Perustelut
Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain {449/2007} 4 §:n 1 momentti edellyttää, että työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat:
1) henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työnorganisoinnissa, kunnan tai hyvinvointialueen palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien tai hyvinvointialueiden tai näiden välisessä yhteistyössä;
2) palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla ulkopuolisen työvoiman käytöstä tai liikkeen luovutuksesta johtuvia tai muita olennaisia henkilöstövaikutuksia;
3) henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä työyhteisön sisäiseen tietojenvaihtoon liittyviä periaatteita ja suunnitelmia;
4) taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa[1]aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista.
Kainuun hyvinvointialue järjestää lastensuojelun sijaishuoltoa omana palvelutuotantona Salmilan lastenkodissa Kajaanissa kahdella 7 ja 5 paikkaisilla osastoilla sekä kahdella kriisipaikalla. Lastenkotitoimintaa ohjaa lainsäädäntö sekä valvovien ja ohjaavien viranomaistahojen (Valvira, Aluehallintovirasto) ohjeistus toiminnan sisällöstä ja reunaehdoista. Hyvinvointialue valvoo tuottamansa palvelun laatua, lainmukaisuutta ja sisältöä. Lastensuojelulaissa (60 §) todetaan lastensuojelulaitoksen henkilöstön osalta, että lastensuojelulaitoksessa on oltava lasten ja nuorten tarvitsemaan hoitoon ja kasvatukseen nähden riittävä määrä sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettuja sosiaalihuollon ammattihenkilöitä sekä muuta henkilöstöä. Hoito- ja kasvatustehtävissä olevan henkilöstön määrässä ja henkilöstörakenteessa on otettava huomioon toimintayksikön asiakaskunnan erityistarpeet ja toiminnan luonne. Henkilöstön riittävästä määrästä, osaamisesta ja perehdytyksestä on huolehdittava siten, etteivät niihin liittyvät puutteet aiheuta rajoitusten käyttämistä, lapsen turvallisuutta vaarantavia ja ihmisarvoa alentavia rajoitustoimenpiteiden toteuttamistapoja ja käytäntöjä. Lastensuojelulaitoksessa voi myös työskennellä muitakin kuin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiksi luokiteltavia henkilöitä. Lääkehoidon toteuttaminen on lastensuojelulaitoksen päivittäistä toimintaa. Lääkehoitoa voi toteuttaa lähtökohtaisesti vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö. Muut kuin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat lääkehoidon koulutuksen saatuaan toteuttaa lääkehoitoa poikkeustilanteessa. Toiminta ei voi kuitenkaan olla pysyväisluonteista.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on suorittanut Salmilan lastenkodin valvontaa ensisijaisesti henkilöstön riittävyyden, määrän ja kelpoisuuksien osalta. Valvontapäätöksessä on kiinnitetty huomioita myös lääkehoidon toteutukseen Salmilassa. Lääkehoidon toteutus on henkilöstörakenne huomioiden edellyttänyt osastojen välistä yhteistyötä. Aluehallintovirasto on todennut, että turvalliseen lääkehoitoon kuuluu, että jokaisessa Salmilan asumisyksikössä tulisi lähtökohtaisesti pystyä huolehtimaan lasten lääkehoidon toteuttamisesta ilman toisen yksikön apua. Lääkehoitoon kuuluu oleellisena osana lapsen tunteminen ja lääkityksen vaikutusten seuranta, joka ei toteudu, jos lääkkeen käy antamassa toisen yksikön työntekijä viipyen vain hetken yksikössä.
Suunnitellut toimenpiteet ja niiden perusteet
Salmilan lastenkodin henkilöstörakennetta on omavalvonnallisin toimenpitein tarpeen muuttaa vastaamaan toiminnalle asetettuja edellytyksiä. Lääkehoidon asianmukaisen toteutumisen varmistamiseksi lastenkodin henkilöstörakennetta on muutettava siten, että koko henkilöstö koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Tämä edellyttää yhteistoimintamenettelyn käynnistämistä Salmilan lastenkodissa edellä todetuista syistä johtuen.
Periaatteet, joiden mukaan toimenpiteiden kohteeksi työntekijät määräytyvät
Toimenpiteiden kohteeksi valikoituvat riippuvat harkittavien toimenpiteiden luonteesta. Työntekijää kuullaan mahdollisten vaihtoehtoisten tehtävien osalta. Mikäli asianomainen ei ota hänelle näissä edellä kuvatuissa tilanteissa tarjottavaa muuta työtä vastaan, voi palvelussuhde päättyä taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Viimeksi mainituissa tilanteissa noudatetaan sovellettavan työehtosopimuksen vähentämisjärjestystä, ja lisäksi asiaan vaikuttaa harkittavien toimenpiteiden luonne.
YT-neuvottelut pidetiin seuraavasti:
1. neuvottelu 18.11.2024 klo 9-10
2. neuvottelu 3.12.2025 klo 13-14
Neuvotteluaika oli 14 päivää, koska neuvottelujen piirissä oli alle kymmenen työntekijää.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi
Aluehallitukselle esiteltiin 3.12.2024 päättyneiden yt-neuvotteluiden tulos. Yt-neuvotteluiden tulos on, että Salmilassa ei ole mahdollista työskennellä, jos työntekijällä ei ole lääkelupia. Työntekijöille, joilla ei ole lääkelupia tarjotaan työtä Kainuun hyvinvointialueen muista yksiköistä ja heille mahdollistetaan oppisopimuskoulutus.
Aluehallitus päättää
1. todeta, että työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty 18.11.-3.12.2024.2024 välisenä aikana ja saatu päätökseen;
2. hyväksyä yhteistoimintaneuvotteluiden pohjalta esittelytekstin mukaiset toimenpiteet ja toteaa, että neuvottelutuloksen edellyttämien toimenpiteiden mukaiset päätökset tehdään hyvinvointialueen hallintosäännön mukaisesti.