Aluehallitus, kokous 18.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 286 Kainuun hyvinvointialueen hyvinvointikertomus

KHVADno-2024-5220

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Helena Saari, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen erikoissuunnittelija, helena.saari@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvointialueella on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy hyvinvointialueen muihin lakisääteisiin tehtäviin. Hyvinvointialueen on seurattava asukkaittensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin. Hyvinvointialueella on raportoitava asukkaiden hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä aluevaltuustolle vuosittain. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021)

Kainuun hyvinvointialueen hyvinvoinnin vuosiraportissa 2023 tarkastellaan miten hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen painopistealueilla on edetty tilastojen valossa.  Lisäksi tarkastellaan, mitä toimenpiteitä on tehty ja miten Hyte –kerroin on kehittynyt sekä mihin painopisteitä on tarpeen suunnata.

Kainuun väestö vähenee nykyisestä ennusteen mukaan 18 %:lla vuoteen 2040 mennessä. Kainuun väkiluku väheni 372 henkilöllä vuonna 2023 pudoten 70149 henkilöön. 75 vuotta täyttäneiden osuus kasvaa ja alle 18 vuotiaiden määrä vähenee.  Väestökehityksen tilannetta kuvaa vanheneva väestö ja ikärakenteesta johtuva suuri kuolleisuus ja alhainen syntyvyys. Toimeentulotukea saaneiden kotitalouksien määrä vuoden 2023 aikana Kainuussa oli 2 989. Demografinen (väestöllinen) huoltosuhde oli Kainuussa 2023 muuta maata korkeammalla tasolla. Demografinen (tai väestöllinen) huoltosuhde ilmaisee, kuinka monta alle 15- vuotiasta ja 65-vuotta täyttänyttä on sataa 15 - 64-vuotiasta (työikäistä) kohti. Mitä enemmän on lapsia ja/tai eläkeikäisiä, sitä korkeampi huoltosuhteen arvo on. Vuonna 2020 väestöllinen huoltosuhde Kainuussa oli 75,2, kun se vuonna 2023 oli 78.

Kainuun väestön myönteistä hyvinvoinnin kehitystä vuonna 2023 on tapahtunut muun muassa lasten ja nuorten osalta kiusaamisen vähentymisenä perusopetuksen 4. ja 5. luokalla. Perusopetuksen 8. ja 9. luokkalaisten osalta tupakoinnin vähentymisenä sekä liikunnan lisääntyminen kuukausi tasolla. Nuorilla lukiolaisilla humalahakuisuus on vähentynyt ja tukea koululääkäriltä on saatu enemmän. Ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoilla on lisääntynyt hengästyttävä liikunta vapaa-ajalla sekä omaehtoinen viikoittainen liikunta.

Työikäisten osalta myönteistä kehitystä on tapahtunut sairauspäivärahaa saaneiden määrän vähenemisenä sekä toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden määrä on hieman laskenut. Työttömien terveystarkastusten määrä on lisääntynyt. 65 -vuotta täyttäneiden liikaa alkoholia käyttävien osuus Kainuussa on vähän alle maan keskitason.

Väestön hyvinvointia ja terveyttä kuvaavat indikaattorit ovat monilta osin selvästi maan keskiarvoa heikompia. Kainuun sairastuvuusindeksi ikävakioitu on 109,9. Se on korkeampi suhteessa koko maahan verrattuna, joka on (100). Indikaattori ilmaisee alueen väestön sairastavuutta suhteessa koko maan tasoon. Kainuun väestön hyvinvoinnin ja terveyden haasteet liittyvät elintapoihin, työ- ja toimintakykyyn, toimeentuloon, mielenterveyteen, yksinäisyyteen ja turvallisuuteen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimepiteitä on tarpeen suunnata ja vahvistaa näihin haasteisiin liittyen.  Erityisiä toimia tarvitaan myös lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisyyn, nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen sekä ikäihmisten palveluiden saatavuuteen.

Ehdotus

Esittelijä

Marita Pikkarainen, kehittämisjohtaja, marita.pikkarainen@kainuu.fi

Hyvinvointi- ja yhdyspintalautakunta käy keskustelun hyvinvointialueen hyvinvointivuosiraportista 2023 ja lähettää aluehallituksen ja aluevaltuuston tiedoksi.

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Helena Saari, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen erikoissuunnittelija, helena.saari@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvointialueella on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy hyvinvointialueen muihin lakisääteisiin tehtäviin. Hyvinvointialueen on seurattava asukkaittensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin. Hyvinvointialueella on raportoitava asukkaiden hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä aluevaltuustolle vuosittain. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021)

Kainuun hyvinvointialueen hyvinvoinnin vuosiraportissa 2023 tarkastellaan miten hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen painopistealueilla on edetty tilastojen valossa.  Lisäksi tarkastellaan, mitä toimenpiteitä on tehty ja miten Hyte –kerroin on kehittynyt sekä mihin painopisteitä on tarpeen suunnata.

Kainuun väestö vähenee nykyisestä ennusteen mukaan 18 %:lla vuoteen 2040 mennessä. Kainuun väkiluku väheni 372 henkilöllä vuonna 2023 pudoten 70149 henkilöön. 75 vuotta täyttäneiden osuus kasvaa ja alle 18 vuotiaiden määrä vähenee.  Väestökehityksen tilannetta kuvaa vanheneva väestö ja ikärakenteesta johtuva suuri kuolleisuus ja alhainen syntyvyys. Toimeentulotukea saaneiden kotitalouksien määrä vuoden 2023 aikana Kainuussa oli 2 989. Demografinen (väestöllinen) huoltosuhde oli Kainuussa 2023 muuta maata korkeammalla tasolla. Demografinen (tai väestöllinen) huoltosuhde ilmaisee, kuinka monta alle 15- vuotiasta ja 65-vuotta täyttänyttä on sataa 15 - 64-vuotiasta (työikäistä) kohti. Mitä enemmän on lapsia ja/tai eläkeikäisiä, sitä korkeampi huoltosuhteen arvo on. Vuonna 2020 väestöllinen huoltosuhde Kainuussa oli 75,2, kun se vuonna 2023 oli 78.

Kainuun väestön myönteistä hyvinvoinnin kehitystä vuonna 2023 on tapahtunut muun muassa lasten ja nuorten osalta kiusaamisen vähentymisenä perusopetuksen 4. ja 5. luokalla. Perusopetuksen 8. ja 9. luokkalaisten osalta tupakoinnin vähentymisenä sekä liikunnan lisääntyminen kuukausi tasolla. Nuorilla lukiolaisilla humalahakuisuus on vähentynyt ja tukea koululääkäriltä on saatu enemmän. Ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoilla on lisääntynyt hengästyttävä liikunta vapaa-ajalla sekä omaehtoinen viikoittainen liikunta. Työikäisten osalta myönteistä kehitystä on tapahtunut sairauspäivärahaa saaneiden määrän vähenemisenä sekä toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden määrä on hieman laskenut. Työttömien terveystarkastusten määrä on lisääntynyt. 65 -vuotta täyttäneiden liikaa alkoholia käyttävien osuus Kainuussa on vähän alle maan keskitason.

Väestön hyvinvointia ja terveyttä kuvaavat indikaattorit ovat monilta osin selvästi maan keskiarvoa heikompia. Kainuun sairastuvuusindeksi ikävakioitu on 109,9. Se on korkeampi suhteessa koko maahan verrattuna, joka on (100). Indikaattori ilmaisee alueen väestön sairastavuutta suhteessa koko maan tasoon. Kainuun väestön hyvinvoinnin ja terveyden haasteet liittyvät elintapoihin, työ- ja toimintakykyyn, toimeentuloon, mielenterveyteen, yksinäisyyteen ja turvallisuuteen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimepiteitä on tarpeen suunnata ja vahvistaa näihin haasteisiin liittyen.  Erityisiä toimia tarvitaan myös lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisyyn, nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen sekä ikäihmisten palveluiden saatavuuteen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, vt. hyvinvointialuejohtaja, timo.halonen@kainuu.fi

Aluehallitus päättää:

1.  merkitä tiedoksi hyvinvointialueen hyvinvointivuosiraportin 2023 ja

2.  esittää hyvinvointivuosiraportin 2023 aluevaltuustolle tiedoksi.

Päätös

Hyväksyi.

Ennen tämän pykälän käsittelemistä kokoukseen saapuivat Jaana Mäklin ja Anna-Liisa Kainulainen klo 10.34.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä:

  • päätöksestä,​ joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (hyvinvointialuelaki 141 §),​
  • hallinnon sisäisestä määräyksestä,​ joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintotuomioistuimissa 6§),​
  • päätöksestä,​ josta lainsäädännön nojalla ei voi hakea muutosta (lainkohta mainittava erikseen päätöksen perusteluissa) tai
  • hankintapäätöksestä,​ jota ei tehdyn hankintaoikaisun johdosta muuteta (hankintalaki 126 § ja 132 §).