Perustelut
Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto on lähettänyt Kainuun hyvinvointialueelle 9.3.2023 selvityspyynnön vammaisten henkilöiden kotipalvelujen ja kotisairaanhoitopalvelujen tuottamisesta Kainuun hyvinvointialueella. Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto pyytää selvityksen, miten Kainuun hyvinvointialue tuottaa vammaisille henkilöille kotipalvelut ja kotisairaanhoitopalvelut Kainuun hyvinvointialueella.
Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on vahvistanut Sosiaali- ja terveyspalvelujen myöntämisen perusteet 18.11.2022, jotka aluehallitus on päivittänyt 29.1.2024. Palveluja myönnetään vammaisille henkilöille samoin kriteerein kuin muillekin henkilöille.
Sosiaalihuoltolain mukaisen kotihoidon myöntämisen perusteet Kainuun hyvinvointialueella: Kotihoidolla (790/2022,19 a §) tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään.
Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen 1. hoito ja huolenpito, 2. toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, 3. muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta, 4. terveydenhuoltolain 1326,2010, 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito. Kotihoitoa järjestetään henkilön tarpeen mukaan vuorokaudenajasta riippumatta niin kauan kuin se on inhimillistä, turvallista ja asiakkaan kokonaistilanne huomioiden tarkoituksenmukaista.
Asiakkaan hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevien palveluiden tarve selvitetään kokonaisvaltaisesti ja laaja-alaisesti yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa/ läheisensä tai hänelle määrätyn edunvalvojan kanssa. (Laki iäkkään henkilön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Toimintakyvyn arvioinnissa huomioidaan tukea tarvitsevan henkilön omat voimavarat ja se, miten hän selviytyy jokapäiväisistä toiminnoista itsenäisesti ja missä hän tarvitsee ulkopuolista apua.
Palvelutarvetta selvitettäessä huomioidaan asiakkaan tarpeen mukaiset apuvälineet, joiden avulla asiakas suoriutuu arjesta, itsenäisetsi tai omaisen / läheisen antaman avun turvin. Teknologialla tuotetut palvelut ovat ensisijaisia, jos asiakkaalla on haasteita ns. välinetoiminnoissa (RAI / IHIER-C) ja toisaalta voimavaroja teknologian käyttöön; asiakas tulee tuetuksi ohjauksella.
Asiakkaan palvelutarvetta arvioitaessa käytetään RAI- arviointia ja tarvittaessa muita luotettavia arviointimenetelmiä (esim. MMSE-muistitesti). Palveluja myönnettäessä RAI-arvojen tulee olla korkeampia kuin seuraavissa osa- alueissa on määritelty: a. arjessa suoriutuminen, rajoitettu avuntarve päivittäisissä toiminnoissa; ADL-H >1 b. tarvitsee paljon apua välinetoiminnoissa IHIER-C > 3 c. kognition (muisti, aistit) lievä heikkeneminen; CPS≥2 d. vähintään kohtalainen palveluntarve, MAPLe 5 vähintään 3
Lopullinen arviointi tapahtuu laaja-alaisen kokonaisarvion pohjalta. Mikäli asiakkaan RAI-arvot ovat matalammat ja palvelutarve on vähäinen, ohjataan hänet ensisijaisesti yksityisten palvelujen piiriin. Päätöksenteossa käytetään sosiaalihuoltolain mukaista yksilökohtaista harkintaa asiakkaan yksilöllisen tarpeen ja edun niin edellyttäessä.
Kotihoidon palvelut alkavat kotihoidon määräaikaisella arviointijaksolla, jonka aikana asiakkaan asiakassuunnitelma tarkentuu. Mikäli arviointijakson päättyessä asiakkaalla jatkuvat kotihoidon palvelut, suunnitelma päivitetään asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti ja se tarkistetaan vähintään puolivuosittain. Kotihoidon käyntiaikojen suunnittelussa otetaan huomioon asiakkaan toivomukset ja tosiasialliset tarpeet mahdollisuuksien mukaan.
Säännöllinen kotihoito (SHL 19a §) sisältää asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin mukaiset kotihoidon ja/tai kotisairaanhoidon käynnit päivittäin tai viikoittain. Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan luokse tehtäviin käynteihin ja/tai kuvapuhelinkäynteihin. Käyntien välillä asiakkaan tulee pärjätä omatoimisesti tai läheisten avulla. Kotihoidon palvelu kohdistuu asiakkaille, joiden toimintakyky päivittäisissä perustoiminnoissa on selvästi alentunut (liikkuminen, peseytyminen, pukeutuminen/riisuuntuminen/puhtaudesta huolehtiminen, wc-asiointi, sängystä/tuolista siirtyminen, ruokailu RAI/ ADL-H). Toimintakykyä, voimavaroja ja avuntarvetta arvioidaan RAI-arvioinnin avulla.
Palveluperusteissa kuvataan, että palvelujen tuottamistapaan voivat vaikuttaa maantieteellinen etäisyys, palvelujakson kesto, kotikäyntien toistuvuus, asumisympäristö ja asiakkaan muut palvelut. Palvelujen järjestämisessä huomioidaan myös käytettävissä olevat resurssit. Palvelutarvetta selvitettäessä huomioidaan asiakkaan tarpeen mukaan omaisen ja läheisen antama apu sekä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut. Kainuun hyvinvointialue tuottaa kotihoidon palveluita omana palvelutuotantona ja palvelusetelillä. Asiakkaan tarvitessa apua raskaissa kotitöissä (esim. siivous, lumityöt) tai kauppa-asioinnissa, asiakas ohjataan pääsääntöisesti yksityisen palveluntuottajan palveluihin. Asiakasta ohjataan ja neuvotaan tarvittaessa niiden hankkimisessa.
Yllä kuvatuista sosiaalihuoltolain mukaisista palveluista peritään Kainuun hyvinvointialueen vahvistamat asiakasmaksut, Sosiaali- ja terveydenhuoltolain mukaiset asiakasmaksut 1.2.2024.
Lapsiperheiden ammatillinen kotipalvelu on sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista sosiaalipalvelua. Palvelu on tarkoitettu lapsiperheille. Sen tavoitteena on tukea perhettä arjessa selviytymisessä. Lapsiperheiden kotipalvelu voi olla tilapäistä asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista silloin, kun vanhempien voimavarat ovat riittämättömät. Lapsiperheiden kotipalvelu on vanhemmuuden sekä arjessa selviytymisen tukemista, joka voi olla myös konkreettista auttamista kotitöissä.
Lapsiperheiden kotipalvelun tarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Palvelu myönnetään pääsääntöisesti tilapäisenä palveluna ja enintään 12 käyntikertaa kalenterivuodessa. Muu kuin tilapäinen palvelu edellyttää sosiaalihuoltolain 36 §:n mukaista palvelutarpeen arviointia siinä laajuudessa kuin tarve edellyttää ja asiakassuunnitelmaa.
Lapsiperheiden ammatillisen kotipalvelun myöntämisperusteet
• raskauteen, synnytykseen tai vauvan hoitoon liittyvä erityinen avun tai tuen tarve
• äkillinen ja erityinen perhe- tai elämäntilanteen muutos tai kriisi
• sairauteen, vammaan tai muuhun vastaavanlaiseen toimintakykyä alentavaan syyhyn liittyvä perheen palvelun tarve
• vanhemman tilapäinen uupumus, väsymys tai masennus
• vanhemman tai lapsen äkillinen tai pitkäaikainen vakava sairastuminen ja sen hoitoon liittyvät käynnit (esim. hoitoon liittyvät lääkäri- tai terapia käynnit)
• arjen sujuvuus kaipaa vahvistusta ja erityistä tukea
• vanhempien jaksamisen tukeminen arjen askareissa
Ehdotus
Esittelijä
-
Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi
Aluehallitus antaa vammaisneuvostolle selvityspyyntöön annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös
Hyväksyi.
Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.