Aluehallitus, kokous 22.4.2024

§ 103 Vammaisneuvoston aloite: Selvityspyyntö vammaisten henkilöiden kotipalvelujen ja kotisairaanhoitopalvelujen tuottamisesta Kainuun hyvinvointialueella

KHVADno-2023-1506

Valmistelija

  • Kaisa-Mari Käyhkö, toimialuejohtaja ikäihmisten palvelut, kaisa-mari.kayhko@kainuu.fi
  • Tarja Juppi, palvelualuepäällikkö, tarja.juppi@kainuu.fi
  • Hanna Karvinen, palvelualuepäällikkö, hanna.karvinen@kainuu.fi
  • Seija Salomaa, erikoissuunnittelija, asiakasohjaus ja ikäihmisten ostopalvelut, seija.salomaa@kainuu.fi

Perustelut

Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto on lähettänyt Kainuun hyvinvointialueelle 9.3.2023 selvityspyynnön vammaisten henkilöiden kotipalvelujen ja kotisairaanhoitopalvelujen tuottamisesta Kainuun hyvinvointialueella. Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto pyytää selvityksen, miten Kainuun hyvinvointialue tuottaa vammaisille henkilöille kotipalvelut ja kotisairaanhoitopalvelut Kainuun hyvinvointialueella.

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus on vahvistanut Sosiaali- ja terveyspalvelujen myöntämisen perusteet 18.11.2022, jotka aluehallitus on päivittänyt 29.1.2024. Palveluja myönnetään vammaisille henkilöille samoin kriteerein kuin muillekin henkilöille.

Sosiaalihuoltolain mukaisen kotihoidon myöntämisen perusteet Kainuun hyvinvointialueella: Kotihoidolla (790/2022,19 a §) tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään.

Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen 1. hoito ja huolenpito, 2. toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, 3. muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta, 4. terveydenhuoltolain 1326,2010, 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito. Kotihoitoa järjestetään henkilön tarpeen mukaan vuorokaudenajasta riippumatta niin kauan kuin se on inhimillistä, turvallista ja asiakkaan kokonaistilanne huomioiden tarkoituksenmukaista.

Asiakkaan hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevien palveluiden tarve selvitetään kokonaisvaltaisesti ja laaja-alaisesti yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa/ läheisensä tai hänelle määrätyn edunvalvojan kanssa. (Laki iäkkään henkilön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Toimintakyvyn arvioinnissa huomioidaan tukea tarvitsevan henkilön omat voimavarat ja se, miten hän selviytyy jokapäiväisistä toiminnoista itsenäisesti ja missä hän tarvitsee ulkopuolista apua.

Palvelutarvetta selvitettäessä huomioidaan asiakkaan tarpeen mukaiset apuvälineet, joiden avulla asiakas suoriutuu arjesta, itsenäisetsi tai omaisen / läheisen antaman avun turvin. Teknologialla tuotetut palvelut ovat ensisijaisia, jos asiakkaalla on haasteita ns. välinetoiminnoissa (RAI / IHIER-C) ja toisaalta voimavaroja teknologian käyttöön; asiakas tulee tuetuksi ohjauksella.

Asiakkaan palvelutarvetta arvioitaessa käytetään RAI- arviointia ja tarvittaessa muita luotettavia arviointimenetelmiä (esim. MMSE-muistitesti). Palveluja myönnettäessä RAI-arvojen tulee olla korkeampia kuin seuraavissa osa- alueissa on määritelty: a. arjessa suoriutuminen, rajoitettu avuntarve päivittäisissä toiminnoissa; ADL-H >1 b. tarvitsee paljon apua välinetoiminnoissa IHIER-C > 3 c. kognition (muisti, aistit) lievä heikkeneminen; CPS≥2 d. vähintään kohtalainen palveluntarve, MAPLe 5 vähintään 3

Lopullinen arviointi tapahtuu laaja-alaisen kokonaisarvion pohjalta. Mikäli asiakkaan RAI-arvot ovat matalammat ja palvelutarve on vähäinen, ohjataan hänet ensisijaisesti yksityisten palvelujen piiriin. Päätöksenteossa käytetään sosiaalihuoltolain mukaista yksilökohtaista harkintaa asiakkaan yksilöllisen tarpeen ja edun niin edellyttäessä. 

Kotihoidon palvelut alkavat kotihoidon määräaikaisella arviointijaksolla, jonka aikana asiakkaan asiakassuunnitelma tarkentuu. Mikäli arviointijakson päättyessä asiakkaalla jatkuvat kotihoidon palvelut, suunnitelma päivitetään asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti ja se tarkistetaan vähintään puolivuosittain. Kotihoidon käyntiaikojen suunnittelussa otetaan huomioon asiakkaan toivomukset ja tosiasialliset tarpeet mahdollisuuksien mukaan.

Säännöllinen kotihoito (SHL 19a §)  sisältää asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin mukaiset kotihoidon ja/tai kotisairaanhoidon käynnit päivittäin tai viikoittain. Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan luokse tehtäviin käynteihin ja/tai kuvapuhelinkäynteihin. Käyntien välillä asiakkaan tulee pärjätä omatoimisesti tai läheisten avulla. Kotihoidon palvelu kohdistuu asiakkaille, joiden toimintakyky päivittäisissä perustoiminnoissa on selvästi alentunut (liikkuminen, peseytyminen, pukeutuminen/riisuuntuminen/puhtaudesta huolehtiminen, wc-asiointi, sängystä/tuolista siirtyminen, ruokailu RAI/ ADL-H). Toimintakykyä, voimavaroja ja avuntarvetta arvioidaan RAI-arvioinnin avulla.

Palveluperusteissa kuvataan, että palvelujen tuottamistapaan voivat vaikuttaa maantieteellinen etäisyys, palvelujakson kesto, kotikäyntien toistuvuus, asumisympäristö ja asiakkaan muut palvelut. Palvelujen järjestämisessä huomioidaan myös käytettävissä olevat resurssit. Palvelutarvetta selvitettäessä huomioidaan asiakkaan tarpeen mukaan omaisen ja läheisen antama apu sekä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut. Kainuun hyvinvointialue tuottaa kotihoidon palveluita omana palvelutuotantona ja palvelusetelillä. Asiakkaan tarvitessa apua raskaissa kotitöissä (esim. siivous, lumityöt) tai kauppa-asioinnissa, asiakas ohjataan pääsääntöisesti yksityisen palveluntuottajan palveluihin. Asiakasta ohjataan ja neuvotaan tarvittaessa niiden hankkimisessa. 

Yllä kuvatuista sosiaalihuoltolain mukaisista palveluista peritään Kainuun hyvinvointialueen vahvistamat asiakasmaksut, Sosiaali- ja terveydenhuoltolain mukaiset asiakasmaksut 1.2.2024. 

​​​​Lap­si­per­hei­den am­ma­til­li­nen ko­ti­pal­ve­lu on so­siaa­li­huol­to­lain (1301/2014) mu­kais­ta so­siaa­li­pal­ve­lua. Pal­ve­lu on tar­koi­tet­tu lap­si­per­heil­le. Sen ta­voit­tee­na on tu­kea per­het­tä ar­jes­sa sel­viy­ty­mi­ses­sä. Lap­si­per­hei­den ko­ti­pal­ve­lu voi ol­la ti­la­päis­tä asu­mi­seen, hoi­toon ja huo­len­pi­toon, toi­min­ta­ky­vyn yl­lä­pi­toon, las­ten hoi­toon ja kas­va­tuk­seen, mui­hin jo­ka­päi­väi­seen elä­mään kuu­lu­vien teh­tä­vien ja toi­min­to­jen suo­rit­ta­mis­ta tai niis­sä avus­ta­mis­ta sil­loin, kun van­hem­pien voi­ma­va­rat ovat riit­tä­mät­tö­mät. Lap­si­per­hei­den ko­ti­pal­ve­lu on van­hem­muu­den se­kä ar­jes­sa sel­viy­ty­mi­sen tu­ke­mis­ta, jo­ka voi ol­la myös konk­reet­tis­ta aut­ta­mis­ta ko­ti­töis­sä.

Lap­si­per­hei­den ko­ti­pal­ve­lun tar­ve ar­vioi­daan ta­paus­koh­tai­ses­ti. Pal­ve­lu myön­ne­tään pää­sään­töi­ses­ti ti­la­päi­se­nä pal­ve­lu­na ja enin­tään 12 käyn­ti­ker­taa ka­len­te­ri­vuo­des­sa. Muu kuin ti­la­päi­nen pal­ve­lu edel­lyt­tää so­siaa­li­huol­to­lain 36 §:n mu­kais­ta pal­ve­lu­tar­peen ar­vioin­tia sii­nä laa­juu­des­sa kuin tar­ve edel­lyt­tää ja asia­kas­suun­ni­tel­maa.

Lap­si­per­hei­den am­ma­til­li­sen ko­ti­pal­ve­lun myön­tä­mis­pe­rus­teet

• ras­kau­teen, syn­ny­tyk­seen tai vau­van hoi­toon liit­ty­vä eri­tyi­nen avun tai tuen tar­ve
• äkil­li­nen ja eri­tyi­nen per­he- tai elä­män­ti­lan­teen muu­tos tai krii­si
• sai­rau­teen, vam­maan tai muu­hun vas­taa­van­lai­seen toi­min­ta­ky­kyä alen­ta­vaan syy­hyn liit­ty­vä per­heen pal­ve­lun tar­ve
• van­hem­man ti­la­päi­nen uu­pu­mus, vä­sy­mys tai ma­sen­nus
• van­hem­man tai lap­sen äkil­li­nen tai pit­käai­kai­nen va­ka­va sai­ras­tu­mi­nen ja sen hoi­toon liit­ty­vät käyn­nit (esim. hoi­toon liit­ty­vät lää­kä­ri- tai te­ra­pia käyn­nit)
• ar­jen su­ju­vuus kai­paa vah­vis­tus­ta ja eri­tyis­tä tu­kea
• van­hem­pien jak­sa­mi­sen tu­ke­mi­nen ar­jen as­ka­reis­sa

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Lindberg, hyvinvointialuejohtaja, jukka.lindberg@kainuu.fi

Aluehallitus antaa vammaisneuvostolle selvityspyyntöön annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyi.

Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Tiedoksi

Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

Päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovellettava lainkohta: Laki hyvinvointialueesta 141 §.