KHVADno-2024-1928
Hallintosääntö
Lifecare-potilastietojärjestelmän virka-ajan tukipuheluista n. 50 % liittyy käyttäjien salasanan resetointipyyntöihin. Virka-ajan ulkopuolisessa varallaolossa salasanaresetointiin liittyvien puheluiden osuus on n. 80 %. Lifecare-potilastietojärjestelmään on mahdollista ottaa käyttöön ominaisuus, jolla käyttäjä voi itse resetoida unohtuneen tai lukkiutuneen salasanansa. Tämän ominaisuuden käyttöönotto vähentäisi merkittävästi Lifecare-tuen tukipuheluiden määrää, jolloin asiantuntijoiden työpanosta voidaan kohdentaa vaativampien tehtävien hoitamiseen. Käyttöönotto vähentää myös virka-ajan ulkopuolisen varallaolon kustannuksia merkittävästi.
Tietoevry Oy on tehnyt tarjouksen Salasanan vaihto käyttäjän toimesta -toiminnallisuudesta. Tarjouksen mukaan käyttöönoton kustannukset ovat: Käyttöoikeusmaksu 70.000 eur (kertakustannus) ja vuosittainen ylläpitomaksu 14.000 eur (hintojen alv 0 %). Käyttöönotto voidaan yhdistää tulevan pääjulkaisu MR2022 versiopäivityksen yhteyteen, jolloin käyttöönottoon liittyviä kustannuksia ei tule.
Vs. tietohallintojohtajan ja järjestelmäpäällikön esitys: Esitämme, että Lifecaren Salasanojen vaihto käyttäjän toimesta -toiminnallisuus hankitaan tarjouksen mukaisesti. Käyttöoikeuskustannus maksetaan tietohallinnon investointeihin varatuista määrärahoista ja vuosittaiset ylläpitokustannukset maksetaan sote-tietojärjestelmät -toimintayksikön käyttötalousmenoista. Toiminnallisuus toteutetaan tulevan Lifecaren versiopäivityksen MR2022 yhteydessä.
Hyväksyn hankintaesityksen ja päätän, että hankitaan Lifecare potilastietojärjestelmän Salasanan vaihto käyttöjän toimesta -toiminnallisuus esitetyn mukaisesti.