Perustelut
Kainuun hyvinvointialueen Keskustan aluevaltuustoryhmä on tehnyt aluevaltuuston 17.6.2024 kokouksessa (§36) valtuustoaloitteen ”Ensihoidon tilanne”
Valtuustoaloitteen sisältö:
Reilu vuosi sitten valtuustoseminaarissa ensihoidon asiaa kysyttiin ja siihen luvattiin antaa vastaus viimeistään viime syksyyn valtuustossa. Asia oli ensihoidon sisäinen tarkastus. Mitään ei ole kuulunut onko asia haluttu haudata hiljaisuudessa ? Talvella saimme lukea lehdessä hyvinvointi johtajan sanomaa: Ensihoito mokannut ja se maksaa 0,4 milj ylimääräistä hyvinvointialueelle. Minusta syytöksen voi kohdistaa suoraan johtoportaaseen. Yt neuvotteluja on käyty toista vuotta , yleensä sen kesto on muutaman viikon ja sitten on päätöksen aika ( yt laki ) 1.6 yksityinen yrittäjä aloitti Sotkamossa , ilmeisesti maksetaan tyhjästä kun yrittäjä ei voi toimia täysin ja syy henkilöstöpula Haluan että meille valtuutetuille annetaan rehellinen selvitys mitä tämä sekoilu tullut maksamaansa mitä se vielä maksaa ? Vastausta pyydän seuraavaan valtuuston kokoukseen Totean lopuksi että omana toimintana ei oltaisi tässä tilanteessa ja meillä olisi joka kunnassa osaava henkilöstö hoitamassa ensihoitoa.
Kainuun hyvinvointialueen vastaus aloitteeseen:
Kainuun hyvinvointialue kiittää Keskustan valtuustoryhmää tekemästään valtuustoaloitteesta. Hyvinvointialue on valmistellut vastauksen tammikuun 2025 alkuun mennessä ensihoidon monituottajamallista kertyneen tiedon perusteella, jonka vuoksi mm. talouden raportointi on vielä vastauksen kirjoitushetkellä keskeneräinen.
Ensihoidon sisäinen tarkastus toteutettiin kesän 2023 aikana ja loppuraportti on julkaistu 4.9.2023. Sisäisen tarkastus kohdentui hyvin pitkälle taktisen ensihoidon (TEMS) sisältöön, kustannusrakenteeseen ja tarpeellisuuteen.
Sisäisen tarkastuksen yhteenvetona todetaan, että TEMS on vakiinnuttanut toimintansa Kainuussa tiiviinä moniviranomaisyhteistyönä, jonka merkitys on kasvanut maailmantilanteen muuttuessa. Keskeiset havainnot tiivistetysti:
- yhteistyöviranomaiset korostavat TEMS-toiminnan merkitystä Kainuussa
- harjoitusten määrää on tarve lisätä entisestään
- TEMS-toiminnan saama negatiivinen julkisuus Kainuussa on vaikuttanut yhteistyön sujuvuuteen yhteistyöviranomaisten kanssa sekä HVA:n ensihoidon henkilöstön jaksamiseen
- yhteistyösopimukset kattavat TEMS:n lisäksi ensivastetoiminnan, koulutusyhteistyön ja osin kaluston käytön vastikkeetta
- TEMS-toimintaan osallistuvilla ensihoidon henkilöillä ei ole taloudellisia kannustimia
- TEMS-talouden nettovaikutus on negatiivinen; laskutuksen laadunhallinnassa ja talousseurannassa on kehitettävää
Raportin jälkeen on taktiseen ensihoitoon luotu oma tili, jotta kustannuksia on mahdollista seurata tarkemmin. Hyvinvointialuejohtaja Jukka Lindberg kävi esityksessään ensihoidon sisäisen raportin tulokset läpi Kainuun hyvinvointialueen aluevaltuuston kokouksessa syksyllä 2023.
Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus päätti 27.3.2023 käynnistää ensihoidon yhteistoimintaneuvottelut työolosuhteiden merkittävän muutoksen vuoksi. Ensimmäinen yhteistoimintaneuvottelu pidettiin 5.5.2023 ja yhteistoimintaneuvotteluja käytiin 2.7.2024 saakka, jonka jälkeen aluehallitus 4.7.2024 totesi yhteistoimintaneuvottelut päättyneiksi ja hyväksyi yhteistoimintaneuvotteluiden pohjalta esittelytekstin mukaiset toimenpiteet todeten, että neuvottelutuloksen edellyttävien toimenpiteiden mukaiset päätökset tehdään hyvinvointialueen hallintosäännön mukaisesti. Yhteistoimintaneuvotteluiden poikkeuksellisen pitkä kesto johtui tavoitteesta pitää työntekijäjärjestöt henkilöstön edustajina tietoisena prosessin kulusta koko muutosvaiheen ajan ja lainmukaisesta velvoitteesta käynnistää yhteistoimintaneuvottelut jo siinä vaiheessa, kun muutoksia suunnitellaan. Päätöksenteko ensihoidon monituottajamalliin siirtymiseen liittyen osoittautui oletettua pitkäkestoisemmaksi muun muassa päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen vuoksi. Hidastavien tekijöiden vaikutuksia ei kyetty riittävästi ennakoimaan siinä vaiheessa, kun yhteistoimintaneuvottelut käynnistettiin. Työnantajalla ei ollut missään vaiheessa tarkoituksena pitkittää yhteistoimintaneuvotteluja vaan lopullinen yhteistoimintaneuvotteluiden pitkä kesto oli monen eri tekijän summa. Jälkikäteen tarkasteltuna yhteistoimintaneuvottelut olisi vähintään tullut jakaa kahteen osaan eri aihealueiden mukaisesti, joka olisi jo sinällään lyhentänyt neuvotteluiden kestoa.
Ennen varsinaisen monituottajamallin aloitusta ensihoidon resurssi turvattiin suorahankintana 1.6.- 31.8.2024. Palveluntuottajana toimi Medgroup Oy, joka valittiin kilpailutuksen tuloksena myös varsinaiseksi sopimuskumppaniksi monituottajamalliin. Palveluntuottajalla oli yksittäisissä vuoroissa kesäkuun 2024 aikana haasteita rekrytoida henkilöstöä, joka johti puutteisiin valmiudessa. Nämä poikkeukset sopimuksen mukaisessa palvelussa aivan toiminnan alkuvaiheessa käytiin Medgroup Oy:n johdon kanssa läpi ja puutokset valmiudessa hyvitettiin täysimääräisesti kuukausittaisessa valmiuskorvauksessa. Ei ole tiedossa, että kyseiset valmiuden puutokset olisivat vaarantaneet potilasturvallisuutta. Kesän 2024 suorana hankinnan osalta toiminta toteutui muutoin sopimuksen kaltaisesti.
Ensihoidon tilinpäätös vuoden 2024 osalta ei ole vielä vastauksen laadintahetkellä valmis, mutta marraskuun toteuman perusteella vaikuttaa siltä, että ensihoito on ylittämässä hienoisesti talousarvion. Toimintakatetasolla on huomioitava, että tilannekeskuksen toiminnan aloittamisen jälkeen ensihoidon suorittamat kiireettömät tehtävät ovat vähentyneet merkittävästi, joka osaltaan on johtanut ensihoidon merkittävimmän tulonlähteen eli Kelalta saatavien kyytimaksujen vähentymiseen. Monituottajamalliin siirtymisessä kustannusten osalta tärkein tekijä oli yöaikaisen valmiuden vähentäminen, joka kattoi kaksi kolmasosaa säästötavoitteesta. Loput tavoitelluista säästöistä perustuivat yksityisen palveluntuottajan halvempaan kustannusrakenteeseen perustason ensihoidossa. Oman henkilöstön määrä jäi lopulta monesta syystä oletettua korkeammaksi, joka vähensi koko muutoksen säästöpotentiaalia tämänhetkisen arvion mukaan useammalla sadallatuhannella eurolla. Tärkeimmät syyt henkilöstövähennyksen kumoamiseen olivat oletettua suuremmat lakisääteiset ja harkinnanvaraiset poissaolot, pitkien työsuhteiden aiheuttama henkilöstön lomakertymä ja niiden paikkaamiseen tarvittava sijaistus sekä lyhytkestoiset poissaolot. Tulkitsen ensihoidon selviytyneen haastavassa toimintaympäristössä, niin operatiivisesti kuin myös taloudellisesti kiitettävästi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi
Aluehallitus päättää antaa aluevaltuustolle aloitteeseen annetun tiedoksi ja esittää, että aluevaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.