Kuvaus
Kestävän kasvun Kainuu II –hankkeessa hankitaan asiantuntijapalveluja tietovarasto- ja raportointityöhön, jotta häiriökysynnän tietojohtamisen työpöytä voidaan rakentaa osaksi isompaa tietojohtamisen järjestelmää.
Asiantuntijapalvelu hankitaan Tiera Oy:ltä, jonka kanssa Kainuun hyvinvointialueella on olemassa puitesopimus. Tiera Oy:n ja Kainuun hyvinvointialueen välillä on 24.1.2024 allekirjoitettu puitesopimus asiantuntijapalveluiden toimittamisesta 2024/8575 (”Puitesopimus”). Tiera Oy:n ja Netum Oy:n (aiemmin Cerion Solutions Oy) välillä on allekirjoitettu, 28.6.2022 päivätty palvelusopimus (”Palvelusopimus”), joka perustuu Kuntien Tiera Oy: n Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä toteutettuun kilpailutukseen.
Hankinnan tarkoituksena on kehittää häiriökysynnän tunnistamista, mikä edellyttää potilasjärjestelmästä saadun tiedon seulontaa sekä eri tietojen yhdistämistä eri tietojärjestelmistä, jotta ilmiö saadaan näkyväksi ja sen taustalla vaikuttavat syy-seuraussuhteet voidaan tunnistaa. Automaattisesti seuloutuva ja jatkuvasti päivittyvä tieto tarjoaa reaaliaikaista dataa toiminnan sujuvuudesta operatiivisella tasolla ja tukee hoitoon pääsyn parantamista, hoidon saatavuutta ja resurssien kohdentamista. Lisäksi saadaan mahdollisuus vertailla toimintaa eri yksiköiden välillä ja tunnistaa eri kehittämiskohteet. Toimitusaikataulu on vuoden 2025 loppuun mennessä.
Hankinnan arvo ja kokonaiskustannukset
Tiera Oy:lta hankittava asiantuntijapalvelu (toteuttaja Netum Oy) sisältää jo tietovarastossa olevan potilastiedon jäsentelyä häiriökysynnän seuloiksi (5 kpl) tietojohtamisen työpöydälle:
- 17,5 htp x 787,50 € = 13 781,25 € + alv 25.5 %
sekä lähdejärjestelmiin (HaiPro, SPro, Telia) liittyvän datan integraatio-, tietovarasto- ja raportointityötä:
- 42 htp x 787,50 €/htp = 33 075 € + alv 25,5 %, yhteensä 46 856,25 € + alv 25,5 % (toteuttajana Netum Oy).
Tiera Oy:n asiantuntijapalvelujen välityspalkkio tästä on 13 % eli 6 091,31 €, yhteensä 52 947,56 e + alv 25,5 %.
Lisäksi hankitaan dataa kolmesta eri lähdejärjestelmästä tietovarastoon, jotta häiriökysynnän tietojohtamisen työpöydästä saadaan informatiivisempi.
Hankittavat integraatiot: Awanic-järjestelmästä hankitaan tietopöydälle tiedot haittatapahtumailmoituksista (HaiPro) sekä tapaturmailmoituksista (SPro) ja Telia-järjestelmästä puhelupalautetiedot sekä päivitetään samalla terveysasemien takaisinsoittolinjatiedot. Järjestelmien integraatiokustannusarvio kolmen järjestelmän sekä integraatioalustan (HealtShare) osalta:
Awanic: 600 €/suora tietokantayhteys + VPN-tunnelointi: (500 e/v), hankkeen ajalta 210 €, yhteensä 810 €.
Telia: asiantuntijapalvelu 2000 €. Istekki: 1500 €.
Integraatioiden kustannusarvio: 810 € + 2000 € + 1500 € = yhteensä 4 310 € + alv 25,5 %.
Kokonaiskustannusarvio on yhteensä 57.257 euroa + alv 25,5 %.
Hankintaesitys:
Esitetään, että automatisoitu häiriökysynnän seulonta (5 kpl) ja HaiPro-, SPro- ja Telia-dataan liittyvät integraatio-, tietovarasto- ja raportointityöt hankitaan Tiera Oy:ltä sekä lisäksi integraatiot tietovarastoon yllä mainituilta järjestelmätoimittajilta. Hankintaan kohdistuu myös Istekin asiantuntijatyön kustannuksia ylläkuvatun laskelman mukaisesti.
Kustannusarvio kokonaisuudelle on yhteensä 57.257 euroa +alv.
Hankinta kustannetaan Kestävän kasvun Kainuu II-hankkeen pilarista 4, investoinnista 4: kustannuspaikka 7010030170/7010019.
Hankinta on rahoittajan hyväksymä.
Kokonaishankinnan arvo alittaa hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.