Aluevaltuusto, kokous 30.9.2024

§ 48 Tilintarkastusyhteisön hankinta vuosille 2024-2026

KHVADno-2022-150

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 126 §:n mukaan aluevaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Hyvinvointialueen tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.

Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tilintarkastusyhteisöllä ja sen määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen. Jos edellytykset riippumattomaan tarkastukseen puuttuvat, tilintarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta tehtävää tai luovuttava siitä. Tilintarkastajana ei saa toimia henkilö, joka 80 §:n mukaan ei ole vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan.

Kainuun hyvinvointialueen tulee käynnistää tilintarkastusyhteisön hankinnan kilpailutus vuosien 2024-2026 tilintarkastusta varten. Nykyinen tilintarkastussopimus vuosille 2023-2026 on päättynyt tilaajan irtisanomisen johdosta 30.6.2024. 

Tilintarkastusyhteisön valinnan valmistelu on hyvinvointialuelain 125 §:n mukaisesti tarkastuslautakunnan vastuulle kuuluvaa hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on järjestää tilintarkastajan valintaa koskeva tarjouskilpailu ja tehdä aluevaltuustolle ehdotus valittavasta tilintarkastusyhteisöstä sekä seurata tilintarkastussopimuksen noudattamista.

Tilintarkastuspalvelun hankinta on tarkoitus kilpailuttaa Hanselin "Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS)" dynaamisen yhteishankinnan kautta. Hankintaa on valmisteltu yhdessä järjestämisen tuki-yksikön ja Hansel Oy:n kanssa. 

Hankintapäätös esitetään tehtäväksi kokonaistaloudellisuuden perusteella siten, että valituksi tulee hinnaltaan edullisin tarjous, jossa asetetut laatukriteerit ovat ehdottomia vaatimuksia. Tarkemmat kriteerit ilmenevät oheismateriaalina olevista tarjouspyyntöasiakirjoista.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@eduskunta.fi

Tarkastuslautakunta päättää, että Kainuun hyvinvointialueen vuosien 2024-2026 tilintarkastuspalveluiden hankinta kilpailutetaan oheismateriaalina olevien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. Lisäksi tarkastuslautakunta oikeuttaa hankintayksikön tekemään tarjouspyyntöön tarvittaessa pieniä teknisluonteisia täydennyksiä ja korjauksia.

Päätös

Hyväksyi.

Kirsi Virtanen saapui kokoukseen klo 10:11.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

Valmistelija

Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluevaltuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. 

Tarkastuslautakunta päätti kokouksessaan 5.7.2024 käynnistää tilintarkastuspalvelujen hankinnan kilpailutuksen vuosille 2024-2026 tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Hankinnan eteneminen

Tarjouspyyntö ID1918 julkaistiin 9.7.2024 Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020 – 2025 dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kautta sisäisenä kilpailutuksena. 

Tarjouspyynnössä ilmoitettu sitoumukseton arvio lakisääteisestä tilintarkastuksesta oli n. 70pv/tilikausi. Mahdolliset EU- ja muut hankkeiden tilintarkastukset ja muut erityiset tarkastustehtävät tilataan ja sovitaan erikseen. 

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) myöhempine muutoksineen ja soveltuvin osin julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014: huhtikuu 2017 päivitetty versio). 

Asiakaskohtaiset asiantuntijoiden ammatilliseen pätevyyteen, suorituskykyyn ja tarkastuskokemukseen liittyvät vähimmäisvaatimukset

Vähimmäisvaatimukset päävastuullisen JHT (JHTT) -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään viisi (5) vuotta kokemusta lakisääteisen tilintarkastuksen tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Kokemuksesta kolme (3) vuotta tulee olla suoritettu päävastuullisena tilintarkastajana, joka on kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen tilintarkastuksen laatimisen. 

Vähimmäisvaatimukset nimettävien JHT (JHTT) -tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään kolme (3) vuotta kokemusta lakisääteisen tilintarkastuksen tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Kokemuksesta yksi (1) vuosi tulee olla tilintarkastajan roolissa, joka on kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen tilintarkastuksen laatimisen.

Vähimmäisvaatimukset nimettävien avustavan tarkastajan (alempi korkeakoulututkinto tulee olla suoritettu) ja hänen varahenkilönsä osalta olivat vähintään yhden (1) vuoden kokemus lakisääteisen tilintarkastuksen avustavista tehtävistä kunnalle, kuntayhtymälle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, jonka väestöluku on ollut tilintarkastusvuoden lopussa vähintään 30 000 henkilöä. Tarkastuksen tulee olla kestänyt vähintään yhden (1) vuoden sisältäen vähintään yhden tilintarkastuksen laatimisen. 

Nimettävien asiantuntijoiden kielivaatimuksena oli erinomainen suomen kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen. 

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailun valintaperusteena oli halvin hinta, jossa tarjouspyynnön laatukriteerit ovat ehdottomia vaatimuksia. Päivähinnat tuli ilmoittaa ilman arvonlisäveroa sisältäen kaikki kulut (matka- ja majoituskustannukset, matka-ajan, päivärahat, ylityökorvaukset). Tarkastuspäivän hinta on 7,5 h mittainen työpäivä.

Määräaikaan 30.8.2024 klo 23:59 mennessä tarjouksen jättivät BDO Audiator Oy (0904285-6) ja KPMG Oy Ab (1805485-9). Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut laatukriteerit. 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki KPMG Oy Ab. 

Sopimus ei synny vielä päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun valitus- ja odotusaika on kulunut, ja hankintayksikkö sekä palveluntuottaja ovat allekirjoittaneet kirjallisen hankintasopimuksen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjojen julkisuutta sääntelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankinta-asiakirjat ovat asianosaisjulkisia hankintaa koskevan päätöksenteon jälkeen ja yleisöjulkisia sen jälkeen, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Liikesalaisuuden piiriin määritellyt osat tarjousasiakirjoista katsotaan salassa pidettäviksi.

Avauspöytäkirja ja vertailutaulukko ovat esityslistan oheismateriaalina. Muilta osin tarjousasiakirjat ovat nähtävillä kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Kettunen, pj., tuomas.kettunen@eduskunta.fi

Tarkastuslautakunta päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto:

  • valitsee Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2024-2026 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen KPMG Oy Ab:n, vastuullisena tilintarkastajanaan JHT Katri Hokkanen
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

 

 

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Miia Pussinen, sisäinen tarkastaja, miia.pussinen@kainuu.fi

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto:

  • valitsee Kainuun hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisöksi tilikausille 2024-2026 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen KPMG Oy Ab:n, vastuullisena tilintarkastajanaan JHT Katri Hokkanen
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.