Aluehallitus, kokous 17.2.2025

§ 52 Valtuustoaloite: Erityistarkastus Kainuun hyvinvointialueen ateriapalvelujen toimintamallista

KHVADno-2024-982

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kristillisdemokraattien aluevaltuustoryhmä vaatii aluehallitusta ja tarkastuslautakuntaa ryhtymään välittömiin toimiin hyvinvointialueen ateriapalvelujen saamiseksi toiminnallisesti ja hygieenisesti takaisin kestävälle ja Suomen lakien edellyttämälle tasolle. Tätä varten on tehtävä erityistarkastus. Hoitajien kuormitus lisääntyy nykymallilla selvästi ja fyysisen kuorman ohella hoitajahenkilöstön henkinen kuorma kasvaa tarpeettomasti. Uuden ateriamallin osalta on myös selvitettävä ovatko tilat edes hygieenisesti järjestetty oikein. Aluevaltuuston 18.12.2023 hyväksymien "sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet" edellyttävät aluehallitusta ja tarkastuslautakuntaa ryhtymään välittömiin toimiin sen varmistamiseksi, että ateriapalvelut on järjestetty asianmukaisesti. Hyvinvointialuelain (611/2021) pykälä10 § "Tuottamista koskevan vastuun toteuttaminen ja sen valvonta" -kohdassa todetaan, että: "Hyvinvointialueen tulee varmistaa, että sen järjestämisvastuulle kuuluvia palveluja tuottavalla muulla palveluntuottajalla on riittävät ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia palveluiden tuottamisesta. Hyvinvointialueen tulee ottaa hallintosääntöönsä ja yksityisten palveluntuottajien kanssa tehtäviin sopimuksiin hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteuttamiseksi tarvittavat määräykset. Hyvinvointialueen tulee ohjata ja valvoa sen järjestämisvastuulle kuuluvaa palvelutuotantoa. Hyvinvointialueella on oikeus saada yksityiseltä palveluntuottajalta ja tämän alihankkijalta maksutta ja salassapitosäännösten estämättä palveluiden asianmukaisen tuotannon edellytysten varmistamista ja valvonnan toteuttamista varten välttämättömät tiedot ja selvitykset. Hyvinvointialueen viranomaisella on lisäksi palveluiden asianmukaisen tuotannon edellytysten varmistamista ja valvonnan toteuttamista varten oikeus tarkastaa yksityisen palveluntuottajan ja tämän alihankkijan tiloja ja laitteita sekä päästä tässä yhteydessä yksityisen palveluntuottajan ja tämän alihankkijan hallinnassa oleviin tiloihin." Edellä olevien pykälien mukaisesti edellytämme aluehallitusta ja tarkastuslautakuntaa ryhtymään välittömiin toimiin.

Ehdotus

Valtuustoaloite lähetetään aluehallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan päätösehdotuksen.

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 13.29.

Valmistelija

Timo Halonen, toimialuejohtaja hallinto- ja tukipalvelut, timo.halonen@kainuu.fi

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus:

1. päättää lähettää aloitteen hallinto- ja tukipalvelujen toimialueelle valmisteltavaksi, ja

2. päättää, että vastaus aloitteeseen tulee valmistella syyskuun 2024 loppuun mennessä.

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Timo Halonen, toimialuejohtaja hallinto- ja tukipalvelut, timo.halonen@kainuu.fi

Perustelut

Hallinto- ja tukipalveluiden toimialueen vastaus valtuustoaloitteeseen koskien tukipalveluhankintaa

Tarjouspyynnössä ja palvelutuottajan kanssa laaditussa sopimuksessa Kainuun hyvinvointialue on edellyttänyt, että palveluntuottaja noudattaa kulloinkin voimassa olevia kansallisia ikäryhmäkohtaisia ravitsemussuosituksia. Tarjouspyynnön laadintaa, hankinnan toteutusta ja palvelusopimuksen haltuunottoa valvoi säännöllisesti kokoontunut tilaajan vastuuhenkilöistä muodostettu ohjausryhmä. Ohjausryhmä jatkaa sopimuksenaikaista valvontaa. Palvelutuottajan sopimusyhteyshenkilöiden välillä käydään vähintään kaksi kertaa vuodessa ja tarvittaessa palautekeskustelu palvelun sisällöstä ja laadusta. Haltuunottovaiheessa palautekeskustelu on ollut säännöllistä kuukausittaista, myöhemmin kahden kuukauden välein tapahtunutta.

Operatiivisen toiminnan kehittämiseksi on perustettu toimialakohtaiset asiakastoimikunnat. Lisäksi on perustettu erillinen ravitsemustyöryhmä, jossa ovat olleet edustettuina hyvinvointialueen ravitsemusterapeutit.

Tarjouspyyntöön ja myöhemmin sopimukseen sisältyy erilaisia laadunseurantamekanismeja, mm.:

  • Palvelutuottaja toimittaa Tilaajalle Tilaajavastuulain edellyttämät todistukset tai Tilaajavastuuraportin vuosittain ilman erillispyyntöä.  
  • Palvelutuottaja järjestää kustannuksellaan henkilöstötyytyväisyyskyselyn minimissään kerran vuodessa omalle Tilaajien palveluiden tuottamiseen osallistuvalle henkilöstölleen. Palvelutuottaja esittelee Tilaajalle tulokset ja tuloksiin reagoinnit. Tilaaja haluaa omalla toiminnallaan edesauttaa Palvelutuottajan henkilöstön työssä viihtymistä ja siten henkilöstöpysyvyyttä. Henkilöstökyselyjen tulosten perusteella haetaan kehityskohteita myös Tilaajan toimintaan.
  • Palvelutuottajalta edellytetään Elintarvikevalvonnan tarkastuksista oivallista arvosanaa.
  • Tilaaja valvoo laatua itse ja/tai valitsemansa asiantuntijan avulla:
    • Tilakatselmuksia on tehty säännöllisesti sopimuksen aloitusvaiheesta lähtien Palvelutuottajan ja Tilaajan nimettyjen vastuuhenkilöiden yhteistyönä.
    • Juhannuksen jälkeisellä viikolla ulkopuolinen asiantuntija auditoi tiloja kaikilla sopimukseen silloin kuuluneilla alueilla (ei Paltamossa, koska se alue liitettiin sopimukseen myöhemmin).
  • Palvelutuottaja kerää jatkuvasti asiakaspalautetta sekä kirjallisesti että suullisesti. Palvelutuottaja laatii palautekoonnit merkittävistä asiakaspalautteista ja kertoo Tilaajalle, miten asiakaspalautteisiin reagoidaan. 
  • Palvelutuottaja tuottaa asiakastyytyväisyyskyselyn ruokaileville ja tiloja käyttäville asiakkaille minimissään kerran vuodessa. Ensimmäinen kysely on toteutettu syksyllä 2024.
  • Tilaaja tuotti omankin kyselyn kohteidensa vastuuhenkilöille syyskuussa 2024 saadakseen ideoita toiminnan kehittämiseen.
  • Palvelutuottajalla on raportointivastuu toteutuvien myyntimäärien lisäksi mm. seuraavista osa-alueista:
    • Ruokalistojen ravitsemustiedot
    • Ympäristösuunnitelman toteutuminen
    • Hävikkiruuan myynti kiloina/kiinteistö/vuosi
    • Syötäväksi kelpaavan jätteen määrä kiloina/kiinteistö/vuosi
    • Tärkeimpien elintarvikkeiden alkuperämaat
    • Lähiruokatuotteiden esiintyminen tarjoamassa, kilo- ja euromääräiset tiedot
    • Toteutetut teemat ja tempaukset, suunnitteilla olevat teemat ja tempaukset
    • Reklamaatiot, palautteet ja niihin reagoinnit
    • Asiakastoimikunnan tms. tapaamisten tärkeimmät asiat.

Toiminnan laadun varmistamiseksi Tilaaja on määrittänyt palvelupoikkeamien varalle sopimussakkokäytännön. Palvelutuottaja on kyennyt kuitenkin hoitamaan havaitut poikkeamat ilman sanktiomenettelyä.

Edellisiin pohjaten katsomme Hyvinvointialueen saavan ”palveluiden asianmukaisen tuotannon edellytysten varmistamista ja valvonnan toteuttamista varten välttämättömät tiedot ja selvitykset”. Hyvinvointialueella on niin ikään mahdollisuus valvoa palvelutiloja ja valvontaa myös suoritetaan. 

Valvonnan perusteella ateriapalvelu on toiminnallisesti ja hygieenisesti Suomen lakien ja palvelusopimuksen edellyttämällä tasolla.

Tarjouspyyntö ja palvelusopimus edellyttävät palvelutuottajalta toimia ns. tarjotinjakelun lopettamiseksi asuamispalvelukohteissa. Tilaaja on halunnut siirtyä kodinomaiseen ns. hajautettuun jakeluun. Toimittaja- ja samanaikainen toimintatapamuutos haastoivat henkilöstöämme toiminnan alussa, kuten isot muutokset aina. Kohteisiin on lisätty hoiva-avustajia, joiden työhön kuuluu ateriavalmistelut. Hoitohenkilöstö vastaa, kuten ennenkin, itse ruokatapahtumasta ja mahdollisesta avustamisesta ruokailutilanteessa. 


 

Ehdotus

Esittelijä

  • Sami Mäenpää, hyvinvointialuejohtaja, sami.maenpaa@kainuu.fi

Aluehallitus päättää antaa aluevaltuustolle aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja esittää, että aluevaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.