Kuvaus
Kainuun hyvinvointialueen Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeessa on tunnistettu tarve kehittää Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille Chatbot-palvelu auttamaan asiakkaita tiedon löytämisessä sivuilta ja ohjaamaan ensisijaisesti sähköiseen asiointiin.
Hyvinvointialueen palveluiden laajuus, toimipisteiden määrä ja sijainti, palveluiden piiriin hakeutuminen ja pääseminen voivat aiheuttaa asiakkaille vaikeuksia löytää tarvitsemiaan palveluja ja etenkin heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt voivat jäädä vaille tarvitsemiaan palveluja.
- Chatbot neuvoo yleisissä sosiaali- ja terveysala palveluja koskevissa asioissa.
- Ohjaa asiakasta käyttämään sähköistä asiointia.
- Ohjaa asiakkaan oikealle sivulle Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa.
Chatbot nopeuttaa ja helpottaa asiakasta hakeutumaan suoraan oikean palvelun piiriin. Tavoitteena on, että häiriökysyntä ja puhelinasiointi eri palveluihin vähenee, jolloin henkilökuntaresurssia voidaan kohdentaa muihin yhteydenottokanaviin vastaamaan yksityiskohtaisempaa tietoa vaativiin kysymyksiin, kuten hoidontarpeen arviointiin.
Markkinatilanteen kartoittamiseksi käytiin vuoropuhelua kuuden eri toimittajan kanssa, josta yhdeltä toimittajalta ei saatu tarjousta. Kartoituksen tuloksena saatiin käsitys erilaisista tavoista toteuttaa chatbot-palvelu. Esittelyjen perusteella arvioitiin eri ratkaisujen sisältöä, käytettävyyttä ja hinnoittelua sekä niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisen, nykyaikaisen ja helposti ylläpidettävän sekä kehitettävän palvelun tuottamiseen.
Arvioinnin tuloksena päätettiin hankkia asiantuntijatyönä konsultointia ja koulutusta yritykseltä, joka toteuttaa tekoälyagentin Microsoft 365 Copilot Studiolla. Järjestelmä on jo käytössä Kainuun hyvinvointialueella. Osaaminen ja asiantuntijuus jäävät Kainuun hyvinvointialueelle, mikä mahdollistaa palvelun itsenäisen ylläpidon ja jatkokehityksen. Tämä takaa ajantasaisen sisällön hallinnan, ennakoivan varautumisen sekä nopean reagoinnin palvelumuutoksiin ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
Hankintaesitys:
Esitetään, että hankitaan Sulava Oy:lta konsultointi ja koulutus Microsoft 365 Copilot studiolla rakennettavaa tekoälyagenttia varten, koska kyseinen järjestelmä on jo käytössä Kainuun hyvinvointialueella.
Hankinnan kokonaishinta on 13.275 € (+ alv) ja se kustannetaan Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen pilarin 4 investoinnista 1, kustannuspaikka 7010030170 /7010016.
Chatbot-tekoälyagentin vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat n. 2.400 $/v = 2.112 €/v (+ alv) ja lisenssihinta 1.995,62 €/v (+ alv), jotka maksetaan Digi- ja tietohallintopalveluiden sote tietojärjestelmä-palvelut palveluyksiköstä 7020040030.
Hankinta on hankesuunnitelman mukainen ja hankinnalle on rahoittajan hyväksyntä.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.