Aluevaltuusto, kokous 31.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 79 Tilintarkastusyhteisön hankinta vuosille 2023-2026

KHVADno-2022-150

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Hyvinvointialuelain 126 §:n mukaan aluevaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Hyvinvointialueen tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.

Tilintarkastusyhteisöllä ja sen määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen.

Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten.

Tarkastuslautakunta keskustelee tilintarkastusyhteisön hankinnan valmistelun käynnistämisestä 1.1.2023 alkaen.

Hankintalakimies Päivi Ollila esittelee asiaa. 

Ehdotus

Esittelijä

Pertti Granqvist, vpj., pertti.granqvist@outlook.com

Tarkastuslautakunta päättää antaa hankintayksikölle oikeuden käynnistää tilintarkastusyhteisön hankinnan valmistelut 1.1.2023 alkaen. 

Puheenjohtajan muutettu päätösehdotus

Asia palautetaan jatkovalmisteluun ja käsitellään myöhemmin.

 

Päätös

Hyväksyi.

Päivi Ollila poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen. 

Perustelut

Tarkastuslautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 18.5.2022 § 7, jolloin asia päätettiin palauttaa jatkovalmisteluun. 

Kainuun hyvinvointialueen tulee käynnistää tilintarkastusyhteisön hankinnan kilpailutus vuosien 2023-2026 tarkastusta varten. Lisäksi tilaaja varaa optiot vuosille 2027-2028. 

Hyvinvointialuelain 126 §:n mukaan tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. 

Tarkastuslautakunta keskustelee tilintarkastusyhteisön hankinnan kilpailutuksen käynnistämisestä, tarkastuspäivien lukumäärästä sekä hankinnalle asetettavista kriteereistä.

Asiaa on kutsuttu esittelemään hankintasuunnittelija Merja Kemppainen. 

Ehdotus

Puheenjohtajan ehdotus:

Tarkastuslautakunta päättää käynnistää tilintarkastuspalvelujen hankinnan kilpailutuksen vuosien 2023-2026 tilintarkastusta varten, antaa hankintatoimelle ohjeet kriteereistä ja oikeuden käynnistää kilpailutus.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti käynnistää tilintarkastuspalvelujen hankinnan kilpailutuksen vuosille 2023-2026 ja antoi hankintatoimelle ohjeet kriteereistä (hinta 60% / laatu 40%) ja oikeuden käynnistää kilpailutus. 

Merja Kemppainen esitteli asiaa ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 13:57.

Valmistelija

Merja Kemppainen, hankintasuunnittelija, merja.j.kemppainen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluevaltuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. 

Tarkastuslautakunta päätti kokouksessaan 25.8. § 18:

  • käynnistää tilintarkastuspalvelujen hankinnan kilpailutuksen vuosille 2023-2026 sekä mahdollisuuden kahden (2) optiovuoden käyttöön
  • antaa hankintatoimelle ohjeet kriteereistä (hinta 60% / laatu 40%)
  • antaa oikeuden käynnistää kilpailutus

 

Hankinnan eteneminen

Tarjouspyyntö 413180 julkaistiin 7.9.2022 Hansel Oy:n dynaamisen hankintajärjestelmän 301065 Tilintarkastuksen palvelut 2020 – 2025  kautta sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö, tarjousten jättö sekä tarjousvertailu operoitiin kuntayhtymän sähköisessä Cloudia -kilpailutusjärjestelmässä.

Tarjouspyynnössä ilmoitettu sitoumukseton arvio lakisääteisestä tilintarkastuksesta oli n. 70pv/tilikausi. Mahdolliset EU- ja muut hankkeiden tilintarkastukset ja muut erityiset tarkastustehtävät tilataan ja sovitaan erikseen.

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista (348/07) ja valtioneuvoston asetusta julkisista hankinnoista (614/07) sekä soveltuvin osin julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014). Tarjousten jättöaika päättyi 28.9.2022 klo 12.00.

Suorituskykyyn, ammatilliseen pätevyyteen ja palvelusisältöön liittyvät vähimmäisvaatimukset

Vähimmäisvaatimukset päävastuullisen JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään 400 (htp) kokemus tilintarkastuksen tehtävistä. Kokemuksesta 100 (htp) tulee olla päävastuullisen tilintarkastajan roolissa. Kokemuksesta vähintään 3 tarkastusta tulee olla kunnan lakisääteistä tilintarkastusta. Tytäryhteisöjen päävastuullisen tilintarkastajan ja hänen varahenkilön vaatimukset olivat yhtenevät edellä mainitun mukaisesti.

Vähimmäisvaatimukset nimettävien JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään 250 (htp) kokemus tilintarkastuksen tehtävistä. Kokemuksesta 100 (htp) tulee olla tilintarkastajan roolissa. Kokemuksesta vähintään 3 tarkastusta tulee olla kunnan lakisääteistä tilintarkastusta. Tytäryhteisöjen päävastuullisen tilintarkastajan ja hänen varahenkilön vaatimukset olivat yhtenevät edellä mainitun mukaisesti.

Lisäksi vähimmäisvaatimukset nimettävien avustavan tarkastajan (ylempi korkeakoulututkinto tulee olla suoritettu) ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään 100 (htp) kokemus tilintarkastuksen avustavista tehtävistä. Tytäryhteisöjen avustavan tarkastajan ja hänen varahenkilön vaatimukset olivat yhtenevät edellä mainitun mukaisesti.

Palvelusisältöön liittyen edellytettiin tilintarkastuksen osalta, että vastuunalainen JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastaja suorittaa vähintään 70 % tarkastuspäivistä, avustava JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastaja vähintään 20 % ja enintään 10 % saa olla ei-auktorisoitujen avustavien tarkastajien suorittamaa tarkastusta. Lisäksi edellytettiin, että tarkastustyöstä vähintään 70 % tehdään tarkastuskohteessa. Etätyön osuus pitää näkyä laskuissa yksilöidysti. Tämä vaatimus koskee erikseen vastuunalaista JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastajaa, avustavaa JHT (JHTT) ja KHT -tilintarkastajaa ja ei-auktorisoituja tarkastajia.

Pääasiallisesti palveluntuottaminen tapahtuu Kainuun hyvinvointialueen osoittamissa tiloissa. Mahdolliset poikkeukset edellä mainitusta sovitaan Toimittajan kanssa erikseen.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa kokonaispäivähinnan painoarvo on 60 % (maksimipisteet 60) ja laadun painoarvo 40 % (maksimipisteet 40). Päivähinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa sisältäen
kaikki kulut (matka- ja majoituskustannukset, matka-ajan, päivärahat, ylityökorvaukset). Tarkastuspäivän hinta on 7,5 h mittainen työpäivä tarkastuskohteessa/etäpäivä.

Laadun lisäpisteet arvioitiin seuraavasti:

1. Päävastuullinen/vastuunalainen tilintarkastaja ja varahenkilö:

  • Kokemusta 401-500 htp tai enemmän: 10 p
  • Kokemus kunnan tai kuntayhtymän enemmän kuin viisi (5) tarkastusta: 20 p

2. Tilintarkastaja ja varahenkilö:

  • Kokemusta enemmän kuin 250 htp, josta 100 htp tilintarkastajan roolissa  5 p
  • Kokemus kunnan tai kuntayhtymän enemmän kuin kolme (3) tarkastusta: 5 p

3. Avustava tarkastaja ja varahenkilö:

  • Ei pisteytystä.

 

Määräaikaan 28.9.2022 klo 12.00 tarjouksen jättivät BDO Audiator Oy (y-tunnus 0904285-6) ja KPMG Oy Ab (1805485-9).

Tarjousten avauspöytäkirja 413180, tarjouspyyntö, tarjoukset sekä tarjousten vertailutaulukko ovat tarkastuslautakunnan kokouksessa nähtävänä. Hankinta-asiakirjat ovat asianosaisjulkisia hankintaa koskevan päätöksenteon jälkeen ja yleisöjulkisia sen jälkeen, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Liikesalaisuuden piiriin määritellyt osat tarjousasiakirjoista katsotaan salassa pidettäviksi.

 

 

Ehdotus

Puheenjohtajan ehdotus:

Tarkastuslautakunta keskustelee tilintarkastusyhteisön valinnasta ja tekee päätösehdotuksen aluevaltuustolle.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa. 

Puheenjohtajan muutettu päätösehdotus: 

Tarjouksen antoi määräaikaan mennessä kaksi palveluntarjoajaa. Molemmat tarjoajat täyttävät tarjouspyynnön mukaiset kelpoisuusehdot ja ovat siten tarjouspyynnön mukaisia. 

Tarkastuslautakunta esittää aluevaltuustolle, että:

  • Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2023-2026 mukaan lukien mahdolliset optiovuodet (1+1) valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt BDO Audiator Oy (0904285-6)
  • Kainuun hyvinvointialueen konsernin tytäryhteisöille esitetään tilintarkastusyhteisöksi hyvinvointialuelain 126 §:n mukaisesti hyvinvointialueen valitsemaa tilintarkastusyhteisöä.
  • valtuuttaa tarkastuslautakunnan päättämään mahdollisista optiovuosista

 

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa. 

 

Päätös

Hyväksyi.

Merja Kemppainen esitteli asiaa ja poistui kokouksesta klo 15:21 ennen päätöksentekoa.

Perustelut

Tarkastuslautakunta on valmistellut hallinnon ja talouden tarkastuspalveluiden hankintaa hyvinvointialuelain 125 §:n kohdan 1 mukaisesti ja tehnyt esityksen aluevaltuustolle tilintarkastusyhteisön valinnasta vuosille 2023-2026. 

 

Ehdotus

Aluevaltuusto päättää:

  • Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2023-2026 mukaan lukien mahdolliset optiovuodet (1+1) valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt BDO Audiator Oy (0904285-6)
  • Kainuun hyvinvointialueen konsernin tytäryhteisöille esitetään tilintarkastusyhteisöksi hyvinvointialuelain 126 §:n mukaisesti hyvinvointialueen valitsemaa tilintarkastusyhteisöä.
  • valtuuttaa tarkastuslautakunnan päättämään mahdollisista optiovuosista

 

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti tarkastuslautakunnan ehdotuksen. Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksen, että pöytäkirjaan liitetään liitteeksi tarjousvertailu.

Tarkastuslautakunnan pj. Tuomas Kettunen esitteli asiaa.