Perustelut
Hyvinvointialuelain 89 § säätää hyvinvointialueen luottamushenkilön ja viranhaltijan sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuudesta. Sidonnaisuusilmoituksia koskevan sääntelyn tarkoituksena on hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen. Hyvän hallinnon noudattamista ja päätöksenteon pohjautumista yhteiseen etuun on mahdollista tarkkailla sidosten ollessa julkisia.
Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset aluevaltuuston tiedoksi. Tarkastuslautakunta voi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.
Vapaaehtoinen sidonnaisuusilmoitus annetaan samaa ohjelmaa käyttäen kuin lakisääteiset sidonnaisuusilmoituksetkin. Vapaaehtoisten sidonnaisuusilmoitusten kerääminen lisää päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, sillä muillakin kuin ilmoitusvelvollisilla luottamushenkilöillä ja viranhaltijoilla voi olla päätöksentekoon mahdollisesti vaikuttavia taloudellisia tai hallinnollisia sidoksia. Vapaaehtoisen sidonnaisuusilmoituksen täyttäminen katsotaan suostumuksen antamiseksi sidonnaisuusilmoituksen julkaisuun.
Kuntaliiton ohje "Sidonnaisuuksien ilmoittaminen kunnassa" (2023, 3. painos) on sovellettavissa käyviltä osin myös hyvinvointialuelain 89 §:n soveltamisalaan. Käytänteiden selventämiseksi Kainuun hyvinvointialueelle on ollut tarpeen luoda oma ohjeistus sidonnaisuusilmoituksen antamiselle.
Sidonnaisuusilmoitukset, muutokset ja täydennykset viedään ilman viivytystä rekisteriin ja yleiseen tietoverkkoon. Ilmoitusten vastaanottaminen ja tarkastaminen, tietojen vieminen rekisteriin sekä yleiseen tietoverkkoon on käytännön syistä tarpeen delegoida tarkastuslautakunnan sihteerin tehtäväksi.