Perustelut
Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaisesti tarkastuslautakunnan tehtävänä on valvoa, että luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden velvoitetta ilmoittaa sidonnaisuuksista noudatetaan ja saattaa sidonnaisuusilmoitukset aluevaltuustolle tiedoksi.
Hyvinvointialuelain 89 §:n mukaisesti luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään ja luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Luottamushenkilöistä sidonnaisuusilmoitusvelvollisuus koskee aluehallituksen jäseniä ja varajäseniä sekä aluevaltuuston ja lautakunnan puheenjohtajistoa. Ilmoitusvelvollisuus koskee myös eräitä viranhaltijoita; hyvinvointialuejohtajaa sekä hänen sijaisiaan ja lautakuntien esittelijöinä toimivia viranhaltijoita. Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on valittu luottamustehtäväänsä. Ilmoitusvelvollinen on itse vastuussa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä ja hänen tulee myös viipymättä ilmoittaa sidonnaisuuksissa tapahtuneista muutoksista. Tarkastuslautakunta voi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.
Ilmoituksista laaditaan sidonnaisuusrekisteri, joka julkaistaan yleisessä tietoverkossa. Sidonnaisuusilmoitukset saatetaan kerran vuodessa tiedoksi aluevaltuustolle.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@eduskunta.fi
Tarkastuslautakunta pyytää ilmoitusvelvollisia toimittamaan sidonnaisuusilmoituksensa sähköpostilla sisäiselle tarkastajalle 3.11. mennessä.