Aluevaltuusto, kokous 16.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Kainuun hyvinvointialueen talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2028

KHVADno-2024-2433

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Perustelut

Aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. 

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. 

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista ja se on vuositasolla kiinteä määrä.

Kainuun hyvinvointialueen strategia toimii talousarvion laatimisen perustana. Strategiaan perustuvat järjestämissuunnitelman eri aallot ja niiden toimenpiteet täsmentävät strategiaa ja kytkeytyvät talousarvioon.

Kainuun hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2025 käynnistyy toukokuussa 2024 ja aluehallitus käsittelee talousarvion joulukuun 2024 alkupuolella ja aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuun 2024 loppuun mennessä.

Liitteessä 1 on esitetty Kainuun hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion raami sekä vuoden 2025 talousarvion että vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmien laadintaohje. 

Hyvinvointialueiden taloudellinen raami pohjautuu hyvinvointialueen toimintatuottoihin ja valtion rahoitusosuuteen, joiden tulisi kattaa toiminnan kustannukset. Kainuun hyvinvointialueen laskennallinen valtion rahoitus vuodelle 2025 on viimeisimmän rahoituslaskelman (VM/KAO 29.4.2023) mukaan 395,4 milj. euroa

Kainuun hyvinvointialueen v. 2023 ja 2024 alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa ei ole realistista, mikäli rahoitus vuodelle 2025 toteutuu ennakkoarvion tasolla.

Talousarvion 2025 raamitavoitteeksi esitetään alijäämäkierteen katkaisemista rahoituksen alhaisuudesta ja kustannusten nousupaineista huolimatta. Kustannuskehitystä kuvaa esimerkiksi sopimusperusteisten palkankorotusten vaikutus, joka vuodelle 2024 on noin 13–15 milj. euroa.

Talousarvion raamivalmistelu vuodelle 2025 suunnitellaan siten, että minimitavoitteena on vähintään +-0-tulos. Valtionrahoitustason (VM/KAO 29.4.2024) mukaan vähintään +-0-tuloksen saavuttaminen edellyttäisi korkeintaan 2,9 % toimintakatteen kasvua tilinpäätöksen 2023 tasosta ja toimintakatteen -1,48 %:n vähennystä talousarvion 2024 tasosta.

Raamitavoitteen saavuttaminen edellyttää merkittäviä toiminnallisia muutoksia. Valtiovarainministeriön ennuste hyvinvointialueiden toimintakatteiden kehityksestä ennakoi kokonaisuutena 3,3 %:n kasvua vuodesta 2024 vuoteen 2025. Tämä tarkoittaisi Kainuun hyvinvointialueelle 18,5 milj. euron toiminnallista sopeuttamistavoitetta. 

Toimintakatteen jakautumista eri toimialueille on suunnattu suhteessa 2023 tilinpäätökseen, vuoden 2024 talousarvioon sekä odotettavissa oleviin lainsäädäntömuutoksiin muun muassa maan hallituksen kehysriihessä tehtyjen päätösten perusteella. On kuitenkin selvää, että toimintakatteen jakautuminen toimialueiden kesken on tässä vaiheessa vielä arvio ja tulee tarkentumaan talousarviovalmistelun edetessä. Eri toimialueilla on erilaiset keinot vastata vuodesta 2024 supistuvaan rahoitukseen.

Kainuun hyvinvointialueen strategia ohjaa raamivalmistelun pohjalta käynnistyvää työskentelyä. Tässä järjestämissuunnitelman ja kehitysohjelmien toimeenpanon onnistuminen on ratkaisevaa.

Tavoitteena oleva talousarviotaso edellyttää määrätietoisia toimia kokonaistuloksellisuuden parantamisessa. Näitä ovat mm:

  • Nykyinen tai suurempi määrä asiakkaita ja potilaita on palveltava pienemmillä resursseilla ilman että laatu tai vaikuttavuus heikentyvät merkittävästi. Erityisesti tämä edellyttää virkatyönä tehtävän työn lisääntymistä kalliin vuokratyön sijaan.
  • Johtamisen on perustuttava tietoon ja niiden pohjalta asetettuihin tavoitteisiin.
  • Henkilöstön työelämän laatua kehitetään aktiivisella ja valmentavalla johtamisella. Sairauslomien sekä ennenaikaisen eläköitymisen vähentämiseen kiinnitetään huomiota. 
  • Henkilöstön määrän vähentämisessä arvioidaan luonnollisen poistuman mahdollisuudet ja rajat.
  • Väestön väheneminen eri ikä-​ ja kohderyhmissä edellyttää sekä resurssin vähentymistä että uudelleenjakoa eri palvelujen välillä.
  • Teknologian käyttöä lisätään aina kun se on mahdollista. Vakiinnuttamisrahaa käytetään muutosten kiihdyttämiseen.
  • Erilaisin rakennemuutoksin etsitään aina keveintä ja tarkoituksenmukaisinta ratkaisua,​ joilla palvelutarpeisiin vastataan.
  • Sujuvat asiakasprosessit edellyttävät tiivistä yhteistoimintaa toimialueiden,​ palvelualueiden ja palveluyksiköiden välillä.
  • Rahoitustaso edellyttää nopeaa muutosten toteuttamista organisaatiossa. Hyvällä muutosten hallinnalla vähennetään niiden haitallisia seurauksia.

Suunnitelmavuosien 2026-2028 osalta suunnittelukehys määritellään lopullisen rahoituksen vahvistuttua syksyn 2024 aikana. 

Liitteessä 1 esitettyyn talousarvio-ohjeeseen voidaan tehdä tarvittaessa teknisiä tarkennuksia. 

Kainuun hyvinvointialueen hallintosäännön § 61:n mukaan aluehallitus hyväksyy talousarvion ja suunnitelman suunnittelukehykset sekä talousarvion laadintaohjeet. 

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan Kainuun hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion raamin sekä vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmavuosien laadintaohjeen.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Merkittiin tauko klo 14.14-14.28.

Valmistelija

Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialue jatkaa toimintaansa vuonna 2025 edelleen haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Vuoden 2025 talousarvion valmistelun pohjana on ollut VM:n 23.9.2024 julkaisema ja edelleen 22.11.2024 tarkentunut hyvinvointialueiden rahoituslaskelma, jonka mukaan Kainuun hyvinvointialueen rahoitus ensi vuodelle on 403,6 milj. euroa ja kasvaa tästä v. 2026 n. 12 milj. euroa. Kainuun hyvinvointialueen kolmas toimintavuosi tulee olemaan talousarvioesityksen mukaan n. 5,0 milj. euroa ylijäämäinen.  

Hyvinvointialueen investointisuunnitelmassa esitetään vuodelle 2025 omaan taseeseen tehtäviä investointeja 11,5 milj.euroa ja omaan taseeseen suunniteltujen kokonaisinvestointien määrä vuosille 2025-2029 on 53,0 milj. euroa. Investointisuunnitelmassa on esitetty myös investointeja vastaavat sopimukset 2025, 23,9 milj. euroa, joilla on vaikutus hyvinvointialueen lainanottovaltuuteen. Kainuun hyvinvointialueella ei ole lainanottovaltuutta, joten toteutettavat investoinnit rahoitetaan kassavaroin. Investointisuunnitelmalle 2026-2029 tulee saada ministeriöiden hyväksyntä.

Hyvinvointialueen ensi vuoden talousarvion toteutumiseen liittyy riskejä. Vuoden 2025 talousarviota arvioidaan vuoden 2025 aikana. Käyttötalouden talousarviotavoitteen saavuttaminen edellyttää keväällä 2023 aluevaltuuston hyväksymän järjestämissuunnitelman mukaisia merkittäviä konkreettisia toiminnallisia ja rakenteellisia muutoksia.

Ehdotus

Esittelijä

Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Henkilöstöjohtajan ehdotus:

Yhteistyötoimikunta keskustelee asiasta ja merkitsee asian käsitellyksi yhteistoimintalain 449/2007 mukaisesti.

Yhteistyötoimikunta:

Päätös

Yhteistyötoimikunta keskusteli asiasta ja merkitsi asian käsitellyksi yhteistoimintalain 449/2007 mukaisesti.

Valmistelija

Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarvion laadintavaiheessa vuodelle 2024 ennustetaan noin -24,5 milj. euron alijäämää.

Kainuun hyvinvointialue jatkaa toimintaansa vuonna 2025 edelleen haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Vuoden 2025 talousarvion valmistelun pohjana on ollut VM:n 23.9.2024 julkaisema ja 22.11.2024 tarkennettu hyvinvointialueiden rahoituslaskelma, jonka mukaan Kainuun hyvinvointialueen rahoitus ensi vuodelle on 403,6 milj. euroa, josta laskennallinen rahoitus on 405,2 milj. euroa ja siirtymätasaus -1,6 milj. euroa. Valtion rahoitus kasvaa VM:n julkaiseman rahoituksen painelaskelman mukaan vuonna 2026 14 milj. euroja ja vuonna 2027 2 milj. euroa. Kainuun hyvinvointialueen kolmas toimintavuosi on tulee olemaan talousarvioesityksen mukaan 5,0 milj. euroa ylijäämäinen.

Hyvinvointialueen investointisuunnitelmassa esitetään vuodelle 2025 omaan taseeseen tehtäviä nettoinvestointeja 8,7 milj. euroa ja kokonaisnettoinvestointien määrä vuosille 2025-2028 on 42,5 milj. euroa. Investointisuunnitelmassa on esitetty myös investointeja vastaavat sopimukset, joilla on vaikutus hyvinvointialueen lainanottovaltuuteen. Kainuun hyvinvointialueella ei ole lainanottovaltuutta ensi vuodelle, joten toteutettavat investoinnit rahoitetaan tulorahoituksella ja kassavaroin. Arvioitu investointituki vuonna 2025 2,8 miljoonaa euroa. 

Toimintatuloja kertyy arviolta 57,9 milj. euroa, josta suurin erä ovat maksutuotot 30,4 milj. euroa. Toimintamenoja arvioidaan kertyvän yhteensä 443,2 milj. euroa, josta suurin menoerä ovat henkilöstökulut 225,7 milj. euroa. Toiseksi suurin menoerä ovat palvelujen ostot 158,3 milj. euroa, joka sisältää esim. yliopistosairaalapalvelut. Muiden toimintakulujen erä on 20,7 milj. euroa, joka sisältää mm. toimitilavuokrat ja leasing-kustannukset.

Toimintakate on -385,3 milj. euroa ja valtion rahoitus 403,6 milj. euroa. Rahoituserien, -1,8 milj. euroa, jälkeen vuosikatteeksi muodostuu 16,5 milj. euroa. Poistojen arvioitu kertymä on -11,6 milj. euroa ja vuoden 2024 talousarvion mukainen alijäämä -5,0 milj. euroa.

Hyvinvointialueiden rahoituslain mukaan mahdollinen alijäämä on katettava kahden seuraavan vuoden kuluessa. Näin ollen myös Kainuun hyvinvointialueen talouden suunnitelmavuosina olisi toimintaa ja taloutta sopeutettava niin, että vuosina 2023–2024 syntynyt alijäämä katettaisiin ja saataisiin talous tasapainotettua vuoden 2026 loppuun mennessä. Strategian mukaista rakenteiden ja toimintatapojen uudistamistyötä sekä talouden sopeuttamista aluevaltuuston hyväksymän järjestämissuunnitelman mukaisesti jatketaan edelleen, mutta talouden tasapainoa ei katsota pystyttävän saavuttamaan annetussa määräajassa vaan kumulatiiviset alijäämät pyritään kattamaan vuosikymmenen vaihteeseen mennessä.
 

 

Liite: Kainuun hyvinvointialueen talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2028

Ehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, vt. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle hyväksyttäväksi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 liitteen mukaisesti.

Aluehallitus antaa oikeuden tehdä talousarviokirjaan teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

  • Eija Immonen, talousjohtaja, eija.h.immonen@kainuu.fi

Ehdotus

Aluehallitus esittää, että aluevaltuusto hyväksyy talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 liitteen mukaisesti.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti päätösehdotuksen

Tämän pykälän käsittelemisen aikana kokouksesta poistui Harri Peltola klo 11.12. Harri Peltola saapui kokoukseen etäyhteyden välityksellä klo 11.13. Lisäksi tämän pykälän aikana kokouksesta poistuivat Sami Kilpeläinen klo 11:58, Erja Helttunen klo 14.30, Sakari Seppänen klo 14.48 ja Matti Heikkinen klo 14.54. Erja Helttunen saapui kokoukseen etäyhteyden välityksellä klo 14.31.

Merkittiin tauko tämän pykälän käsittelemisen aikana klo. 12.21-13.15.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

  • hyvinvointialueen jäsen

  • hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen ja aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen.

Valitusaika

Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen sähköinen tiedoksianto edellyttää asianosaisen suostumusta.

Hyvinvointialueen jäsenen ja yhteistoimintaan osallisen hyvinvointialueen ja sen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun päätös on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Aluevalitus tehdään hallinto-oikeudelle.

Postiosoite:
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
PL 189
90101 Oulu

Käyntiosoite:
Torikatu 34–40, 90100 Oulu       

Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42841
Puhelinnumero: 029 56 42800

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kainuun hyvinvointialueen kirjaamosta.

Postiosoite:
Kainuun hyvinvointialue/Kirjaamo
PL 400
87070 Kainuu

Käyntiosoite: Sotkamontie 13, H-talo, hallinto, 87300 Kajaani

Sähköpostiosoite: kirjaamo.hyvinvointialue@kainuu.fi
Faksinumero: 08 718 0050
Puhelinnumero: 08 615 61 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika: arkisin ma–pe klo 9.00–15.00