Tarkastuslautakunta, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Kainuun hyvinvointialueen tilivelvollisten määrittely

KHVADno-2023-6078

Valmistelija

  • Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää tilivelvollisten nimeämisestä. Tilivelvollisuus tarkoittaa sitä, että toimielimen jäsenen ja viranhaltijan toiminta tulee valtuuston arvioitavaksi ja siihen voidaan kohdistaa tilintarkastuskertomuksessa tilintarkastajan antama muistutus.

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tulee valmistella aluevaltuustolle päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. Koska luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden tilivelvollisuus liittyy läheisesti hallinnon ja talouden tarkastukseen, on perusteltua, että tarkastuslautakunta valmistelee aluevaltuustolle tilivelvollisten nimeämistä koskevan päätöksen. 

Hyvinvointialuelain 127 §:n mukaan tilintarkastajan on toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös. Tilintarkastajan on annettava aluevaltuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.

Jos tilintarkastaja havaitsee, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai aluevaltuuston päätöksiä, eikä virhe tai aiheutunut vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. Muistutusta ei voida kohdistaa aluevaltuustoon.

Tarkastuslautakunnan on hankittava tilintarkastuskertomuksessa tehdystä muistutuksesta asianomaisen selvitys sekä aluehallituksen lausunto. Aluevaltuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehty muistutus antavat aihetta. 

Tilivelvollisten esittäminen

Tilivelvolliset on tarkoituksenmukaista esittää tilinpäätöksessä kirjanpitolautakunnan hyvinvointi- ja kuntajaoston antaman ohjeistuksen mukaisesti. Aluevaltuuston on perusteltua päättää tilivelvollisista ennakolta, jotta asianomaiset tietävät jo talousarviovuoden alussa, keitä tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä annettava vastuuvapauslausuma koskee. Lisäksi aluevaltuuston hyväksymässä talousarviossa asetetaan hyvinvointialueen johtavien viranhaltijoiden johtamille hallinnollisille kokonaisuuksille toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita sekä vastuu talousarvion noudattamisesta. Siten tilivelvollisten esittäminen on tarkoituksenmukaista sekä talousarviossa että tilinpäätöksessä.

Tilivelvollisten määrittely olisi voimassa toistaiseksi ja tilivelvollisten luettelon päivittämisestä tarvittaessa muun muassa organisaatio- tai hallintosääntömuutosten yhteydessä vastaisi tarkastuslautakunta. Jatkossa tilivelvollisten luettelo tuotaisiin aluevaltuuston päätettäväksi talousarvion ja tilinpäätöksen yhteydessä, eikä tarvetta erilliselle päätöksenteolle olisi.

Tilivelvolliset

Hyvinvointialuelain tarkoittamia tilivelvollisia ovat aluehallituksen, lautakuntien sekä niiden jaostojen jäsenet sekä kunkin tehtäväalueen johtavat viranhaltijat. Johtavina viranhaltijoina voidaan pitää ainakin toimielimen esittelijöitä sekä toimielimen tehtäväalueella itsenäisestä tehtäväkokonaisuudesta vastaavia viranhaltijoita. Toimielinten varajäseniin ja johtavien viranhaltijoiden varahenkilöihin sovelletaan samoja säännöksiä heidän toimiessaan tehtävässä. Johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen taloudesta, tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta.

Viime kädessä tilintarkastajan harkittavaksi jää kehen mahdollinen muistutus voidaan kohdistaa. Tilintarkastaja voi kohdistaa muistutuksen muullekin, kuin tilivelvollisten määrittelyn piirissä olevalle toimielimen jäsenelle tai viranhaltijalle ja esittää vastuuvapauden epäämistä. Vaikka Kainuun hyvinvointialueen työntekijä ei olisikaan hyvinvointialuelain tarkoittama tilivelvollinen, hänen on hoidettava tehtävänsä asianmukaisen huolellisesti. Tilivelvollisuuden puuttuminen ei myöskään vapauta esihenkilöä valvontavastuusta. Tilivelvollisten määrittely ei estä kohdistamasta vahingonkorvausvaatimusta tai rikossyytettä muuhun henkilöön kuin tilivelvolliseen.

Aluehallituksen lausunto

Tarkastuslautakunnan on tarkoituksenmukaista pyytää myös aluehallituksen lausunto tilivelvollisten määrittelystä sekä tilivelvollisten luettelosta siten, että asia on aluevaltuuston hyväksyttävänä vuoden 2025 ensimmäisessä kokouksessa. 

Tilivelvollisten luettelo on laadittu voimassa olevan Kainuun hyvinvointialueen hallintosäännön, organisaatiokaavion sekä seuraavat toimielinten päätökset huomioiden: 

  • Aluehallitus 13.2.2023: § 55 Järjestämisjohtajan viran perustaminen
  • Aluehallitus 28.11.2022: § 178 Järjestämisen tuen yksikön virkojen perustaminen
  • Aluehallitus 10.10.2022: § 129 Palvelualuepäälliköiden virkojen perustaminen
  • Aluehallitus 30.6.2022: § 75 Toimialuejohtajien virkojen perustaminen 
  • Aluevaltuusto 15.3.2022: § 14 Hyvinvointialuejohtajan viran perustaminen ja viran kelpoisuusehdot


Oheismateriaali: Kainuun hyvinvointialueen tilivelvolliset 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@kainuu.fi

Tarkastuslautakunta:

  1. hyväksyy tilivelvollisten määrittelyn ja tilivelvollisten luettelon oheismateriaalin mukaisesti
  2. pyytää aluehallitukselta lausunnon tilivelvollisten määrittelystä sekä tilivelvollisten luettelosta 7.2.2025 mennessä.

Päätös

Hyväksyi. 

Puheenjohtaja toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän pykälän aikana.

Esteellisyys

  • Miia Pussinen (osallisuusjäävi)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä:

  • päätöksestä,​ joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (hyvinvointialuelaki 141 §),​
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä,​ joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintotuomioistuimissa 6§),​
  • päätöksestä,​ josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä,​ jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (hankintalaki 126 § ja 132 §).