§ 37 Digiperehdytykseen liittyvän pelin suunnittelun ja toteutuksen suorahankinta

Lataa 

KHVADno-2025-177

Päätöspäivämäärä

25.9.2025

Päätöksen tekijä

kehittämisjohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosääntö 24 §

Kuvaus

Hankinnan kohteena on Kainuun hyvinvointialueen digiperehdytykseen tarkoitetun (pako)pelin suunnittelu ja toteutus Medieco-alustalle soveltuvana selainpohjaisena ratkaisuna. Peli toimii verkkolinkin kautta ja hyödyntää 2D-grafiikkaa sekä HR‑järjestelmien mockup‑näkymiä (esim. Outlook, Teams, Kaima, verkkosivut). Käyttöliittymä jäljittelee oikeiden ohjelmien ilmettä saavutettavuusvaatimukset huomioiden. Kokonaisuuteen sisältyy pelin visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus.

Uusi, pelillinen digiperehdytysmateriaali auttaa uutta työntekijää löytämään Kainuun hyvinvointialueella käytössä olevat digitaaliset palvelut ja järjestelmät sekä niihin liittyvät ohjeet ja tuen. Tämä madaltaa kynnystä ottaa digitaaliset työkalut käyttöön. Peli tuo perehdytykseen uudenlaista otetta ja osallistavuutta, mikä tekee perehtymisestä kiinnostavampaa. Pelillisyys tukee perehdytystä tarjoamalla käytännönläheisiä tehtäviä ja ongelmanratkaisua, mikä vahvistaa tiedon omaksumista ja parantaa perehdytyksen vaikuttavuutta.

Monipuoliset ja innovatiiviset perehdytysmenetelmät, kuten pelillisyys, vahvistavat myös Kainuun hyvinvointialueen työnantajakuvaa modernina ja kehittämismyönteisenä organisaationa. Tämä ratkaisu tukee Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen tavoitteita parantaen palvelujen saatavuutta ja kustannusvaikuttavuutta sekä edistää digitaalista asiointia. Lisäksi se toteuttaa hankkeen työpaketin Digitaalisten palveluiden käytön tukeminen toimenpiteitä. Työpaketin toimenpiteenä on laajentaa verkkokoulutusalustan sisältöjä kattamaan Kestävän kasvun Kainuu 2- hankkeessa käyttöönotettavat digipalvelut ja toimintamallit.

Tarjous pyydettiin Kajaanin ammattikorkeakoululta ja hankinta esitetään toteutettavaksi suorahankintana, koska Kajaanin ammattikorkeakoulu on ollut alusta saakka mukana suunnittelemassa pakopelin toteutusta ja määrittelemässä sen sisältöä. KAMK:lla on erityisosaamista pelillisten oppimisratkaisujen kehittämisessä. Ratkaisun toteuttaminen edellyttää nopeaa aikataulua, jotta peli on pilotointikunnossa 30.10.2025 mennessä ja jotta hankkeen tulokset saavutetaan. Kilpailuttaminen tässä vaiheessa vaarantaisi aikataulun ja pakopelin saattamisen loppuun. Lisäksi pelin jatkokehitys ja juurruttaminen osaksi digiperehdytystä tapahtuu 1.1.2026 alkaen KAMK:n ja Kainuun hyvinvointialueen yhteishankkeessa InnoXR, mikä varmistaa ratkaisun pitkäjänteisen hyödyntämisen.

Hankinnan arvo ja kokonaiskustannukset ovat 5.500 euroa (alv 0 %). Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Hankintaesitys: 
Esitetään, että hankitaan digiperehdytykseen liittyvän pelin suunnittelu ja toteutus Kajaanin ammattikorkeakoululta kokonaishintaan 5.500,00 € (alv 0 %).
Toimitus on viimeistään 30.10.2025. Kustannus kohdennetaan Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen pilariin 4, investointiin 1, kustannuspaikka: 7010030170/7010016.

Päätös

Hyväksyn hankintaesityksen ja päätän, että hankitaan digiperehdytykseen liittyvän pelin suunnittelu ja toteutus Kajaanin ammattikorkeakoululta esitetyn mukaisesti. 

Allekirjoitus

Marita Pikkarainen, kehittämisjohtaja

Organisaatiotieto

Kainuun hyvinvointialue