Aluehallitus, kokous 19.5.2025

§ 147 Turvakotipalvelujen tuottaminen Kainuussa

KHVADno-2025-1204

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anna-Liisa Kainulainen, toimialuejohtaja sosiaali- ja perhepalvelut, anna-liisa.kainulainen@kainuu.fi
Tiina Kiiltomäki, palvelualuepäällikkö, tiina.kiiltomaki@kainuu.fi

Perustelut

Aluehallitus on (13.3.2023 §78) päättänyt hyvinvointialueen hakeutumisesta turvakotipalvelujen tuottajaksi ajalle 2024–2028 ja hakenut valtionavustusta Kainuun hyvinvointialueen ylläpitämälle etäturvakodille. Hyvinvointialue voi päättää turvakotipalvelun tuottamisen ilmoittamalla toiminnan lopettamisesta viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan suunniteltua päättämistä (381/2018 §9). 

Kainuun hyvinvointialue on tuottanut turvakotipalvelua vuodesta 2010 lähtien aluksi silloisen kuntayhtymän omana palvelutuotantona. Tuolloin turvakotipalvelua tuotettiin lastenkotipalvelun yhteydessä. Vuonna 2014 turvakotilainsäädännön muuttuessa palvelun järjestämisvastuu siirtyi kunnilta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (myöhemmin THL), jonka tehtäväksi tuli huolehtia palvelun valtakunnallisesta saatavuudesta. THL:n tehtävänä on huolehtia turvakotipalvelujen valtakunnallisesta saatavuudesta siten, että eri puolilla Suomea on tarjolla ja saatavilla palveluja tarpeeseen nähden riittävästi. Harvaan asuttujen alueiden tarpeiden huomioimiseksi oli kehitettävä uusia turvakotipalvelujen muotoja, jotka mahdollistavat turvan ja psykososiaalisen tuen tarjoamisen pitkistä välimatkoista riippumatta. Kuntayhtymän kehittäessä toimintojaan vuonna 2015 turvakotipalvelu siirtyi lastenkodin yhteydessä olevan sosiaalipäivystyksen ja lasten kriisipaikkojen yhteyteen toteutettavaksi ja turvakotipalvelua ryhdyttiin tuottamaan Oulun turvakodin etäyksikkönä Kainuun turvakotina vuodesta 2016 alkaen. 

Kainuun hyvinvointialue on tuottanut turvakotipalvelua THL:n hyväksymänä palvelun tuottajana kaksiperhepaikkaisena etäturvakotipalveluna. THL rahoittaa palvelun tuottamista sopimuskaudella vuosittain tehtävän rahoitushakemuksen ja -päätöksen mukaisesti. Tämänhetkinen sopimuskausi on voimassa vuosille 2024–2028. Etäturvakotipalveluna toimiminen edellyttää palvelun tuottamista ympärivuorokautisen palveluntuotannon yhteydessä. Palvelua on tuotettu ympärivuorokautisesti toimivan Kainuun sosiaalipäivystyksen yhteydessä ja yhteisellä henkilöstöresurssilla. Turvakotipalvelun tuottamista on haastanut Salmijärven lastenkotirakennuksen epätarkoituksenmukaiset ja ikääntyneet tilat. Vuonna 2024 turvakotipalvelua on käyttänyt 40 henkilöä (luku sisältää aikuiset ja lapset). Turvakotipalvelua tarvitessaan asiakkaat voivat myös hakeutua mihin tahansa turvakotiin. Palvelu ja matkat esim. taksilla turvakotiin ovat asiakkaalle maksuttomia.

Sosiaali- ja perhepalvelujen toimialue on lastenkotirakentamisen suunnittelun aloittamisen myötä ollut yhteydessä THL:n turvakotitoiminnan vastuuhenkilöön ja neuvotellut turvakotipalvelun tuottamisen edellytyksistä muuttuvassa tilanteessa. THL ei tue taloudellisesti hyvinvointialueiden uudisrakennushankkeita edes niissä tilanteissa, vaikka hankkeeseen suunniteltaisiin turvakodille tiloja. Näin ollen lastenkotihankkeesta on jätetty turvakotisuunnittelu pois. Sosiaalipäivystyksen on suunniteltu irtautuvan lastenkodin yhteydestä organisaation muiden päivystyksellisten palveluiden yhteyteen terveyden ja sairaanhoidon toimialueelle. Tällä tavoitellaan synergiaa päivystyksellisten palveluiden tuottamisessa. Valvontaviranomaisten tarkentuneen ohjauksen myötä turvakotipalvelun järjestäminen lastenkotitoiminnan yhteydessä ei ole enää asiakasturvallisuus huomioiden mahdollista. Hyvinvointialueella ei ole sopivaa ympärivuorokautista muuta palvelua, jonka yhteydessä voisi turvakotipalvelua voisi järjestää. Turvakodilla ja sosiaalipäivystyksellä on yhteinen henkilöstö.

Turvakotipalvelua on vuonna 2024 käyttänyt 40 henkilöä, joista 20 on ollut aikuisia ja 20 lapsia aikuisten mukana. 47,5 % turvakodin asiakkaista on tullut Kainuun ulkopuolelta.

Turvakotipalvelu kuuluu valtion sosiaali- ja terveydenhuollon erityispalvelujen kokonaisuuteen, jossa THL vastaa turvakotipalvelujen järjestämisestä, palveluverkoston koordinoinnista ja kehittämisestä. Tavoitteina ovat valtakunnallisesti laadukkaat ja kokonaisvaltaiset turvakotipalvelut. Turvakotipalveluja järjestävät hyvinvointialueiden ohella yhdistykset ja järjestöt vastuutahon palveluntuottajista tekemän valinnan mukaisesti. THL:n kanssa pidetyssä neuvottelussa on todettu, että mikäli Kainuun hyvinvointialue irtaantuisi turvakotipalvelun tuottamisesta, THL ratkaisisi menettelyn turvakotipalvelun tuottamisesta alueelle. Sopimuksesta irtisanoutumisaika on 6 kk.

Asiassa on laadittu vaikutusten ennakkoarviointi (liitteenä). Koska Salmijärven lastenkodin yhteydessä oleva palvelukokonaisuus on purkautumassa lastenkodin rakennushankkeen ja sosiaalipäivystyksen toiminnallisen muutoksen vuoksi, turvakotipalvelun järjestäminen hyvinvointialueen palvelutuotantona edellyttäisi itsenäisesti toimivan 7-paikkaisen turvakodin perustamista, mikä puolestaan olisi alueen palvelutarpeeseen nähden turhan mittava palvelu ja edellyttäisi vahvaa tila- ja henkilöstöresurssointia sekä lisärahoitusta THL:n suunnasta. Turvakotipalvelun järjestäminen valtakunnallisesti on THL:n järjestämisvastuulla.

Liite: Vaikutusten ennakkoarviointi EVA turvakoti

Ehdotus

Esittelijä

Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

1. lakkauttaa turvakotipalvelun tuottamisen 1.1.2026.

Päätös

Hyvinvointialuejohtajan muutettu päätösesitys:
Aluehallitus päättää palauttaa asian valmisteluun saumattoman siirtymän saavuttamiseksi turvakotipalvelujen tuottamisessa Kainuussa.

Aluehallitus:
hyväksyi muutetun päätösesityksen.
 

Valmistelija

  • Anna-Liisa Kainulainen, toimialuejohtaja sosiaali- ja perhepalvelut, anna-liisa.kainulainen@kainuu.fi

Perustelut

Aluehallitus on (14.4.2025 §107) palauttanut Turvakotia koskevan asian uudelleen valmisteluun saumattoman siirtymän saavuttamiseksi turvakotipalvelujen tuottamisessa Kainuussa. 

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta on pyydetty kirjallista suunnitelmaa siitä, kuinka THL turvaa Turvakotipalvelun saumattoman siirtymisen mikäli Kainuun hyvinvointialue irtaantuu palvelun tuottamisesta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut vastauksensa turvakotitoiminnan jatkamiseen Kainuussa, mikäli Kainuun hyvinvointialue irtaantuu sopimuksesta järjestää turvakotipalvelua. (liite)

Kainuun hyvinvointialue ja THL:n edustajat ovat käyneet neuvottelun 7.5.2025 (muistio oheismateriaalina). Tiivistettynä voidaan todeta, että Kainuun hyvinvointialue on valmistellut turvakotitoiminnan jatkamista vuoden 2026 aikana siten, että etäturvakotitoimintaa jatkettaisiin lastenkodin kriisipaikkojen yhteydessä vuoden 2026 loppupuolelle, kunnes lastenkoti siirtyy uuteen rakennukseen. Tämä edellyttää uusia rahoituslaskelmia hyvinvointialueelta ja myönteistä rahoituspäätöstä THL:n suunnasta. Suunnitelman toteutuminen edellyttää myös keskustelua aluehallintoviraston kanssa.

Vuoden 2026 aikana selvitetään Turvakodin jatkomahdollisuudet Kainuuseen vuodelle 2027 ja tehdään laskelmat mahdollisen itsenäisen turvakodin perustamiseksi Kainuuseen. Yhteisesti on todettu, että STM:n määrärahat THL:lle turvakotipalvelun rahoitukseen ovat rajalliset. Suunnitelmien toteutuminen edellyttää, että THL saa lisärahoitusta turvakotipalvelun järjestämiseen. Turvakotipalvelun järjestäminen ei ole hyvinvointialueen rahoitusvastuulla.

Liite: Kirje Kainuun hyvinvointialueelle koskien turvakotipalveluntuottamisen jatkoa
Oheismateriaali: Neuvottelumuistio Kainuun turvakoti 7.5.2025 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, vs. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus päättää: 
1. merkitä tiedoksi turvakotipalvelun valmistelun tilanteen
2. edellyttää, että palveluntuottamisesta ei aiheudu Kainuun hyvinvointialueelle lisäkustannuksia

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä:

  • päätöksestä,​ joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (hyvinvointialuelaki 141 §),​
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä,​ joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintotuomioistuimissa 6§),​
  • päätöksestä,​ josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä,​ jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (hankintalaki 126 § ja 132 §).