Aluehallitus, kokous 13.11.2023

§ 225 Ensihoidon kilpailutus

KHVADno-2023-200

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Johdanto:

Kainuun maakuntaan perustettiin vuonna 2005 ensihoitokeskus koordinoimaan alueen ensihoitoa. Kainuussa kuten muuallakin Suomessa ensihoito oli tuolloin kuntien vastuulla, jotka tekivät sopimuksen tavallisimmin joko yksityisen palveluntuottajan tai pelastuslaitoksen kanssa kunnan ensihoidon järjestämisestä. Kuntakohtainen ensihoidon vetovastuu ja eräänlainen monituottajamalli piti sisällään ongelmia, jotka tulivat ilmi ensihoitokeskuksen perustamisen jälkeen. Kustannustasoa oli vaikea kontrolloida ja ensihoidon tasoon oli vaikea puuttua. Kainuussa tehtiin poliittinen päätös, jossa ensihoito otettiin vuodesta 2009 lähtien osittain sairaanhoitopiirin omaksi toiminnaksi ja vuodesta 2013 saakka alue on ollut kokonaan ensihoidon osalta sairaanhoitopiirin omaa toimintaa. Oman toiminnan tavoitteena oli kustannustason nousun hillintä ja ensihoidon laadun parantaminen sekä valmiuden ylläpito Kainuun kunnissa. Monituottajamallista siirryttäessä sairaanhoitopiirille työntekijät otettiin liikkeen luovutus mallin mukaisesti vanhoina työntekijöinä shp:n palvelukseen. Kuntakohtaisista ambulansseista on siirrytty Kainuun yhteiseen ensihoitopalveluun, jossa yksiköitä liikutellaan kulloisenkin tarpeen mukaan kattamaan syntyneitä tyhjiöitä ja pitämään valmiutta yllä koko Kainuussa. Ambulanssien määrä on vuosien saatossa vaihdellut 13-15 välillä. Työaikamuotona on jo vuosia ollut aluehallintoviraston myöntämä poikkeuslupa, jossa tehdään 24h työtä, jota seuraa pääsääntöisesti kolmen päivän vapaa siten, ettei viikkotunnit keskimäärin ylitä 42h.

Nykytila:

Aluehallintoviraston myöntämä lupa poikkeusluvan alaiseen työaikaan umpeutui 31.12.2022. Uusi lupahakemus oli AVI:n käsittelyssä siten, että myönteinen päätös poikkeusluvasta saatiin marraskuun 2022 aikana. Luvan ehtona oli käydä paikallinen neuvottelu ensihoitajien viikkotuntimäärästä, joka saa korkeimmillaan olla 42h. Paikallisneuvotteluissa työntekijäjärjestöjen ja työnantajan välillä päädyttiin työnantajan toiveista poiketen 38,25h viikkotuntimäärään, joka on 9,8% vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Vuositasolla poistuu alemmalla viikkotuntimäärällä 14 000h ensihoitajien työpanosta. Nykyinen henkilöstömäärä ei jatkossa riitä pitämään yllä samaa ensihoitoyksiköiden määrää Kainuussa kuin aikaisemmin (13) ja voimassa oleva palvelutasopäätös on tavoittamisviiveiden osalta uhattuna. Lisäämällä vakinaisten ensihoitajien määrää kymmenellä ensihoitajalla voidaan viikkotuntimäärän muutoksesta aiheutunut yksiköiden määrän lasku kompensoida. Laskennallisesti tämä tarkoittaisi n. 700 000-800 000 euron lisäkustannusta.

Ensihoidon rasitteena on ollut vuonna 2008 liikkeen luovutuksella siirtyneen henkilöstön keskuudessa ollut suuri palkkahajonta. Palkkaharmonisoinnin myötä ensihoitajien palkkataso on kivunnut valtakunnan kärkeen ja Kuntaliiton tilastojen (2021) perusteella Kainuun ensihoito on asukasmäärään suhteutettuna Suomen kalleinta. Tehtävämäärään suhteutettuna ensihoidon kustannukset ovat kuitenkin olleet seurannassa valtakunnan keskitasoa. Ensihoidon nettokustannukset ovat Kainuussa olleet viimeisen kolmen vuoden aikana 8-8,6 M€, joista henkilöstökulujen osuus on n. 80% (150-170 ensihoitajaa). Vuoden 2008 tavoitteet ovat toteutuneet operatiivisen toiminnan osalta, mutta ensihoidon oman toiminnan kustannustaso on noussut huomattavan korkeaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

  1. Merkitä tiedoksi ensihoidon tilannekatsauksen
  2. Käydä lähetekeskustelun tilannekuvaan kytkeytyvistä etenemisvaihtoehdoista, ja
  3. velvoittaa hyvinvointialueen johtajan valmistelemaan taloudelllisesti ja toiminnallisesti kestävän vaihtoehdon ensihoidon tulevaisuuden järjestämismalliksi aluehallituksen päätettäväksi

Päätös

Hyväksyi. 

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun ensihoitopalvelussa on siirrytty vuoden 2023 alusta aluehallintoviraston myöntämän poikkeusluvan ja työntekijäjärjestöjen kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen aikaisemmasta 42 viikkotyötunnista 38.25 viikkotuntimäärään. Työajan vähentyminen on johtanut valmiudessa olevien ambulanssien määrän vähentymiseen ja jäljelle jääneiden ambulanssien kuormitusasteen nousuun. Työaikamuutoksesta johtuen voimassa oleva ensihoidon palvelutasopäätös joudutaan tarkastelemaan uudelleen. Ambulanssien kuormitusasteen kehittymistä seurataan tiiviisti ja jo alkuvuoden aikana on havaittu, että poikkeusluvan ehtona oleva enintään 50%:n kuormitusaste on ylittynyt aikaisempaa useammin, joka jatkuessaan voi johtaa poikkeusluvan menettämiseen ja mahdollisiin henkilöstön saatavuuden ongelmiin.

Aluehallituksen 16.1.2023 § 7 päätöksen mukaisesti Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on valmistellut taloudellisesti ja toiminnallisesti kestävää vaihtoehtoa Kainuun ensihoitopalvelun toteuttamiseksi. Taloudellisesti Kainuun ensihoito on valtakunnallisissa tilastoissa (Kuntaliitto 2021) osoitettu väestömäärään suhteutettuna kalliiksi järjestelmäksi, jonka vuoksi on haettu kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa toiminnan järjestämiseksi. On käynyt ilmeiseksi, että Kainuun olosuhteissa tarvitaan uudenlainen konsepti lähipalveluiden työnjakoon ja ohjaukseen. Toiminnallisesti tavoitteena on säilyttää alueellisesti riittävän kattava ensihoitopalvelun valmius ja osaaminen sekä integroida ensihoitopalvelu kiinteämmin osaksi kotiin vietävien palveluiden kokonaisuutta.

Valmisteluvaiheessa ohjaavana periaatteena on pidetty lakia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) ja terveydenhuoltolain 39§. Järjestämislaki velvoittaa huomioimaan järjestämisessä palvelujen yhdenvertaisen toteutumisen, tehtävien tarkoituksenmukaisen hoitamisen ja alueen yhteistoimintasopimuksen periaatteet. Lisäksi hyvinvointialueen tulee huolehtia riittävästä omasta palvelutuotannosta, varautumisesta ja toiminnan jatkuvuuden hallinnasta kaikissa tilanteissa. Terveydenhuoltolain 39§:n mukaan ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa siten, että nämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kotona annettavat päivystykselliset lähipalvelut muodostavat alueellisesti toimivan kokonaisuuden. Ensihoidon palvelutasopäätöksessä on määriteltävä ensihoitopalvelun sisältö siten, että palvelu toteutetaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ja siinä otetaan huomioon ensihoidon ruuhkatilanteet sekä yhteistyöalueen resurssit. Hyvinvointialueen tehtävänä on huolehtia kaikissa tilanteissa ensihoitopalvelun kokonaisvalmiuden ylläpitämisestä ja virkasuhteessa olevien kenttäjohtajien sekä ensihoidosta vastaavan lääkärin palveluiden järjestämisestä (Järjestämislaki 12§).

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta (585/2017 ja 1218/2022) määrittää palvelutasopäätöksen sisällön seuraavasti:

-          ensihoitopalvelun tavoittamisajat yhteistyöalueittain

-          ensihoitopalvelun muu sisältö toiminta-alueella

-          ensihoitopalvelun järjestämistapa

-          ensihoitopalvelun sisältö

-          ensihoitopalveluun osallistuvilta edellytetty koulutus

-          väestön tavoittamisajat yhteistyöalueittain yhdenvertaisesti valmisteltuna

-          muut alueen ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset seikat

Ensihoidon työajan vähenemistä ei kyetä korvaamaan lisäämällä henkilöstöä ensihoitoon. Hyvinvointialueiden käynnistyvä rahoitus on jäämässä joka tapauksessa alimittaiseksi suhteessa Kainuun hyvinvointialueen 33 M€ alijäämäiseen talousarvioon vuodelle 2023. Hyvinvointialueen rahoituslakiin ollaan vielä säätämässä lisärahoituseriä, mutta ne eivät mahdollista palveluiden lisäämistä missään palveluissa. Vuoden 2022 talousarvioiden ja tilinpäätösten erotukseen perustuvan kertaerän suuruus selviää vasta vuoden 2022 tilinpäätöksen jälkeen. Kertaerän ennakkomaksuksi valmistellaan 150 M€ kansallista rahoitusta, jotta hyvinvointialueiden maksuvalmiutta voidaan ylläpitää. Johtopäätös rahoituksellisesta tilanteesta on se, että Kainuun hyvinvointialueen rahoitus jää joka tapauksessa alimittaiseksi. Toiminnalliset ratkaisut, joilla kustannuksia kasvatetaan, eivät ole mahdollisia. On pikemminkin tarve kehittää nopeasti uusia palvelukonsepteja ja palvelujen tuotantotapoja, joilla toiminta saadaan sovitettua tiukkaan talousraamiin.

Rahoitusmallin muutos, jossa 2023 alusta siirryttiin kuntapohjaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta suoraan valtion rahoitukseen, merkitsee toiminnan sopeuttamista talouteen. Aikaisemmassa kuntapohjaisessa rahoituksessa rahoitus oli joustava elementti. Kuntayhtymällä oli tilivuosittain mahdollista laskuttaa syntyneet alijäämät kunnilta tai palauttaa kunnille mahdollinen ylijäämä. Hyvinvointialueella on puolestaan hyvinvointialuelain §123 mukaan katettava taseeseen mahdollisesti kertyneet alijäämät talousarviovuoden ja kahden seuraavan vuoden aikana. Mikäli näin ei tapahdu, on edessä hyvinvointialuelain §122 mukainen arviointimenettely.   

Pykälässä ehdotetulla ensihoidon osaulkoistuksella tavoitellaan ensihoitoon uutta palvelukonseptia, joka vastaa tarkemmin eri vuorokauden aikoina olevaan ensihoidon kysyntään sekä niveltää ensihoidon tehokkaammin paikallisen sote-keskuksen muuhun toimintaan. Tavoitteena on markkinoiden tehokkuuden hyödyntäminen ja aikaisempaa integroituneempi ja vaikuttavampi palvelu. Kilpailutusta edeltävässä markkinavuoropuhelussa on tavoitteena etsiä uuteen palvelukonseptiin parhaiten sopiva yksikkörakenne sekä tarkentaa ulkoistuksen laajuus ja sisältö.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

  1. aloittaa hyvinvointialueen ensihoidon kilpailutuksen, jonka tavoitteena on ulkoistaa alueen nykyisestä ambulanssiverkostosta 3-6 yksikköä myöhemmin kilpailutuksessa tarkennettavalla tavalla,
  2. muuttaa yksiköitä tarvittavan määrän nykyisistä hoitotason yksiköistä perustason yksiköiksi tai muiksi toiminnallisiksi yksiköiksi, joiden tehtävänä on ensihoitopalvelun lisäksi huolehtia laajasti kotiin vietävistä terveydenhuollon palveluista.
  3. käynnistää ensihoidon henkilöstölle yhteistoimintaneuvottelut työn olosuhteiden merkittävän muutoksen vuoksi. Yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteena on ulkoistuksessa työnantajalle jäävän henkilöstön uudelleen sijoittamisen periaatteista sopiminen, sekä
  4. hyväksyä liitteen 1 mukaisen Kainuun ensihoidon palvelutasopäätöksen ja lähettää sen aluevaltuustoon päätettäväksi

Päätös

Miikka Kortelainen esitti, että asia palautetaan valmisteluun ja tuodaan päätöksentekoon järjestämissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Ehdotusta kannattivat Markku Oikarinen, Aki Räisänen ja Hannu Korhonen.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty aluehallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta on äänestettävä. Ne, jotka kannattavat aluehallituksen ehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta, äänestävät EI.

Äänestyksessä aluehallituksen ehdotus sai 5 JAA-ääntä ja Miikka Kortelaisen ehdotus sai 6 EI-ääntä. 

Puheenjohtaja totesi Miikka Kortelaisen ehdotuksen tulleen aluehallituksen päätökseksi. 

Merkittiin tauko klo 13:01-13:05. 

Tämän jälkeen käsittelyyn otettiin § 51.

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 45%

    Harri Peltola, Esa Ahonen, Airi Mäkinen, Heli Moilanen, Kirsi Moisanen

  • Ei 6 kpl 55%

    Miikka Kortelainen, Markku Oikarinen, Saara Karjalainen, Aki Räisänen, Erja Helttunen, Hannu Korhonen

Valmistelija

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi

Perustelut

Aluehallituksen 16.1.2023 § 7 päätöksen mukaisesti Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on valmistellut taloudellisesti ja toiminnallisesti kestävää vaihtoehtoa Kainuun ensihoitopalvelun toteuttamiseksi. Ensihoitopalvelun muutos on osa hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmaa. Toiminnallisten muutosten aikaansaaminen ensihoidossa edellyttää pitkää valmisteluaikaa, jona aikana nykyisen toiminnan kalliiseen kustannusrakenteeseen ei päästä vaikuttamaan. Samanaikaisesti Kainuun hyvinvointialueen taloudellinen tilanne on vaikeutunut entisestään valtion rahoituksen jäätyä kertakorvausten osalta ennakoidusta alemmalle tasolla – peräti negatiiviseksi. Edellä mainittujen syiden vuoksi ensihoidon monituottajamalliin tähtäävä kilpailutus tulisi saada käyntiin ennen varsinaista järjestämissuunnitelman päätöstä.

Kilpailutuksen kautta monituottajamalliin siirtymisen jälkeen koko Kainuussa jatkossakin tulee säilymään riittävä hoitotason valmius ja osaaminen. Ulkoistettujen yksiköiden toiminta painottuu tukemaan kotisairaalatoimintaa, jonka lisäksi yksiköt toimivat normaaleina valmiudessa olevina ensihoidon yksiköinä. Kaikkien ensihoidon yksiköiden valmiusajat muokataan vastaamaan tehtävämäärien vuorokautista pitkänajan vaihtelua ja lisäksi valmiutta säädellään joustavasti tiedossa olevien kuormitushuippujen mukaisesti. Merkittävimmät monituottajamallin säästöt tulevat valmiusaikojen laskusta ja ulkoistetun toiminnan matalammista henkilöstökustannuksista.

Ennen kilpailutusta tehdään markkinakartoitus, jonka jälkeen käydään viralliset markkinavuoropuhelut yksityisten palveluntuottajien kanssa. Markkinavuoropuheluissa haetaan vastaukset ulkoistettavien yksiköiden määrään, kilpailutettavan jakson pituuteen ja ulkoistettavan toiminnan sisältöön. Kilpailutukseen haetaan markkinavuoropuhelun kuluessa tarkoituksenmukaisin malli.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

1.    valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan käymään markkinavuoropuhelun yksityisten toimijoiden kanssa, jossa tarkastellaan mahdollisuutta 3-6 yksikön ulkoistamiseen nykyisestä ambulanssiverkostosta

2.    Valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan toteuttamaan kilpailutuksen, jonka tavoitteena on ulkoistaa alueen nykyisestä ambulanssiverkostosta 3-6 yksikköä myöhemmin kilpailutuksessa tarkennettavalla tavalla,

3.    vahvistaa ulkoistuksen tavoitteeksi omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaamman ja alueellisesti kustannusvaikuttavamman toimintamallin myös pidemmällä aikavälillä

4.    velvoittaa hyvinvointialuejohtajan valmistelevan kotiin vietävien terveydenhuollon palveluiden laajamittaisen kehittämissuunnitelman yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja ensihoidon sekä tilannekeskuksen roolin selkiyttämisen tässä kokonaisuudessa

5.    edellyttää ennen mahdollisen ulkoistamisratkaisun toteuttamista sekä prosessin eri vaiheissa sitä, että henkilöstön tiedottamisesta huolehditaan

6.    käynnistää ensihoidon henkilöstölle yhteistoimintaneuvottelut työn olosuhteiden merkittävän muutoksen vuoksi. Yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteena on mahdollisessa ulkoistuksessa työnantajalle jäävän henkilöstön uudelleen sijoittamisen periaatteista sopiminen

7.    Varmistaa asiassa avoimen viestinnän periaatteiden toteuttamisen, jotta alueen toimijoilla on tietoa muutoksen vaikutuksista ja tavoitteista mihin kotisairaalatoiminnan, kiireettömien kuljetusten ja ensihoidon muutoksen kokonaisuudessa pyritään

8.    hyväksyä liitteen 1 mukaisen Kainuun ensihoidon palvelutasopäätöksen ja lähettää sen aluevaltuuston päätettäväksi

Päätös

Hyvinvointialuejohtajan muutettu päätösehdotus:

Kohtaan 2) lisäyksenä: ja aluehallituksen erikseen päättämällä tavalla.

Päätös:

Hyväksyi.

 

Valmistelija

  • Sami Mäenpää, toimialuejohtaja akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut, sami.maenpaa@kainuu.fi
  • Jukka Angerman, Ensihoitopäällikkö, jukka.angerman@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialueen ensihoitokeskus on toteuttanut Kainuun hyvinvointialueen aluehallituksen 27.3.2023 kokouksen 96 § perustuen ensihoidon monituottajamalliin tähtäävän kilpailutuksen. Markkinavuoropuhelun jälkeen valikoitui kolme palveluntuottajaa (EMA Finland Oy, 9Lives Pirkanmaa Oy ja Med Group Ensihoitopalvelu Oy) neuvottelumenetelmällä käytävään kilpailutukseen. Neuvottelumenettelyn jälkeen lopullisen tarjouksen jättivät Med Group Ensihoitopalvelu Oy ja 9Lives Pirkanmaa Oy.

Kilpailutuksen valintaperusteena käytettiin palveluntuottajan neljän valmiudessa olevan perustason ensihoitoyksiköltä laskuttamaa kuukausihintaa. Yksiköiden valmiusaika on 7-21 jokaisena päivänä. Hankinnan kohteena olevat ensihoidon palvelut kilpailutetaan viiden (5) vuoden määräajaksi. Lisäksi tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Kilpailutuksen laatuvaatimukset on määritelty pakottavina ominaisuuksina, jotka molemmat tarjouksen jättäneet palveluntuottajat täyttivät. Ensihoidossa käytettävät lääkkeet ja tavallisimmat hoitotarvikkeet kuuluvat tilaajan vastuulle. Sopimuksen aikaiset KELA:n ensihoitopalvelusta muodostuneet tuotot kuuluvat tilaajalle.

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on 27.3.2023 kokouksen 96 §:n päätöksessään määritellyt kilpailutuksen tavoitteeksi omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaamman ja alueellisesti kustannusvaikuttavamman toimintamallin käyttöönoton. Kotiin vietävien terveydenhuollon palvelujen laajamittainen kehittäminen on aloitettu 11.9.2023 toimintansa aloittaneen tilannekeskuksen kautta. Ensihoidon henkilöstö on pidetty kilpailutusprosessista tietoisena säännöllisillä ensihoidon henkilöstölle suunnatuilla info-tilaisuuksilla ja samanaikaisesti on ollut käynnissä ensihoidon yhteistoimintaneuvottelut työnantajan sekä henkilöstöjärjestöjen välillä.

Ensihoitokeskus on aluehallituksen päätöksen tueksi valmistellut hallinnollisen ohjeen edellyttämän ennakkoarviointilomakkeen käynnissä olevan kilpailutuksen vaihtoehdoista.

Ensihoitokeskus on toteuttanut hintavertailun ostopalvelun ja lähimpänä mahdollista omaa toimintaa olevan ensihoitomallin välillä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, vs. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus hyväksyy ensihoidon monituottajamallin käyttöönoton omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampana ja alueellisesti kustannusvaikuttavampana toimintamallina. Esitys mahdollisesta palveluntuottajasta tehdään kokouksessa.

Päätös

Vs. Hyvinvointialuejohtajan muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus hyväksyy ensihoidon monituottajamallin käyttöönoton omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampana ja alueellisesti kustannusvaikuttavampana toimintamallina.

Aluehallitus valitsee ensihoidon monituottajapalvelun palveluntuottajaksi Med Group Ensihoitopalvelu Oy:n.

Miikka Kortelainen esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Ehdotusta kannatti Markku Oikarinen.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty vs. hyvinvointialuejohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta oli äänestettävä. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta nimenhuutoäänestyksen. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksestä äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sitä, että asiaa ei palauteta valmisteluun ja asian käsittelyä jatketaan, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta äänestävät EI. Äänestys päättyi tulokseen: 6 JAA-ääntä ja 5 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että asiaa ei palauteta valmisteluun, vaan asian käsittelyä jatketaan.

Miikka Kortelainen esitti, että aluehallitus ei hyväksy monituottajamallin käyttöönottoa. Ehdotusta kannatti Markku Oikarinen. 

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty vs. hyvinvointialuejohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta oli äänestettävä. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta nimenhuutoäänestyksen. Aluehallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksestä äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Miikka Kortelaisen ehdotusta äänestävät EI. Äänestyksessä pohjaehdotus sai 6 JAA-ääntä ja Miikka Kortelaisen ehdotus sai 5 EI-ääntä.

Puheenjohtaja totesi vs. hyvinvointialuejohtajan muutetun päätösehdotuksen tulleen aluehallituksen päätökseksi.

Merkittiin tauko 13:55-14:12.

Tämän pykälän jälkeen kokouksesta poistui Sami Mäenpää klo 14:40.

Eriävä mielipide

  • Miikka Kortelainen, Raili Myllylä, Aki Räisänen ja Markku Oikarinen jättivät eriävän mielipiteen:

    Mielestämme aluehallituksen ei olisi tullut hyväksyä monituottajamallin käyttöönottoa annetuilla tiedoilla, vaan asia olisi tullut palauttaa valmisteluun ja päätös tehdä sen jälkeen, kun kaikki tarvittava materiaali on käytettävissä.

    Meille aluehallituksen jäseninä toimitetun materiaalin perusteella emme voineet varmistua ensihoidon monituottajamallin olevan omaa toimintaa taloudellisesti tehokkaampi ja alueellisesti kustannusvaikuttavampani toimintamalli etenkään pidemmällä tähtäimellä.

    Aluehallitukselle ei pystytty esittämään aluehallituksen 27.3.2023 tekemän päätöksen mukaista hyvinvointialuejohtajan valmistelemaa kotiin vietävien terveydenhuollon palveluiden laajamittaista kehittämissuunnitelmaa, joka olisi laadittu yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, ja jossa ensihoidon sekä tilannekeskuksen rooli olisi selkiytetty tässä kokonaisuudessa.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Hankintapäätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

1  Ohjeet hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiseksi

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).             

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus.

Postiosoite:
Kainuun hyvinvointialue/Aluehallitus
PL 400
87070 Kainuu   

Käyntiosoite: Sotkamontie 13, H-talo, hallinto, 87300 Kajaani

Sähköpostiosoite: kirjaamo.hyvinvointialue@kainuu.fi
Faksinumero: 08 718 0050
Puhelinnumero: 08 615 61 (vaihde)
Kirjaamon aukioloaika: arkisin ma–pe klo 9.00–15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kainuun hyvinvointialueen kirjaamosta (ks. yhteystiedot kohdasta ”Oikaisuvaatimusviranomainen”).

 

2  Valitusosoitus markkinaoikeudelle

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n ja 131 §:n nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite:
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.


Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


llmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä Kainuun hyvinvointialueen kirjaamoon (ks. yhteystiedot yllä).

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa 11.12.2015/1455.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kainuun hyvinvointialueen kirjaamosta (ks. yhteystiedot yllä)