Aluehallitus, kokous 1.9.2025

§ 224 Valtuustoaloite: Digitalisaatio terveydenhuollossa

KHVADno-2025-1129

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kainuun demareiden aluevaltuustoryhmä 24.2.2025:

Kuvas: Digitalisaatio terveydenhuollossa tarkoittaa teknologian, tekoälyn ja digitaalisten työkalujen käyttöönottoa terveydenhuollon eri osa-alueilla, kuten potilastiedoissa, hoitoprosesseissa ja palveluiden tarjoamisessa. Tämä on väistämättä osa tämän päivän ja tulevaisuuden terveydenhuoltoa. Digitalisaatio voi parantaa terveydenhuollon tehokkuutta, säästää kustannuksia, parantaa hoidon jatkuvuutta ja tehdä hoidon saamisesta sujuvampaa, mutta siihen liittyy myös haasteita, kuten tietoturva, eriarvoisuus ja teknologian nopea kehitys. Tietojärjestelmien luotettavuus on keskeinen osa terveydenhuollon digitalisaatiota, sillä näiden järjestelmien virheettömyys ja toimivuus vaikuttavat suoraan potilasturvallisuuteen ja hoidon laatuun. Luotettavuus tarkoittaa sekä teknistä toimivuutta että järjestelmän kykyä turvata potilastiedot ja varmistaa, että ne ovat käytettävissä oikea-aikaisesti ja oikein. Kainuulaiset ovat toistuvasti ilmaisseet haasteita potilastietojärjestelmissä, mm ajanvaraukset ovat hukkuneet tai jumiutuneet, takaisinsoittoja ei tule ja tiedot ovat hävinneet. Digipalveluiden avulla voidaan parhaimmillaan helpottaa tuntuvasti hoitoon pääsyä. Kainuun hyvinvointialueen demarit esittävät: - Harkitaan nopean ja monipuolisen mobiilisovelluksen käyttöönottoa vanhan ja kankean omasotejärjestelmän tilalle. Tällaisia sovelluksia, jolla tavoittaa terveyden[1]ja sosiaalihuollon ammattilaiset, on käytössä jo yksityisillä palveluntuottajilla sekä osalla hyvinvointialueista. - Digijärjestelmien luotettavuutta tarkastellaan säännöllisesti ja kattavasti.

Ehdotus

Valtuustoaloite lähetetään aluehallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan päätösehdotuksen.

Valmistelija

Timo Halonen, toimialuejohtaja hallinto- ja tukipalvelut, timo.halonen@kainuu.fi

Ehdotus

Esittelijä

Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus:

1. päättää lähettää aloitteen terveyden ja sairaanhoidon palvelut -toimialueelle sekä tietohallintopalveluihin valmisteltavaksi
2. päättää, että vastaus aloitteeseen tulee valmistella syyskuun 2025 loppuun mennessä.

Päätös

Hyväksyi.
Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

  • Ritva Kanervo, johtajaylilääkäri, Ritva.Kanervo@kainuu.fi
  • Mari Niskanen, tietohallintojohtaja, mari.s.niskanen@kainuu.fi

Perustelut

Sosiaalidemokraattien aluevaltuustoryhmä on aluevaltuuston 24.2.2025 kokouksessa (§ 9) tehnyt valtuustoaloitteen "Digitalisaatio terveydenhuollossa ".

Valtuustoaloitteen sisältö:

"Digitalisaatio terveydenhuollossa tarkoittaa teknologian, tekoälyn ja digitaalisten työkalujen käyttöönottoa terveydenhuollon eri osa-alueilla, kuten potilastiedoissa, hoitoprosesseissa ja palveluiden tarjoamisessa. Tämä on väistämättä osa tämän päivän ja tulevaisuuden terveydenhuoltoa. Digitalisaatio voi parantaa terveydenhuollon tehokkuutta, säästää kustannuksia, parantaa hoidon jatkuvuutta ja tehdä hoidon saamisesta sujuvampaa, mutta siihen liittyy myös haasteita, kuten tietoturva, eriarvoisuus ja teknologian nopea kehitys.

Tietojärjestelmien luotettavuus on keskeinen osa terveydenhuollon digitalisaatiota, sillä näiden järjestelmien virheettömyys ja toimivuus vaikuttavat suoraan potilasturvallisuuteen ja hoidon laatuun. Luotettavuus tarkoittaa sekä teknistä toimivuutta että järjestelmän kykyä turvata potilastiedot ja varmistaa, että ne ovat käytettävissä oikea-aikaisesti ja oikein. Kainuulaiset ovat toistuvasti ilmaisseet haasteita potilastietojärjestelmissä, mm ajanvaraukset ovat hukkuneet tai jumiutuneet, takaisinsoittoja ei tule ja tiedot ovat hävinneet.

Digipalveluiden avulla voidaan parhaimmillaan helpottaa tuntuvasti hoitoon pääsyä.

Kainuun hyvinvointialueen demarit esittävät:

- Harkitaan nopean ja monipuolisen mobiilisovelluksen käyttöönottoa vanhan ja kankean omasotejärjestelmän tilalle. Tällaisia sovelluksia, jolla tavoittaa terveydenja sosiaalihuollon ammattilaiset, on käytössä jo yksityisillä palveluntuottajilla sekä osalla hyvinvointialueista.

- Digijärjestelmien luotettavuutta tarkastellaan säännöllisesti ja kattavasti."


Kainuun hyvinvointialueen vastaus valtuustoaloitteeseen: "Digitalisaatio terveydenhuollossa"

Kainuun hyvinvointialueella on käytössä digitaalinen palvelualusta Omasote, jonka kautta sosiaali- ja terveydenhuollon asioiden hoitaminen on yleistynyt palvelujen digitalisoitumisen myötä. Omasote-palveluun kirjaudutaan selaimella vahvan tunnistautumisen avulla (mobiilivarmenne, verkkopankkitunnukset tai muu vastaava väline). Palvelun helppokäyttöisyyden kehittäminen on keskeistä, jotta asiakkaat voivat tehokkaasti hyödyntää ammattilaisten lähettämiä viestejä ja tehtäviä.

Asiakkaista yli 60 % käyttää Omasote-palvelua mobiililaitteilla. Tämän vuoksi on päätetty hankkia Omasoteen mobiilisovellus, joka tarjoaa samat toiminnallisuudet kuin selainversio. Mobiilisovellus mahdollistaa biometristen tunnisteiden hyödyntämisen kirjautumisessa sekä push-ilmoitusten lähettämisen käyttäjälle. Nämä ominaisuudet sujuvoittavat palvelun käyttöä ja tukevat tietoturvaa. Lisäksi sovellus parantaa asiakkaiden tavoitettavuutta ja lisää digitaalisten palveluiden käyttöä.

Omasoten mobiilisovelluksen hankinta käsiteltiin ICT-ohjausryhmän kokouksessa 1.11.2024, jossa sen käyttöönottoa suositeltiin. Myös asiakas- ja ammattilaispalaute tukee mobiilisovelluksen käyttöönottoa. Mobiilisovellus on tulossa saataville marraskuuhun 2025 mennessä.

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto edellyttää myös muutoksia ammattilaisten työtavoissa sekä osaamisen kehittämistä. Viimeisen vuoden aikana Omasotea on kehitetty jatkuvasti: ammattilaisten käyttöliittymä on otettu käyttöön ja se on saanut positiivista palautetta. Asiakkaan käyttöliittymän uudistukset otetaan vaiheittain käyttöön syyskuusta 2025 alkaen. Uudistettu järjestelmä ohjaa asiakkaita entistä paremmin tiedon lähteille sekä valmistautumaan ammattilaisen vastaanotolle.

Tulevia uudistuksia ovat mm. ajanvarausten, kotiseurantojen sekä lomakkeiden täyttämisen parempi hallinta sekä mobiilisovelluksen käyttöönotto. On kuitenkin tärkeää huomioida, ettei digipalvelu yksin ratkaise palveluiden laatua tai saatavuutta – keskeistä on myös henkilöstön osaaminen sekä muutosjohtaminen digipalveluiden käyttöönotossa.

Hyvinvointialueella on panostettu ammattilaisten ja asiakkaiden digitukeen, jotta jokainen saa tarvitsemansa ohjauksen digitaalisten palveluiden käyttöön. Digijärjestelmien luotettavuuden varmistaminen on jatkuvaa työtä, ja hyvinvointialue huolehtii järjestelmien ylläpidosta ja tuesta tiiviissä yhteistyössä järjestelmätoimittajien kanssa.


 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus päättää antaa aluevaltuustolle aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja esittää, että aluevaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.