Aluevaltuusto, kokous 30.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Tilintarkastusyhteisön hankinta vuosille 2024-2026

KHVADno-2022-150

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 126 §:n mukaan aluevaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Hyvinvointialueen tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.

Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tilintarkastusyhteisöllä ja sen määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen. Jos edellytykset riippumattomaan tarkastukseen puuttuvat, tilintarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta tehtävää tai luovuttava siitä. Tilintarkastajana ei saa toimia henkilö, joka 80 §:n mukaan ei ole vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan.

Kainuun hyvinvointialueen tulee käynnistää tilintarkastusyhteisön hankinnan kilpailutus vuosien 2024-2026 tilintarkastusta varten. Nykyinen tilintarkastussopimus vuosille 2023-2026 on päättynyt tilaajan irtisanomisen johdosta 30.6.2024. 

Tilintarkastusyhteisön valinnan valmistelu on hyvinvointialuelain 125 §:n mukaisesti tarkastuslautakunnan vastuulle kuuluvaa hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on järjestää tilintarkastajan valintaa koskeva tarjouskilpailu ja tehdä aluevaltuustolle ehdotus valittavasta tilintarkastusyhteisöstä sekä seurata tilintarkastussopimuksen noudattamista.

Tilintarkastuspalvelun hankinta on tarkoitus kilpailuttaa Hanselin "Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS)" dynaamisen yhteishankinnan kautta. Hankintaa on valmisteltu yhdessä järjestämisen tuki-yksikön ja Hansel Oy:n kanssa. 

Hankintapäätös esitetään tehtäväksi kokonaistaloudellisuuden perusteella siten, että valituksi tulee hinnaltaan edullisin tarjous, jossa asetetut laatukriteerit ovat ehdottomia vaatimuksia. Tarkemmat kriteerit ilmenevät oheismateriaalina olevista tarjouspyyntöasiakirjoista.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@kainuu.fi

Tarkastuslautakunta päättää, että Kainuun hyvinvointialueen vuosien 2024-2026 tilintarkastuspalveluiden hankinta kilpailutetaan oheismateriaalina olevien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. Lisäksi tarkastuslautakunta oikeuttaa hankintayksikön tekemään tarjouspyyntöön tarvittaessa pieniä teknisluonteisia täydennyksiä ja korjauksia.

Päätös

Hyväksyi.

Kirsi Virtanen saapui kokoukseen klo 10:11.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

Valmistelija

Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluevaltuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. 

Tarkastuslautakunta päätti kokouksessaan 5.7.2024 käynnistää tilintarkastuspalvelujen hankinnan kilpailutuksen vuosille 2024-2026 tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Hankinnan eteneminen

Tarjouspyyntö ID1918 julkaistiin 9.7.2024 Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020 – 2025 dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kautta sisäisenä kilpailutuksena. 

Tarjouspyynnössä ilmoitettu sitoumukseton arvio lakisääteisestä tilintarkastuksesta oli n. 70pv/tilikausi. Mahdolliset EU- ja muut hankkeiden tilintarkastukset ja muut erityiset tarkastustehtävät tilataan ja sovitaan erikseen. 

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) myöhempine muutoksineen ja soveltuvin osin julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014: huhtikuu 2017 päivitetty versio). 

Asiakaskohtaiset asiantuntijoiden ammatilliseen pätevyyteen, suorituskykyyn ja tarkastuskokemukseen liittyvät vähimmäisvaatimukset

Vähimmäisvaatimukset päävastuullisen JHT (JHTT) -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään viisi (5) vuotta kokemusta lakisääteisen tilintarkastuksen tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Kokemuksesta kolme (3) vuotta tulee olla suoritettu päävastuullisena tilintarkastajana, joka on kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen tilintarkastuksen laatimisen. 

Vähimmäisvaatimukset nimettävien JHT (JHTT) -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään kolme (3) vuotta kokemusta lakisääteisen tilintarkastuksen tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Kokemuksesta yksi (1) vuosi tulee olla tilintarkastajan roolissa, joka on kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen tilintarkastuksen laatimisen.

Vähimmäisvaatimukset nimettävien avustavan tarkastajan (alempi korkeakoulututkinto tulee olla suoritettu) ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään yhden (1) vuoden kokemus lakisääteisen tilintarkastuksen avustavista tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Tarkastuksen tulee olla kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen vähintään yhden tilintarkastuksen laatimisen. 

Nimettävien asiantuntijoiden kielivaatimuksena oli erinomainen suomen kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen. 

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailun valintaperusteena oli halvin hinta, jossa tarjouspyynnön laatukriteerit ovat ehdottomia vaatimuksia. Päivähinnat tuli ilmoittaa ilman arvonlisäveroa sisältäen kaikki kulut (matka- ja majoituskustannukset, matka-ajan, päivärahat, ylityökorvaukset). Tarkastuspäivän hinta on 7,5 h mittainen työpäivä.

Määräaikaan 30.8.2024 klo 23:59 mennessä tarjouksen jättivät BDO Audiator Oy (0904285-6) ja KPMG Oy Ab (1805485-9). Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut laatukriteerit. 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki KPMG Oy Ab. 

Sopimus ei synny vielä päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun valitus- ja odotusaika on kulunut, ja hankintayksikkö sekä palveluntuottaja ovat allekirjoittaneet kirjallisen hankintasopimuksen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjojen julkisuutta sääntelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankinta-asiakirjat ovat asianosaisjulkisia hankintaa koskevan päätöksenteon jälkeen ja yleisöjulkisia sen jälkeen, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Liikesalaisuuden piiriin määritellyt osat tarjousasiakirjoista katsotaan salassa pidettäviksi.

Avauspöytäkirja ja vertailutaulukko ovat esityslistan oheismateriaalina. Muilta osin tarjousasiakirjat ovat nähtävillä kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@kainuu.fi

Tarkastuslautakunta päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto:

  • valitsee Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2024-2026 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen KPMG Oy Ab:n, vastuullisena tilintarkastajanaan JHT Katri Hokkanen
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

 

 

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Ehdotus

Tarkastuslautakunta esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto:

  • valitsee Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2024-2026 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen KPMG Oy Ab:n, vastuullisena tilintarkastajanaan JHT Katri Hokkanen
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

 

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti päätösehdotuksen.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Merkittiin tauko tämän pykälän käsittelemisen jälkeen klo 12.25-13.20.


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisu ja valitusosoitus kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Vaatimus on toimitettava Kainuun hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle alla olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen.

Kainuun hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 400, 87070 Kainuu 
Käyntiosoite: Sotkamontie 13, H-talo, hallinto, 87300 Kajaani
Puhelin: 08 61561 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo.hyvinvointialue@kainuu.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassa pidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.
 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
     

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.


Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

 

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi