllä tarjouksia päivystystoiminnan lääkäripalveluista. Hankinnasta on 27.1.2025 lähetetty julkaistavaksi hankintailmoitus Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily –portaalissa. Hankintailmoitus julkaistiin myös HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi).

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä ’’hankintalaki’’). Kyse on hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisesta liitteen E 1-4 kohdassa tarkoitetusta sosiaali- ja terveyspalveluja koskevasta kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta.

Hankinta toteutettiin hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä, jossa Hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen ja asettaa saataville tarjouspyynnön, joiden perusteella kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 27.2.2025 klo 12.

Tarjousten vastaanottaminen

Hankintayksikkö vastaanotti määräaikaan mennessä seitsemän (7) tarjousta.

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.

Tarjouksen käsittelyprosessi on kuvattu erillisissä liitteissä (ei julkinen).

Oheismateriaali: 
Päivystystoiminan lääkäripalvelut, hankintakertomus
Päivystystoiminnan lääkäripalvelut, perustelut poissulkemiselle

Ehdotus

Esittelijä

Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus päättää sulkea tarjouskilpailusta Medimatkat Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena ja valita palveluntuottajaksi halvimman kokonaisvertailuhinnan antaneen tarjoajan, Medimanageri Oy:n.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla, vaan vasta, kun hankintalain mukainen odotusaika (14 päivää) on kulunut ja Hankintayksikkö sekä hankintapäätöksellä valittu tarjoaja ovat molemmat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.

 

 

Päätös

Hyväksyi.
Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

 

Valmistelija

  • Tiina Kähkönen, vs. toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, tiina.kahkonen@kainuu.fi

Perustelut

Tausta

Kainuun hyvinvointialue (jäljempänä myös ”Hankintayksikkö”) on pyytänyt tarjouksia päivystystoiminnan lääkäripalveluista. Hankinnasta on 27.1.2025 lähetetty julkaistavaksi hankintailmoitus Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily –portaalissa. Hankintailmoitus julkaistiin myös HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi).

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on tehnyt 31.3.2025 (85 §) hankintaa koskevan päätöksen, jolla se on sulkenut Medimatkat Oy:n tarjouksen tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena ja valinnut palveluntuottajaksi halvimman kokonaisvertailuhinnan antaneen tarjoajan Medimanageri Oy:n. Medimatkat Oy on tehnyt 11.4.2025 oikaisuvaatimuksen edellä mainitusta Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen hankintapäätöksestä.

Medimatkat Oy on oikaisuvaatimuksessaan vaatinut hankintaoikaisua vedoten useisiin eri perusteisiin. Ensinnäkin Medimatkat Oy:n mukaan tarjouspyynnössä ei ole mainittu keiden henkilöiden kielitodistukset vaaditaan tai että jokaisen tarjouksessa nimetyn lääkärin kielitodistus tarvitaan. Medimatkat Oy:n mukaan päätös on ollut virheellinen, sillä poissulkemispäätös on perustunut kuitenkin konkreettisten henkilöiden kielitodistusten vaatimiseen. Toisekseen Medimatkat Oy on vedonnut siihen, että hankintapäätöksessä ei ole mainittu hyväksyttyjen palveluntuottajien kielitodistusten olemassaolosta mitään. Medimatkat Oy:n mukaan kielivaatimus olisi pitänyt todentaa nimenomaan todistuksella ja sitä olisi pitänyt korostaa hankintapäätöksellä. Kolmantena seikkana vaatimuksensa perusteeksi Medimatkat Oy on lisäksi esittänyt, että hankintayksikkö ei ole ottanut huomioon sitä seikkaa, että lääkärit voivat irtisanoutua tarjoajayrityksen palveluksesta, ja tämän vuoksi yksittäisen lääkärin tai lääkäreiden soveltumattomuus ei voi olla poissulkupäätöksen perusteena. Medimatkat Oy:n mukaan palveluntuottaja ei voi sitoutua siihen, että juuri tietty lääkäri tulee tuottamaan palvelua koko sopimuskauden ajan, eikä yhden lääkärin soveltumattomuus ole siten peruste tarjouksen poissulkemiseksi.

Lisäksi Medimatkat Oy on pyytänyt oikaisuvaatimuksellaan vastauksia eräisiin kysymyksiin koskien heidän tarjouksensa poissulkemisperustetta.

Vastaus oikaisuvaatimukseen ja siinä todettuun

Tarjouspyynnöllä on todettu kielivaatimuksista seuraavaa:

Palvelu tulee tuottaa kokonaisuudessaan suomen kielellä. Palvelua tuottavalla lääkärillä tulee olla hyvä suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito. Tilaajalla on oikeus arvioida palvelua tuottavan lääkärin kielitaito puutteelliseksi ja palveluntuottajalla on velvollisuus toimittaa tilalle tarjouspyynnön kielivaatimukset täyttävä lääkäri.

sekä

- Jos suomen kieli ei ole palvelua tuottavan lääkärin äidinkieli, niin vaatimuksena on seuraava: Palveluntuottajan on esitettävä pyydettäessä todistus siitä, että palvelua tuottava lääkäri on suorittanut valtionhallinnon kielitutkinnon tai yleisen kielitutkinnon tai osoitettava muuten valtioneuvoston asetuksessa suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa (481/2003) säädetyllä tavalla, että palvelua tuottavalla lääkärillä on vaadittava kielitaito:

- Valtionhallinnon kielitutkinnosta vaaditaan vähintään hyvä tai erinomainen taitotaso kaikilta osa-alueilta. Yleisestä kielitutkinnosta vaaditaan vähintään taitotaso 3 kaikilta osa-alueilta.

Lisätietoja kielitutkinnoista: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kieli-ja-kaantajatutkinnot/valtionhallinnon-kielitutkinnot-vkt sekä https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kieli-ja-kaantajatutkinnot/yleiset-kielitutkinnot-yki ja valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa (481/2003).

Tarjouspyynnöllä tarjoajia on pyydetty lataamaan tarjouksensa liitteeksi selvitys, josta käy ilmi, kuinka kielivaatimus toteutuu palvelua tuottavien lääkärien kohdalla. Lisäksi on pyydetty toimittamaan liite, josta käy ilmi tarjouksessa nimettävän vastuulääkärin kielitaito.

Medimatkat Oy on tarjouksensa liitteellä ilmoittanut vastuulääkärin kielitaidosta muun muassa seuraavaa: ”Vastuulääkärillä on palvelukuvauksen mukainen erinomainen kielitaito (vähintään YKI 3).”

Medimatkat Oy on tarjouksellaan ilmoittanut vastuulääkärin kielitaidon yleisen kielitutkinnon taitotasolla. Tämä on antanut hankintayksikölle aiheen olettaa, ettei suomen kieli ole vastuulääkärin äidinkieli. Henkilön äidinkieltä ei ole tapana ilmaista kielitutkinnon taitotasoa käyttäen, eivätkä kielitutkinnon tasot sovellu kieltä äidinkielenään puhuvaan henkilöön.

Koska tarjouspyyntö on edellä kuvatusti mahdollistanut kielitutkintotodistusten pyytämisen tilanteessa, jossa suomen kieli ei ole palvelua tuottavan lääkärin äidinkieli, on hankintayksikkö pyytänyt Medimatkat Oy:ltä erillisellä täsmennyspyynnöllä tietoa kielitaitovaatimusten täyttymisestä. Lisäksi hankintayksiköllä on oikeus varmistaa ennen hankintapäätöksen tekoa, että tarjoajan tarjous todellisuudessa täyttää tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö on täsmennyspyynnöllä pyytänyt tarjoajaa nimeämään palveluita tuottavat henkilöt sekä toimittamaan todistukset palvelua tuottavien henkilöiden kielitaidosta.

Medimatkat Oy on täsmennykselle varatun määräajan loppuun mennessä toimittanut hankintayksikölle selvitystä. Selvityksessä Medimatkat Oy on nimennyt neljä eri lääkäriä ja todennut nimeävänsä kaikki palvelua tuottavat henkilöt hankintayksikölle viimeistään sopimuksen allekirjoitusvaiheessa. Medimatkat Oy ei ole toimittanut vastauksena täsmennyspyyntöön todistuksia kielitaidosta mainitsemiensa neljän lääkärin taikka vastuulääkärin osalta.

Tarjouspyynnöllä on varattu hankintayksikölle oikeus pyytää tarjoajalta todistuksia tilanteessa, jossa suomen kieli ei ole palvelua tuottavan henkilön äidinkieli. Koska hankintayksiköllä on ollut Medimatkat Oy:n tarjouksen perusteella aihetta olettaa, ettei tarjoajan vastuulääkärin äidinkieli ole suomi, on hankintayksikkö käyttänyt hankintalain 113 §:n mukaista oikeuttaan pyytää tarjoajalta täsmennystä tarjouksen sisällöstä sekä tarjouspyynnön mukaista oikeuttaan pyytää kielitodistuksia. Koska Medimatkat Oy ei pyynnöstä huolimatta ole toimittanut pyydettyjä asiakirjoja, ei hankintayksikkö ole voinut varmistua tarjouspyynnöllä asetettujen palvelun tuottamiseen osallistuviin henkilöihin kohdistuvien pakollisten kielitaitovaatimusten täyttymisestä. Mikäli hankintayksikkö olisi hyväksynyt tarjoajan mukaan tarjouskilpailuun tästä huolimatta, olisi tämä saattanut tarjoajat epätasa-arvoiseen asemaan. Näin ollen hankintayksiköllä on ollut paitsi peruste myös velvollisuus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta.

Medimatkat Oy on toimittanut oikaisuvaatimuksensa ohessa vastuulääkärin sekä täsmennyksessä nimeämänsä neljän muun lääkärin kielitodistukset. Tältä osin hankintayksikkö toteaa ensinnäkin, että todistuksia ei enää tässä vaiheessa voida ottaa huomioon, vaan ne olisi pitänyt toimittaa täsmennyksen toimittamiselle varatun määräajan puitteissa. Lisäksi hankintayksikkö toteaa, että toimitettu vastuulääkärin kielitodistus ei osoita vastuulääkärin täyttävän tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta, jonka mukaan ”Yleisestä kielitutkinnosta vaaditaan vähintään taitotaso 3 kaikilta osa-alueilta.” Nimetyn vastuulääkärin kielitodistuksella osassa osa-alueista arvio on ”alle 5” ilman muita yksilöintejä ja tarkennuksia, eikä henkilön kielitaidon tasosta voida edelleenkään varmistua tarjouspyynnön edellyttämällä tavalla.

Lisäksi Medimatkat Oy on oikaisuvaatimuksensa perusteeksi esittänyt, että hankintapäätöksellä ei ole mainittu kielitodistusten olemassaoloa hyväksyttyjen palveluntuottajien osalta. Hankintayksikkö ei kuitenkaan ole velvollinen hankintapäätöksellä erittelemään niitä seikkoja, joihin tarjouskilpailuun mukaan otettujen tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus perustuu. Hankintalain 123 §:n 2 momentin mukaan hankintaa koskevasta päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty. Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp s. 221) mukaan hankintapäätöksen tulee sisältää olennaiset tiedot tarjouskilpailun ratkaisemisesta kuten voittaneen tarjoajan nimi sekä tiedot vertailuperusteiden soveltamisesta.

Hankintalainsäädännössä ei siis ole asetettu hankintayksikölle velvollisuutta eritellä niitä seikkoja, joihin tarjouskilpailuun mukaan otettujen tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus on perustunut. Päin vastoin ei voida pitää tarkoituksenmukaisena sitä, että hankintayksikkö kuvaisi jokaisen tarjoajan osalta jokaisen seikan, jonka nojalla tarjoajan tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen. Hankintayksikkö on tässä tapauksessa kuvannut hankintapäätöksellä ja sen hankintakertomusliitteellä hankintalain edellyttämät seikat tarjouskilpailun ratkaisemisesta, vertailun toteuttamisesta ja voittajaksi valitusta. Tarjouskilpailusta poissuljetulle Medimatkat Oy:lle on toimitettu erillinen perustelu poissulkemiselle. Hankintayksikkö on suorittanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen asianmukaisesti ja tasapuolisesti. Se, ettei hankintapäätöksellä ole kuvattu kaikkien tarjoajien kielivaatimusten täyttymistä, ei riko tasapuolisen kohtelun periaatetta Medimatkat Oy:n oikaisuvaatimuksellaan väittämällä tavalla. Medimatkat Oy ei ole esittänyt mitään syytä, jonka nojalla olisi aihetta olettaa hankintapäätöksen olevan virheellisesti tehty.

Kolmantena oikaisuvaatimusperusteenaan Medimatkat Oy on esittänyt, että heidät on suljettu tarjouskilpailusta perusteettomasti siksi, että yksittäisen lääkärin tai lääkäreiden soveltumattomuus ei voi olla peruste tarjouksen poissulkemiseksi, koska yksittäinen lääkäri voi sopimuskauden aikana irtisanoutua.

Medimatkat Oy:n poissulkeminen on perustunut siihen, että tarjouspyynnöllä on asetettu palvelun tuottamiseen osallistuvaan henkilöön kohdistuvia pakollisia vaatimuksia, joiden on tullut täyttyä, jotta tarjoajan tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen. Edellä jo kuvatun mukaisesti Medimatkat Oy:lle on lähetetty tarjousajan päättymisen jälkeen täsmennyspyyntö, jossa esitetyillä kysymyksillä on pyritty varmistumaan siitä, että tarjoajan tarjous täyttää tarjouspyynnöllä asetetut vaatimukset. Koska Medimatkat Oy ei sille esitetystä pyynnöstä huolimatta ole toimittanut vastauksena täsmennyspyyntöön henkilöstönsä jäsenten kielitodistuksia, ei hankintayksikkö ole voinut varmistua siitä, että sen henkilöstö täyttää asetetut pakolliset vaatimukset ja siten siitä, että Medimatkat Oy:n tarjous olisi tarjouspyynnön mukainen.

Mitä tulee Medimatkat Oy:n oikaisuvaatimuksellaan esittämiin kysymyksiin, niihin on vastattu jo Medimatkat Oy:lle 1.4.2025 toimitetussa erillisessä perusteluasiakirjassa sekä tässä päätöksessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus päättää, että oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana ja ettei oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä 31.3.2025 § 85 muuteta.

Päätös

Hyväksyi.
Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


 


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä:

  • päätöksestä,​ joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (hyvinvointialuelaki 141 §),​
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä,​ joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintotuomioistuimissa 6§),​
  • päätöksestä,​ josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä,​ jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (hankintalaki 126 § ja 132 §).